۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
خرید مسکن در تهران به آرزو بدل می‌شود
یادداشت وارده؛

خرید مسکن در تهران به آرزو بدل می‌شود

گرگان- «سه سال اخیر مسکن علی رغم افزایش قیمت، روند رکودی داشته و به هر ضرب و زوری که بود، دوره انتظار نامبرده کنترل شد»این بخشی از یادداشت عرفان حاجی پروانه، تحلیلگر بازار مسکن برای بازار گلستان است.

عرفان حاجی پروانه، بازار؛ روز گذشته بانک مرکزی با حدود بیش از دو ماه تاخیر گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران را منتشر کرد. گزارش‌ها حاکی از این است که مسکن باز هم گران شده است. اسفند ماه ۱۴۰۲ کارشناسان مسکن اذعان کردند که دوره انتظار برای خانه‌دار شدن به حدود ۱۰۰ سال رسیده است.

در سه سال اخیر مسکن علی رغم افزایش قیمت، روند رکودی داشته و به هر ضرب و زوری که بود، دوره انتظار نامبرده کنترل شد. حال باید دید آینده چگونه پیش می‌رود. آیا مسکن بیش از پیش بدل به رویا می‌شود؟ مطالعه آخرین آمارهای بانک مرکزی شاید بخشی از پاسخ‌های پرسش‌های فوق باشد.

میانگین قیمت ها

فروردین ماه امسال میانگین قیمت هر متر مسکن در شهر تهران ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بود. فعالان اقتصادی از فروردین ماه انتظار انتشار داده‌های جدید را می‌کشیدند تا ببینند رشد قیمت و تعداد معاملات چگونه است. بانک مرکزی اما روز گذشته داده‌های اردیبهشت ماه و خرداد ماه را همزمان با هم منتشر کرد. بر اساس این داده‌ها، میانگین قیمت هر متر مسکن در شهر تهران در اردیبهشت ماه ۸۴ میلیون ۷۵۰ هزار تومان بوده است. قیمت هر متر مسکن در خرداد ماه به ۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش و طبق معمول گران‌ترین ملک‌ها در تهران به مناطق یک، دو و سه اختصاص دارد. میانگین قیمت مسکن در منطقه یک تهران در خرداد ماه ۱۶۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان ثبت شده است که نسبت به فروردین ماه حدود متری ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. ارزان‌ترین مناطق هم به مناطق ۱۸، ۱۹ و ۲۰ اختصاص دارند. مناطق ۱۸ و ۱۹ در خرداد ماه با قیمت میانگین متری ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد و منطقه ۲۰ به ۵۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

خرید مسکن در تهران به آرزو بدل می‌شود

گزارش بانک مرکزی در اردیبهشت ماه نشان می‌دهد که روی هم رفته چهار هزار و ۸۷۵ معامله در شهر تهران صورت گرفته است. رشد بیش از سه برابر نسبت به فروردین ماهی که تنها یک هزار و ۵۰۸ معامله اتفاق افتاده بود. در خرداد ماه اما روند صعودی معاملات ادامه نیافت چرا که سه هزار و ۸۷۲ معامله صورت گرفت. البته این آمار و ارقام نسبت به ۶ سال گذشته در کمینه کمترین معاملات است.

رکورد هایی که شکسته شد

فروردین ماه امسال رکورد کمترین معاملات از سال 97 تا کنون شکسته شد. معاملات اردیبهشت ماه امسال نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۲ و ۱۴۰۰ رشد داشته اما هنوز فاصله قابل توجهی با مثلا تعداد معاملات سالهای 97 و 99 دارد. طبق آمار بانک مرکزی تعداد معاملات مسکن در اردیبهشت 99 و 97 به ترتیب ۱۱.۳۱۰ و ۱۹.۱۰۷ بوده است.

در جدول زیر می‌توانید آمار مقایسه‌ای تعداد معاملات مسکن در سه ماهه اول سال از سال ۱۳۹۷ تا کنون را مشاهده کنید:

خرید مسکن در تهران به آرزو بدل می‌شود

خرید مسکن در تهران به آرزو بدل می‌شود

وضعیت بازار اجاره

چندی پیش گزارشی از اجاره بالای مسکن در تهران در فضای مجازی دست به دست می‌شد که می‌گفت که اجاره آپارتمان در پنج محله تهران در هفته‌های اخیر محبوب شده است. شهر قدس، شهرک اندیشه فاز یک، نازی آباد، نسیم شهر و تهرانسر از جمله این محلات هستند که هرچند گرانی بازار اجاره به آنجا هم سرایت کرده، اما می‌توان واحدهایی را یافت که به پول پیش ۱۰۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه ۱۰ میلیون تومانی نیاز دارند.

علت گرایش بیشتر تهرانی به محله‌های پایین‌تر افزایش تورم اجاره است که گزارش بانک مرکزی به آن اذعان می‌کند. بر اساس گزارش خرداد ماه، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ به ترتیب نشان دهنده رشد ۳/۵ و ۳/۸ درصدی شاخص‌های مزبور نسبت به ماه قبل است. رشد نقطه به نقطه شاخص مزبور در خردادماه سال ۱۴۰۳ در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۴۷/۰ و ۵۱/۶ درصد است.

کد خبر: ۲۹۴٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha