۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
هم‌افزایی معاونت علمی و دستگاه‌ها برای شکوفایی ظرفیت‌های حوزه طب سنتی
معاون علمی رئیس‌جمهور تاکید کرد

هم‌افزایی معاونت علمی و دستگاه‌ها برای شکوفایی ظرفیت‌های حوزه طب سنتی

معاون علمی رئیس‌جمهور بر هم‌افزایی معاونت علمی و دستگاه‌ها برای شکوفایی ظرفیت‌های حوزه طب سنتی تاکید کرد.

به گزارش بازار، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور طی سخنانی در نشست شورای راهبردی گیاهان دارویی با اشاره به اهمیت توسعه فناوری گیاهان دارویی و عرصه طب سنتی در کشور، گفت: سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنکی در حوزه طب سنتی آن‌چنان که باید توفیق چندانی کسب نکرده است.

وی افزود: این حوزه حائز فرصت‌های متعدد از حیث تاریخی، فرهنگی و اقتصادی است و مقام معظم رهبری مؤکدا بر اهمیت این حوزه تاکید داشته‌اند که امید داریم در معاونت علمی توجهی جدی به این حوزه شود و با این کارها، این حوزه دانشی فرهنگی و اقتصادی مورد توجهی دوباره قرار بگیرد.

جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی نیز طی سخنانی در این نشست با اشاره به اهمیت آیین‌نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی ایرانی در پیاده‌سازی راهبردهای حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی، گفت: از منظر سیاستگذاری دو نوع و جنس سیاست عام و خاص داریم. سیاستگذاری‌های عمومی ناظر به ریل‌گذاری‌های کلی هستند و مشی کلی را تعیین می‌کنند، اما دنیا به این سمت و سو گام گذاشته است که بر مبنای مزیت‌های بومی و فرصت‌هایی که در اختیار دارد، به سیاستگذاری‌های خاص نیز دست می‌زند که این کار با شکل‌گیری ستادهای توسعه فناوری در معاونت علمی شکل اجرایی گرفت. آیین‌نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی ایرانی گامی از جنس سیاست‌های خاص است که در راستای آخرین خواسته‌های آیت‌الله شهید رئیسی بود و تاکیدات ایشان به حوزه طب و درمان را مورد توجه قرار می‌دهد.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری بیان کرد: در سیاستگذاری دو موضوع اهداف و ابزار سیاستی را نیاز داریم که در سند گیاهان دارویی و طب سنتی هستند و مصوبه اخیر توسط شهید جمهور یک ابزار جدید سیاستی است. ابزار سند گیاهان دارویی نیز قرار است در کنار تمامی قوانین و مجوزها یک تسهیل و ریل گذاری جدید را برای شرکت‌های این حوزه ایجاد کند مانند آن چه در تولید بار اول و ترک تشریفات مناقصات اتفاق افتاد. ما در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی علیرغم وجود ظرفیت‌ها دچار عقب‌ماندگی‌هایی هستیم و این آیین نامه ابزاری برای تسهیل جبران این عقب‌ماندگی‌ها است. برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیز مشابه همین روند اجرا شد و تعارضات با سایر دستگاه‌ها نیز قابل حل است.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، در این نشست، آیین نامه تاسیس مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی ایرانی بررسی و تصویب شد. با ابلاغ این آیین نامه در آینده نزدیک، زمینه فعالیت ضابطه مند مؤسسات فعال در حوزه طب سنتی فراهم خواهد شد.

کد خبر: ۲۹۴٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha