افزایش ۵۰ درصدی آلایندگی گوگل

افزایش ۵۰ درصدی آلایندگی گوگل

وابستگی فزاینده گوگل به هوش مصنوعی در دیتاسنترهایش و افزایش چشمگیر مصرف انرژی، به افزایش بیش از ۴۸ درصد انتشار گازهای گلخانه ای توسط این غول اینترنتی از سال ۲۰۱۹، منتهی شده است.

به گزارش بازار، گوگل در گزارش «زیست‌ محیطی ۲۰۲۴» این شرکت، اکنون پذیرفته است که ابهام قابل ‌توجهی در خصوص دستیابی به هدفش وجود دارد و می‌گوید دستیابی هدف بسیار جاه‌طلبانه صفر خالص تا سال ۲۰۳۰، آسان نخواهد بود.

آلفابت که شرکت مادر گوگل است، در سال ۲۰۲۰، اعلام کرد کل کسب و کار خود را تا سال ۲۰۳۰، با انرژی عاری از کربن اداره خواهد کرد.

گوگل در ماه مه، فاش کرد که قصد دارد ۱.۱ میلیارد دلار برای توسعه دیتاسنتر اصلی خود در فنلاند به دلیل دسترسی این مکان به انرژی سبز، هزینه کند. با این حال، این شرکت باید با رشد فزاینده تقاضا برای برق که در صنایع مختلف اقتصادهای غربی مشاهده می‌شود و تا حد زیادی به دلیل رونق بکارگیری هوش مصنوعی است، رویارو شود.

شرکت مشاوره برق «گرید استراتژیز»، سال گذشته در گزارشی با عنوان «دوران تقاضای یکنواخت برای برق به پایان رسیده است»، اعلام کرد برنامه ریزان شبکه آمریکا از جمله اپراتورهای انتقال منطقه ای و شرکتهای برق، پیش بینی رشد تقاضای برق پنج ساله را تقریبا ۲ برابر کرده اند. هوش مصنوعی به طور خاص، عامل افزایش تقاضا برای برق بوده است.

طبق اعلام موسسه تحقیقات انرژی الکتریکی (EPRI)، دیتاسنترها تا سال ۲۰۳۰، حداکثر ۹ درصد از کل برق تولید شده در آمریکا در مقایسه با ۱.۵ درصد فعلی را مصرف خواهند کرد که به لطف رشد سریع فناوریهای انرژی بر مانند هوش مصنوعی مولد خواهد بود. در مقایسه، بخش صنعتی آمریکا در سال میلادی گذشته، ۱.۰۲ میلیون گیگاوات ساعت برق مصرف کرد که معادل ۲۶ درصد از مصرف برق این کشور بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این یافته‌ها با توجه به اینکه سرورهای هوش مصنوعی، تشنه برق هستند، چندان شگفت‌انگیز نیستند. دیجیکونومیست برآورد کرده است که یک سرور دی جی ایکس ای ۱۰۰ انویدیا، به اندازه چند خانه آمریکایی، برق مصرف می‌کند در حالی که دیتاسنترهای بزرگ می‌توانند یک گیگاوات برق مصرف کنند که معادل خروجی یک نیروگاه هسته‌ای است.

کد خبر: ۲۹۴٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha