۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸
افت قیمت ها در بازار سکه و ارز | دلار ۴ هزار تومان ارزان شد؛ سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان آمد
«بازار» گزارش می دهد

افت قیمت ها در بازار سکه و ارز | دلار ۴ هزار تومان ارزان شد؛ سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان آمد

با آنکه قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز تا قبل از پایان انتخابات ریاست جمهوری، سیر صعودی را می پیمود اما دیروز با مشخص شدن رئیس جمهور جدید، قیمت ها در بازار سکه و ارز بر مدار نزول قرار گرفتند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با وجودی که قیمت ها در بازار سکه و ارز طی ۲ هفته گذشته با نوسان و شیبی رو به بالا همراه بودند اما دیروز قیمت این کالاها در بازار کاهشی شدند. افزایش قیمتی که طی روزهای گذشته ناشی از شرایط چگونگی رقابت در ایام انتخابات ریاست جمهوری بود به طوری که نرخ دلار طی این روزها به بیش از ۶۲ هزار تومان رسیده و بهای سکه تمام بهارآزادی نیز فراتر از ۴۳ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما پس از پایان انتخابات، قیمت ها در این بازارها به یک باره افت کردند. کاهش قیمتی که حتی تاثیر خود را بر سایر بازارها چون قیمت خودرو تا حدی برجای گذاشته است.

البته تغییر دولت ها همیشه تاثیر خود را بر بازار طلا و ارز به جای می گذارد و این رخداد سیاسی نرخ ها را در چنین بازار هایی دچار تغییر قیمت می کند اما برخلاف پیش بینی ها که برخی بر این باور بودند که احتمال رشد قیمت ها وجود دارد ولی اینگونه نشد و قیمت این کالاها به جای افزایش، خوشبختانه در سراشیبی قرار گرفتند. چرا که با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، نوسان قیمت بازار طلا و ارز کاسته شد تا جایی که قیمت دلار که در آستانه ۶۳ هزار تومان قرار داشت و سکه تمام بهار آزادی نیز به بیش از ۴۳ میلیون تومان رسیده بود به ترتیب به کانال ۵۸ هزار تومان و ۴۱ میلیون تومان سقوط کردند.

طی روزهای گذشته و همزمان با ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، قیمت طلا و ارز در بازار به دلیل افزایش هیجانات سیاسی با نوسان صعودی همراه شده بود، اما همزمان با اعلام نتایج انتخابات، حجم هیجانات در بازار طلا و ارز کاسته و همین امر باعث کاهش قیمت ها در این بازار شد

افت قیمت سکه و ارز در پی کاهش هیجانات انتخاباتی

این در حالی است که طی روزهای گذشته و همزمان با ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، قیمت طلا و ارز در بازار به دلیل افزایش هیجانات سیاسی با نوسان صعودی همراه شده بود. اما از صبح روز گذشته و همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، از حجم هیجانات بازار طلا و ارز نیز کاسته شد و همین امر کاهش قیمت ها در بازار را به همراه داشت. بازار ارز به اذعان فعالان اقتصادی به دفعات تحت تاثیر وقایع سیاسی قرار گرفته و به همین دلیل هم بارها با نوسانات شدیدی همراه بوده است؛ پیش از این نیز قیمت دلار به دلایل غیراقتصادی و کاملا سیاسی با نوسان صعودی همراه شده بود ولی با فروکش خبرهای منفی و هیجانات سیاسی قیمت ها در بازار ارز نیز نزولی می شود.

البته بانک مرکزی با مدیریتی که بر بازار ارز دارد، توانسته است با برنامه ریزی کارشناسانه مانع از رشد بی منطق قیمت ها در این بازار شود و حتی بعضا با ورود شوک به بازار خیلی نگذاشته است نرخ ها پس از افزایش هیجانی، ثابت بماند بلکه طوری بازار را مدریت کرده است که قیمت ها دوباره به حالت اولیه خود برگردند. سیاست هایی ارزی مطلوبی که به خوبی جواب داده است، آنگونه که دیگر خبری از جهشی قیمت ارز و پایداری آن با نرخ بالا به چشم نمی خورد و بازار نیز از وجود سفته بازان سودجو تا حد قابل توجهی خالی شده است.

قیمت طلا و سکه دیروز در حالی کاهشی شدند که نرخ انس جهانی طی این روز ۵۰ دلار افزایش یافته بود، افزایش قیمتی که انتظار این بود که بهای طلا و سکه نیز در داخل با روندی رو به رشد مواجه می شد ولی برخلاف آن چون قیمت ارز در بازار کاهش و دلار ۴ هزار تومان افت قیمت کرد

حباب سکه کاهشی شد، بازار طلا به تعادل رسید

معمولا ثبات، افزایش و کاهش نرخ ارز در بازار، خیلی سریع تاثیر خود را بر بازار طلا نیز بر جای می گذار آنطور که دیروز با کاهش نرخ ارز قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز به تبع افت قیمت ارز کاهشی شدند. محمد کشتی آرای نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری قیمت ها در بازار طلا، ارز و سکه با نگاه به جریان این رویداد مهم سیاسی با نوسان همراه بودند و در مسیر رشد قرار داشتند. اما پس از شمارش آرا و انتخاب رئیس جمهور جدید که در پی مشارکت حداکثری در کشور اتفاق افتاد، قیمت ها در این بازار کاهشی شدند.

وی با بیان اینکه قیمت طلا و سکه دیروز در حالی کاهشی شدند که نرخ انس جهانی طی این روز ۵۰ دلار افزایش یافته بود، افزایش قیمتی که انتظار این بود که بهای طلا و سکه نیز در داخل با روندی رو به رشد مواجه می شد ولی برخلاف آن چون قیمت ارز در بازار کاهش و دلار ۴ هزار تومان افت قیمت کرد، بنابراین بهای این کالاها نیز کاهشی شدند به طوری که نرخ سکه ۴۳ هزار ۸۰۰ تومانی هفته گذشته به ۴۱ میلیون ۵۰۰ هزار رسید.

روز گذشته شاهد رسیدن حباب قیمت سکه به زیر ۸ میلیون تومان بودیم، این کاهش قیمت هر چند زمینه ورود خریداران چنین کالایی را به بازار فراهم می کند ولی خیلی ها همچنان به انتظار افت بیشتر احتمالی قیمت ها نشسته اند و معامله آنچنانی در بازار صورت نمی گیرد

انتظار برای کاهش بیشتر قیمت ها در بازار سکه و ارز

این کارشناس بازر طلا خاطرنشان کرد: بدنبال افت قیمت در بازار ارز همانطور که گفته شد حباب قیمت سکه نیز کاهش شد و معامله ها با احتیاط صورت می گرفت. البته با کاهش حباب سکه قیمت ها، بازار تا حدی به تعادل رسید چرا که روز گذشته شاهد رسیدن حباب قیمت سکه به زیر ۸ میلیون تومان بودیم. این کاهش قیمت هر چند زمینه ورود خریداران چنین کالایی را به بازار فراهم می کند ولی خیلی ها همچنان به انتظار افت بیشتر احتمالی قیمت ها نشسته اند و معامله آنچنانی صورت نمی گیرد.

بنا به این گزارش، با آنکه نرخ ها در بازار طلا و ارز مسیر کاهشی را پس از نوسان اخیر، می پیمایند ولی به دلیل عدم تقاضای کاذب در بازار بخصوص برای تهیه ارز خریداران چندانی در این بازار به چشم نمی خورد زیرا بانک مرکزی نیاز متقاضیان واقعی ارز را از طریق بازارهای رسمی تامین می کند.

از طرفی نیز اکنون چون گذشته سفته بازان سودجو چنین بازارهایی را برای سرمایه گذاری انتخاب نمی کنند زیرا به درستی می دانند که سرمایه گذاری بر روی ارز اشتباه است و چه بسا ممکن است در این مسیر با ضرر مواجه شوند. علاوه بر این بانک مرکزی با رویکرد عرضه سکه و شمش طلا به بازا توانسته است مانع از رشد قیمت این کالا شود، شیوه درستی که سطح تقاضا برای تهیه سکه با هدف سرمایه گذاری را کاهش داده است. آنگونه که تاکنون و در مجموع ۱۴ حراج شمش طلا در بازار رسمی از سوی بانک مرکزی برگزار شده و جمعاً ۲۶۳ هزار و ۵۶۸ قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان حراج تخصیص داده شده است.

کد خبر: ۲۹۴٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha