۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۴
بلاروس به طور رسمی به سازمان شانگهای پیوست

بلاروس به طور رسمی به سازمان شانگهای پیوست

در راستای افزایش تلاش‌های روسیه، چین و دیگر اعضا جهت گسترش سازمان همکاری شانگهای، بلاروس به طور رسمی به این سازمان ضد غربی پیوست.

به گزارش بازار از خبرگزاری اسپوتنیک، سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای امروز پنجشنبه سند عضویت بلاروس در این سازمان را امضا کردند.

این توافق در جریان نشست سران در آستانه پایتخت قزاقستان به دست آمد و اکنون بلاروس به عنوان دهمین عضو سازمان شناخته می‌شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مورد عضویت بلاروس در سازمان همکاری شانگهای گفت:مسکو علاقمند است که دولت اتحادیه روسیه و بلاروس در تمام فرآیندهای بین المللی شرکت کند.

سازمان همکاری شانگ‌های در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان تأسیس شد و در سال ۲۰۱۷، هند و پاکستان به عضویت این سازمان درآمدند. ایران در سال ۲۰۲۲ به سازمان همکاری شانگهای پیوست.

این سازمان بخشی از تلاش‌ها برای برقراری یک نظم جهانی «چند جانبه» است که تحت سلطه ایالات متحده نباشد. در کنار آن گروه بریکس هم به عنوان یکی از سازمان‌های ضد غربی شناخته می‌شود که با جذب اعضای جدید سعی در افزایش اجماع خود دارد.

سازمان همکاری شانگهای کشورهایی را با جمعیتی حدود ۳.۵ میلیارد نفر متحد می‌کند، بنابراین اعضای آن به دنبال فائق آمدن بر طیف وسیعی از مشکلات ازجمله تروریسم، آلودگی زیست‌محیطی و تغییرات آب و هوایی هستند.

کد خبر: ۲۹۴٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha