۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
بازگشت میلگرد و آهن به مدار گرانی!

بازگشت میلگرد و آهن به مدار گرانی!

دیروز شاهد افزایش ۲۵۰ تومانی قیمت شمش در بورس کالا بودیم که به دنبال آن برخی از فولادسازان و نوردکاران قیمت میلگرد را بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش دادند. اما در مقابل، قیمت سایر آهن آلات با ثبات بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس؛ بازار فولاد آهن و فولاد روز گذشته با نوسانات قیمتی در سایه عرضه محدود و تقاضای ضعیف مواجه شد؛ همانطور که انتظار می‌رفت و در گزارش‌های پیشین نیز پیش‌بینی ‌شد دیروز شاهد افزایش ۲۵۰ تومانی قیمت شمش در بورس کالا بودیم؛ برخی فعالان بازار این افزایش را به گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش ۲۵۰ تومانی قیمت پایه در عرضه‌های هفته آینده نسبت می‌دهند.

از همین رو در پی این افزایش قیمت، برخی فولادسازان و نوردکاران از اواخر روز گذشته قیمت آهن آلات به ویژه قیمت میلگرد آجدار را به میزان مشابه افزایش دادند؛ به طوری که برخی قیمت‌ها ثابت مانده و برخی دیگر بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش یافته‌اند.

عوامل مؤثر بر افزایش قیمت میلگرد

- عرضه محدود شمش

- معاملات اعتباری

- عدم استقبال از عرضه‌های نقدی با موعد تحویل یک ماه آینده

- تقاضای ضعیف در بازار

- اصرار برخی نوردکاران بر افزایش قیمت با وجود تقاضای کم

- محدودیت تعدد سایز و زمانبندی بارگیری میلگرد کارخانجاتی که با قیمت‌های پایین‌تر به فروش می‌رسند

علی‌رغم قیمت میلگرد، نرخ سایر آهن آلات با کاهش و ثبات نسبی همراه بودند، به این صورت که قیمت تیرآهن در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت آهن اصفهان با کاهش ۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی همراه بود.

قیمت روز ورق سیاه نیز دیروز در برخی مبادی فروش ثابت اعلام شد اما برخی ضخامت‌های ورق فولاد مبارکه بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی و ... نیز در عمده مبادی فروش با کاهش ۳۰۰ تومانی همراه بود.

طبق شنیده‌ها احتمال دارد به دلیل محدودیت مصرف برق کارخانه فولاد مبارکه، در تیر و مرداد ماه با افت قابل توجه عرضه ورق گرم از سوی این شرکت مواجه شویم که ممکن است به افزایش قیمت ورق گرم و محصولات تولید شده از این ورق دچار افزایش قیمت یا کمبود منجر شود.

قیمت پروفیل ساختمانی و صنعتی و انواع پروفیل‌ها نیز روز گذشته عمدتا ثابت اعلام شد اما قیمت پروفیل نیکان کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی را تجربه کرد. قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز، قیمت نبشی و ناودانی هم ثابت اعلام شد.

وضعیت تقاضا در بازار آهن

براساس گزارش‌ها تقاضا در حال حاضر ضعیف و بسیار کمتر از حجم واقعی تولید است؛ با وجود این، برخی فولادسازان و نوردکاران همچنان بر افزایش قیمت‌ آهن آلات اصرار دارند.

برخی فعالان بازار نسبت به مهندسی عرضه شمش در بورس کالا به دلیل فقدان نظارت کافی ابراز نگرانی می‌کنند؛ آنها معتقدند با توجه به توقف صادرات فولاد و محدودیت‌های مقطعی تولید به دلیل کمبود برق، نباید شاهد کاهش عرضه شمش در بازار داخلی باشیم.

به عبارتی دیگر بازار فولاد در حال حاضر با تناقض بین محدودیت عرضه و تقاضای ضعیف روبه‌رو است و برخی فولادسازان و نوردکاران با وجود تقاضای کم، بر افزایش قیمت‌ میلگرد و آهن پافشاری می‌کنند.

همانطور که مشاهده می‌شود در بازار میلگرد شاهد نوسانات قیمتی هستیم و شفافیت لازم وجود ندارد. برخی از تجار قیمت روز میلگرد را پایین‌تر از نرخ دوشنبه و به صورت توافقی به فروش می‌رسانند، که نشان‌دهنده تقاضای ضعیف در بازار است.

در مقابل، برخی از نوردکاران با استناد به معاملات اعتباری شمش، همچنان بر افزایش قیمت میلگرد امروز اصرار دارند که این تناقض بین قیمت‌های پیشنهادی تجار و نوردکاران، باعث سردرگمی در بازار شده است.

گزارش‌ها از روند نوسانات قیمت آهن آلات حاکی است کف قیمت پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار داخلی عمدتاً بین ۲۷ تا ۲۷.۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به همراه مالیات بر ارزش افزوده است.

البته در کانال ۲۶ هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم به همراه مالیات بر ارزش افزوده نیز میلگرد در بازار موجود است، اما شرایط بارگیری آن متفاوت و تنوع سایز و مبدا آن محدود است.

علل تناقض قیمت میلگرد و شمش

دلایل متعددی برای افزایش قیمت‌ها عنوان می‌شود که در ادامه به بررسی معاملات اعتباری شمش و میلگرد در بورس کالا و اثرات مخرب آن بر بازار می‌پردازیم.

مهندسی عرضه شمش: برخی معتقدند که عرضه شمش در بورس کالا به صورت مهندسی شده انجام می‌شود و این امر به افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی علیرغم ثبات قیمت‌های جهانی و صادرات نزدیک به صفر منجر شده است.

عدم تناسب عرضه و تقاضا: تقاضای واقعی برای محصول نهایی (میلگرد) با عرضه آن همخوانی ندارد.

عرضه‌های اعتباری میلگرد: عرضه‌کنندگان میلگرد برای نجات خود اقدام به عرضه‌های سنگین میلگرد اعتباری در بورس کالا می‌کنند.

رقابت منفی در بازار: خریداران بار اعتباری به دنبال جذب نقدینگی در بازار هستند و نه کاسبی. این امر به رقابت منفی در بازار فروش و کاهش قیمت‌ها تا نزدیک قیمت شمش منجر شده است.

تبعات افزایش قیمت‌ آهن و فولاد

افزایش فاصله قیمت بازار و بورس: قیمت میلگرد در بازار بین ۲۶۶۰۰ تا ۲۷۵۰۰ تومان به اضافه ارزش افزوده است، در حالی که قیمت‌ها در بورس کالا به صورت متوالی و حبابی تا نزدیک ۲۸۶۰۰ تومان به اضافه ارزش افزوده روی معاملات اعتباری شمش رشد کرده است. به عبارتی فاصله ۲ هزار تومانی بورس و بازار که این روزها مشاهد می‌کنیم رکوردی جدید به شمار می‌رود.

خطر ریزش قیمت‌ها: با افزایش فاصله قیمت بازار و بورس، خطر ریزش قیمت‌ آهن آلات و ضرر و زیان برای سرمایه‌گذاران و انبارداران افزایش می‌یابد.

با این اوصاف می‌توان گفت معاملات اعتباری شمش و میلگرد در بورس کالا اثرات مخربی بر بازار دارد و فاصله بین قیمت بازار و بورس را هر روز بیشتر می‌کند که این امر می‌تواند به ریزش قیمت‌ها و ضرر و زیان برای فعالان بازار منجر شود.

کد خبر: ۲۹۴٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha