۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۳
شانگهای سرعت دلارزدایی را افزایش داده است
پوتین:

شانگهای سرعت دلارزدایی را افزایش داده است

رئیس جمهور روسیه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه، تأکید کرد که اعضای این سازمان سرعت دلارزدایی را افزایش داده‌اند چرا که از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های بین‌المللی استفاده می کنند.

به گزارش بازار، به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه، پایتخت قزاقستان، تأکید کرد که اعضای این سازمان سرعت دلارزدایی را افزایش داده‌اند چرا که از ارزهای ملی در تسویه حساب‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند.

سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد، یک بلوک اقتصادی و امنیتی است که بیشتر کشورهای اوراسیا را شامل می‌شود و بیش از ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. این سازمان شامل ایران، هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و اکنون بلاروس است.

در حال حاضر، ۱۴ کشور، از جمله مصر، به عنوان تنها کشور آفریقایی، دارای وضعیت "شریک بحث و گفتگو" در سازمان همکاری شانگهای هستند و به آنها اجازه داده می‌شود تا به دعوت اعضای این سازمان در رویدادهای تخصصی شرکت کنند.

پوتین طی سخنانی در نشست شورای سران کشورها خاطرنشان کرد که اعضای سازمان همکاری شانگهای استفاده از ارزهای ملی را در تسویه حساب های متقابل افزایش داده‌اند.

وی گفت: به عنوان مثال، سهم ارزهای ملی از معاملات تجاری روسیه با اعضای این سازمان در چهار ماه اول سال جاری (میلادی) از ۹۲ درصد فراتر رفته است.

پوتین همچنین پیشنهاد روسیه برای ایجاد یک مکانیسم مستقل برای تسویه پرداخت‌ها در سازمان همکاری شانگهای را تکرار کرد و افزود که جلسات بین وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی به تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری در این سازمان کمک می کند.

گرایش جهانی به استفاده از ارزهای ملی در تجارت به جای دلار آمریکا پس از قطع ارتباط روسیه از سیستم مالی غرب و مسدود شدن ذخایر خارجی آن در سال ۲۰۲۲، شتاب قابل توجهی پیدا کرد.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه، نیز اخیراً طی اظهاراتی خاطرنشان کرد که پس از اینکه دسترسی بسیاری از بانک‌های روسی به سیستم پیام‌رسان مالی سوئیفت به علت تحریم‌های غرب قطع شد، کشورهای بسیاری در مورد این سیستم مالی تردید پیدا کردند.

کد خبر: ۲۹۴٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha