۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
نبض بازار آهن در دست کاندیداها

نبض بازار آهن در دست کاندیداها

بازار آهن در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با نوسانات نسبی قیمت برخی مقاطع فولادی همراه است. مناظرات انتخاباتی و ابهامات مربوط به نرخ ارز صادراتی، فضای بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس؛ آمار و گزارش‌هایی که در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود حاکی از نوسانات نسبی در قیمت برخی مقاطع فولادی است، مناظراتی که بین دو کاندیدای برگزیده و رئیس جمهور احتمالی انجام می‌شود به نوسانات هیجانی و روانی در اغلب بازارها منتهی شده است.

در همین راستا قیمت میلگرد طی یک ماه گذشته رشدی هزار تا ۲ هزار تومانی را تجربه کرده، بازار سایر محصولات فولادی مانند قوطی، پروفیل، ورق و تیرآهن تاکنون شاهد نوسان قیمتی قابل توجهی نبوده است. در وضعیت فعلی تقاضا در بازار محدود به مصارف مصرفی است و به دلیل ریسک بالا، تقاضای سرمایه‌ای فعلا وجود ندارد.

براساس گزارش آهن پرایس از روند کلی قیمت آهن آلات روز گذشته، غالب مبادی فروش قیمت میلگرد آجدار را بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش دادند اما قیمت میلگرد برخی کارخانه‌های مهم کشور که به نوعی پیشگام نوسانات بازار میلگرد است عمدتا ثابت اعلام شدند به عنوان مثال قیمت میلگرد نیشابور، قیمت میلگرد میانه، قیمت میلگرد ابرکوه و سیرجان حول ۲۸ هزار تومان اعلام می‌شود در حالی که کف قیمت میلگرد در کانال ۲۷ هزار تومانی قرار دارد.

قیمت روز تیرآهن نیز روندی مشابه داشت و در اکثر کارخانه‌ها ۲۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش یافت، اما برخی کارخانه‌ها ثبات قیمت را اعمال کردند. همچنین قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی نیز در برخی کارخانه‌ها ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان گران‌تر شد، درحالی که برخی دیگر قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند.

ورق سیاه (st۳۷ و st۵۲) و انواع ورق آهن در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بود. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق رنگی و انواع ورق سرد در اکثر کارخانه‌ها ۸۰۰ تومان افزایش داشتند.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل گالوانیزه و انواع قوطی پروفیل‌ها در برخی کارخانه‌ها ثابت اعلام شد، اما برخی دیگر ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش قیمت را اعمال کردند. انواع لوله درزدار و بدون درز مانند مانیسمان، داربستی، گازی و ... در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

نوسانات نرخ ارز، ابهام کلیدی بازار

یکی دیگر از چالش‌های اصلی بازار آهن و فولاد، نرخ متناقض دلار صادراتی است. در حال حاضر آخرین نرخ دلار در بازار آزاد حدود ۶۱.۲۵۰ هزار تومان اعلام می‌شود واز کانال ۶۲ هزار تومان عقب‌نشینی کرده است؛ فولادسازان با نرخ حدود ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان (معادل نرخ صادراتی) محصولات خود را به فروش داخلی می‌رسانند؛ درحالی که دولت قبلی نرخ حواله نیما را ۴۳ هزار تومان تعیین کرده بود.

قطعی برقی و فرصت افزایش قیمت آهن

محدودیت‌های برق فرصتی برای فولادسازان ایجاد کرده تا با نرخی بالاتر از نرخ مورد نظر دولت، محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برسانند به همین دلیل صادرات فولاد فعلا توجیه اقتصادی ندارد و تقریبا متوقف شده است.

با توجه به وضعیت فعلی بازار آهن و سایر بازارهای مالی پرسش‌های کلیدی متعددی مطرح می‌شود که پاسخ به آن می‌تواند در ترسیم چشم‌انداز بازار کمک‌کننده باشد.

با رفع محدودیت‌های برقی و افزایش عرضه، قیمت‌ آهن آلات چه روندی خواهند داشت؟

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و سیاست‌های دولت جدید چه تاثیری بر بازار آهن و سایر بازارهای مالی خواهد گذاشت؟

آیا ثبات به قیمت آهن آلات بازخواهد گشت یا شاهد نوسانات بیشتری در بازار آهن خواهیم بود؟

با این حال در وضعیت فعلی بازار آهن و فولاد با ابهامات زیادی مواجه است و نوسانات نرخ ارز، نقش کلیدی در تعیین قیمت‌ها ایفا می‌کند. نتیجه انتخابات رئیس جمهور و سیاست‌های دولت جدید می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر بازار داشته باشد اما با این حال برای پیش‌بینی دقیق‌تر روند بازار آهن، باید منتظر ماند و تحولات آتی را رصد کرد.

کد خبر: ۲۹۳٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha