۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۱
ساز بانک ها برای تولید کوک نیست؛ ناترازی بین تسهیلات و سپرده ها
بازار گزارش می دهد؛

ساز بانک ها برای تولید کوک نیست؛ ناترازی بین تسهیلات و سپرده ها

ساری- ناترازی بین سپرده گذاری و تسهیلات بانکی در مازندران برخی صاحبان صنایع و تولید را از استان به سمت پایتخت و مرکز رانده است.

بازار، گروه استان ها: مازندران با آن که سهم بالایی در تولید و امنیت غذایی دارد اما دستش چندان از تسهیلات و منابع بانکی پر نیست و به ناچار سرمایه گذران و فعالان اقتصادی ترجیع می دهند منابع مالی خود را از خارج استان تامین کنند.

در حالی از منابع بانکی به عنوان یاوران تولید یاد می شود که در حال حاضر مازندران در زمینه تامین منابع مالی طرح های اقتصادی و زنجیره در گردش با چالش های زیادی روبرو است و وجود واسطه گری در این بخش نیز از دیگر چالش ها است.

امیر میران آملی رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران با اظهار این که تولیدکننده و فعال اقتصادی در سامانه بازارگاه نتوانست به حق و خواسته اش برسد و نهاده دریافت کند، از مازندران به عنوان استان کلان در زمینه تولیدات کشاورزی و غذایی یاد کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با عنوان این که تسهیلات پرداختی در استان با میزان سپرده گذاری در آن تناسبی ندارد، افزود: از این رو فعالان اقتصادی تمایل دارند منابع را به تهران منتقل کنند تا بتوانند از خدمات بانکی بیشتری بهره برند.

حذف واسطه ها و یاوران تولید منطقی نیست

وی با اشاره به مزایای سامانه پالیز که از سوی بانک کشاورزی ارائه شده است، در زنجیره تولید واسطه هایی وجود دارد که از آن به عنوان یاوران تولید نام برده می شود و حذف آنان از این زنجیر کار درستی نیست، افزود: این واسطه ها در تامین منابع مالی کمک کار تولیدکننده هستند.

ساز بانک ها با تولید کوک نیست؛ ناترازی بین تسهیلات و سپرده ها

میران با اظهار این که اختیارات بانک کشاورزی با توانمندی ها و مطالبات تولیدکنندگان همخوانی ندارد خواستار برنامه ریزی برای رفع این مشکل شد.

کم توجهی به تولید و نبود نقدینگی لازم و منابع بانکی برخی از صنعتگران و صاحبان تولید را از مازندران با پایتخت کوچاند و نابرابری تسهیلات و سپرده گذاری چالش های فراروی تولید را بیشتر کرده است.

علی تقی پور رییس اتاق بازرگانی مازندران با اظهار این که فعالان اقتصادی در شرایط کنونی اقتصادی نگرانی های زیادی دارند، گفت: نسبت تسهیلات و سپرده گذاری در مازندران پایین تر از میانگین کشوری است و باید چالش های فراروی رفع شود.

رییس اتاق بازرگانی مازندران: نسبت تسهیلات به سپرده گذاری فروردین امسال در مازندران ۷۱ درصد رسید آن برای استانی که تامین کننده امنیت غذایی است، نامناسب است و این درحالی که ۸۸ درصد سپرده در تهران به متقاضیان تسهیلات داده می شود

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که نسبت تسهیلات به سپرده گذاری فروردین امسال در مازندران ۷۱ درصد رسید آن را برای استانی که تامین کننده امنیت غذایی است، نامناسب خواند و گفت: این درحالی است که ۸۸ درصد سپرده در تهران به متقاضیان تسهیلات داده می شود.

رفع دغدغه های فعالان اقتصادی در تامین زنجیره های تولید از جمله مسائلی است که تاکنون تلاش های زیادی برای آن صورت گرفته است با این حال همچنان جزو مشکلات به شمار می رود. از سوی دیگر خسارت های زیادی به بخش کشاورزی براثر خشکسالی و حوادث وارد می شود که بخشی از خسارت ها از طریق منابع مالی و تسهیلات قابل جبران است.

اسماعیل حیدرنژادیان مدیر امور شعب بانک کشاورزی مازندران حمایت از بخش کشاورزی و تامین زنجیره تولید را از اهداف بیان کرد و گفت: حذف واسطه گری، جلوگیری از انحراف منابع، و هدایت منابع و تسهیلات به سمت تولید مهمترین برنامه است.

ساز بانک ها با تولید کوک نیست؛ ناترازی بین تسهیلات و سپرده ها

مازندران رتبه سوم پرداخت تسهیلات

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با عنوان این که در قالب نرم افزار و پلتفرمی به نام پالیز تمامی مطالبه و دغدغه های فعال اقتصادی رفع می شود، افزود: مازندران در زمینه تسهیلات از نظر میزان پرداختی رتبه سوم و از نظر مبلغ رتبه هفتم کشور را داشته است.

سید سعید موسوی از مدیران ستادی بانک کشاورزی با بیان اینکه مازندران از وزنه های اقتصادی در کشور است، افزود: بانک کشاورزی باید حس امنیت را برای مشتریان خود فراهم کند، استانها قابلیت های خاص خود را دارند، گفته شده که بانک های مازندران از نظر منابع بالا و از نظر پرداخت پایین هستند.

وی اظهار داشت: تهران ۵۶ درصد منابع بانکی را به خود اختصاص داده است و آنها البته پوشش دهنده استان ها هستند و این طور نیست که پول حتما در استان هزینه شود.

این مدیر ستادی بانک کشاورزی با اشاره به سامانه پالیز که سال گذشته عملیاتی شده است، گفت: در این سامانه خرید و فروش عمده بدون واسطه است، اگر در بخش کشاورزی واسطه ها حذف شوند منابع اصلی را می توانیم به خود کشاورز برسانیم ودر افزایش میزان درآمد بخش کشاورزی نیز موثر است.

تامین منابع مالی بخش کشاورزی و فعالان اقتصادی از مهمترین دغدغه هایی است که همواره نگرانی هایی را ایجاد کرده است و نداشتن اختیارات لازم در برخی بانک های سبب شده تا تولیدکنندگان ترجیح دهند برای بهره گیری از خدمات، حساب های مالی خود را به پایتخت منتقل کنند.

کد خبر: ۲۹۴٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha