۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پتانسیل‌های آبزی پروری در ایلام برای اشتغال| ۲۶۰ طرح فعال است
بازار گزارش می دهد؛

پتانسیل‌های آبزی پروری در ایلام برای اشتغال| ۲۶۰ طرح فعال است

ایلام- فعالیت ۲۶۰ طرح در زمینه آبزی پروری باعث شده استان ایلام پتانسیل های زیادی برای اشتغال با استفاده از این بخش داشته باشد.

بازار؛ گروه استان ها: امروزه صنعت آبزی پروری یکی از ظرفیت های عظیم اقتصادی در دنیا شناخته می شود که از اهمیت بالایی برخوردار است، به عبارتی دیگر پرورش آبزیان و تولید پروتیین و گوشت ماهی در مخازن آبی، در برنامه توسعه ای شیلات هر کشوری از جمله ایران جایگاه مهمی دارد؛ چرا که آبزی پروری می تواند نقش تعیین کننده ای در توسعه اقتصاد ملی، تامین غذا و امنیت غذایی ایفا کند.

پتانسیل‌های آبزی پروری در ایلام

در این راستا استان ایلام هم با توجه به منابع آبی مستعد و دارا بودن چهار فصل و اقلیم های متنوع از زمینه توسعه آبزی پروری در راستای پرورش انواع آبزیان برخوردار می باشد، از طرفی دیگر نیز وجود سدهای متعدد سیمره، بدره و سد دویرج دهلران در سطح استان ایلام پتانسیل بالقوه ارزشمندی را برای تولید محصولات شیلاتی بوجود آورده است.

لازم به ذکر است این استان به دلیل وجود منابع آبی مطمئن در رودخانه‌ها و دریاچه‌های پشت سدها از امکانات بسیار بالایی برای تولید انواع آبزیان و ماهیان برخوردار بوده که همین امر سبب شده روند رو به توسعه و رشد تولید در بخش شیلات و آبزی پروری در استان ایلام به گونه ای باشد که این استان در تراز اولین استانهای غیر ساحلی در زمینه تولید آبزیان قرار گیرد.

مزایای پرورش آبزیان

اسماعیل محرابی کارشناس آبزی پروری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شیلات از جمله حوزه های شغلی است که سوددهی بسیار خوبی به همراه دارد، اظهار داشت: ظرفیت بسیارخوبی در زمینه آبزیان در استان ایلام وجود دارد که اگر از این ظرفیت های شیلاتی استفاده شود ارزآوری بسیار خوبی برای این منطقه ایجاد خواهد شد.

وی افزود: اگر از ظرفیت‌های آبی استان برای اجرای پروژه‌های آبزی پروری به خوبی استفاده شود، از این طریق ده‌ ها نفر شاغل می‌شوند؛ همچنین شاهد رشد و توسعه در استان خواهیم بود.

سوددهی بالای صنعت آبزی پروری

محرابی با تاکید بر اینکه افزایش تولید تقویت صادرات و کاهش واردات در این منطقه مرزی از دیگر مزایای توسعه آبزی پروری در استان به شمار می‌رود؛ تصریح کرد: با استفاده از این حرفه مصرف انرژی بسیار کاهش می‌یابد و باعث رشد سریع ماهی‌ها می‌شود، همچنین با یک بار سرمایه‌گذاری افراد می‌توانند پس از یک سال تمام سرمایه خود را پس گرفته و سودآوری بسیاری نیز به دنبال داشته باشند.

پتانسیل‌های آبزی پروری در ایلام برای اشتغال| ۲۶۰ طرح فعال است

این کارشناس در ادامه بیان کرد: لازم به ذکر است استان ایلام در حوزه پرورش آبزیان سابقه چندان طولانی ندارد و همین امر موجب شده در این عرصه با مشکلات متعددی به ویژه در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی مواجه باشد، با این حال اگر بخش های تکمیل زنجیره تولید و صنایع تبدیلی مورد توجه قرار گیرند، می تواند قدم والایی در زمینه توسعه و اشتغال در استان برداشت.

اشتغال زایی در حوزه آبزی پروری برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر

رضا سلیمانی مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه استان ایلام از گذشته تاکنون در حوزه پرورش ماهی دارای پتانسیل و توانایی بالایی بوده، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه صنعت آبزی پروری و تولید انواع ماهی ها با توجه به ظرفیت‎ها و پتانسیل‎های مطلوب در استان ایلام یقینا تبعات اقتصادی و نیز به لحاظ ایجاد اشتغال و ارزآوری برای استان ما به همراه دارد.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان ایلام: در سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار قطعه بچه آبزی در راستای تداوم فعالیت صیادان، در مزارع پرورش ماهی رهاسازی شد که در مقابل حدود ۱۱ هزار و ۳۶۶ تن انواع آبزیان پرورشی مانند قزل آلا، کپور و گونه‌های بومی از این مزارع برداشت شده است

وی افزود: ﻃﺮح های آﺑﺰی ﭘﺮوری ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻛﻢ و وﺟﻮد ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﻫﺎی ﺑﺎﻟﻘﻮه در ﺳﻄﺢ استان ایلام ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺑﺨﺶ ﻫﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪی و اﺷﺘﻐﺎﻟزایی ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﻲ آﻳنﺪ، به گونه ای که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بحث شیلات استان مشغول به فعالیت هستند.

برخورداری از ۲۶۰ طرح پرورش ماهی در استان ایلام

سلیمانی در ادامه بیان کرد: بیش از ۲۶۰ طرح پرورش ماهیان سردآبی، گرم آبی و تعاونی صیادی در سطح استان ایلام فعال است که به منظور افزایش این میزان تولید آبزیان اقداماتی از قبیل احداث مزارع جدید پرورش ماهی در قفس به ویژه در سد سیمره به میزان تولید یک تُن، شروع به فعالیت یک واحد پرورش ماهی مداربسته سردآبی به ظرفیت ۲۰۰ تن در شهرستان چرداول، مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی برای افزایش تولید، تامین سرمایه و اجرای روش‌های نوین آبزی‌پروری در دستور کار این ارگان قرار دارد.

این مسئول تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار قطعه بچه آبزی در راستای تداوم فعالیت صیادان، در مزارع پرورش ماهی رهاسازی شد که در مقابل حدود ۱۱ هزار و ۳۶۶ تن انواع آبزیان پرورشی مانند قزل آلا، کپور و گونه‌های بومی از این مزارع برداشت شده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در پایان بیان کرد: توسعه پرورش ماهی و افزایش میزان تولید، نیازمند جذب سرمایه‌گذار، تخصیص اعتبار و همچنین تامین صنایع تبدیلی تکمیلی می‌باشد که یقیناً این موضوع علاوه بر تلاش‌های سازمان جهاد کشاورزی نیازمند اهتمام سایر مسئولان در دستگاه‌های اجرایی می‌باشد.

لزوم توجه به پرورش آبزیان در ایلام

آبزی پروری به عنوان یکی از زیر بخش های کشاورزی دارای مزایای فراوانی از جمله سرمایه گذاری پایین نسبت به سایر طرح های شیلاتی، تولید ماهی با کیفیت در شرایط طبیعی، مدیریت آسان تر و کم هزینه، سهولت و اقتصادی بودن می باشد، از این رو توسعه این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید به طور ویژه در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۹۴٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha