۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
افزایش ۱۸ میلیارد دلاری صادرات در دولت سیزدهم

افزایش ۱۸ میلیارد دلاری صادرات در دولت سیزدهم

بر اساس آمار گمرک در دولت سیزدهم شاهد افزایش بیش از ۱۸ میلیارد دلاری صادرات در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۹ بودیم.

به گزارش بازار، در بخشی از کتاب دستاوردهای دولت سیزدهم؛ اقدامات شاخص حوزه در حوزه تجارت خارجی آمده است:

بین تجارت خارجی و میزان رشد اقتصادی ارتباط معناداری وجود دارد به طوری که بسیاری از اقتصاددانان تجارت را موتور توسعه می‌دانند. دسترسی به بازارهای خارجی، تکنولوژی و منابع تاثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی دارد. از این رو تجارت خارجی همواره مورد توجه دولتهای بوده است.

مقوله تجارت خارجی در دولت سیزدهم شاهد تحولی بنیادین در رویکرد و راهبرد تجاری دولت و به تبع آن تغییراتی چشمگیر در شرکای تجاری ایران بود.

این تحول نگرشی متضمن توجــه بیشــتر دولــت بــه دیپلماســی اقتصــادی فراتر از کشورهای غربی، بهبـود روابـط تجـاری و انعقـاد تفاهم‌نامه‌هـای اقتصـادی و تجـاری بـا همسـایگان، کشـورهای آسـیای میانـه و قفقـاز و کشـورهای شـرق بـه ویـژه چیـن و هنـد بوده است.بنابراین دیپلماسی اقتصادی بخصوص گسترش مبادلات با کشورهای همسایه در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.

سفرهای رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه، رسمی‌شدن عضویت ایران در اتحادیه شانگ‌های و برقراری گفتگوهای اقتصادی با کشورهای همسایه در این راستا صورت گرفت. به تبع این نگرش تغییراتی در سیاست‌ها از جمله ایجاد تسهیلات در گمرک، رفع برخی موانع صادراتی به ویژه در ارتباط با بازگشت ارز صادراتی صورت گرفت که تاثیرات مثبتی در افزایش تجارت خارجی کشور داشت.

در شرایط تحریمی و انسداد در دیپلماسی اقتصادی با غرب، تخصیص بخش قابل توجهی از تجارت به توسعه روابط با کشورهای همسایه، تصمیم درستی برای از میان برداشتن آثار تحریم‌های ظالمانه بود که آثار ملموسی داشت.

مجموع صادرات و واردات کشور در سال ۱۳۹۹ آخرین سال دولت دوازدهم به ۷۳ میلیارد دلار رسید که از این میزان حدود ۳۵ میلیارد دلار سهم کالاهای صادراتی و ۳۸ میلیارد دلار سهم کالاهای وارداتی بود.

براســاس آمــار گمــرک جمهــوری اســلامی ایــران در ســال ۱۴۰۰ بیــش از ۴۸.۶ میلیــارد دلار از کشــور صــادر و بیــش از ۵۳ میلیــارد دلار کالا بــه کشــور وارد شــده کــه در مقایســه بــا دوره مشـابه سـال قبـل آن بـه ترتیـب بیـش از ۳۹.۶ درصـد و ۳۶.۶ درصـد افزایـش داشـته اسـت.

این آمار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۱۳ میلیارد دلار رسید که از این میزان حدود ۵۳ میلیارد دلار اختصاص به کالاهای صادراتی و حدود ۶۰ میلیارد دلار اختصاص به واردات داشت که در مقایســه بــا مــدت مشــابه ســال قبــل بــه ترتیــب حــدود ۱۰ درصــد و ۱۳درصــد افزایــش داشــته اســت. این آمار حکایت از افزایش بیش از ۱۸ میلیارد دلاری صادرات در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۹ دارد.

در این میان، سال ۱۴۰۰ شاهد رشد ۴۳ درصدی حجم تجارت ایران با کشورهای همسایه بود که این شامل رشد ۲۹ درصدی صادرات و ۶۰ درصد در واردات بود. در سـال ۱۴۰۱حـدود ۷۶ درصـد صـادرات بـه پنـج کشـور چیـن، عـراق، ترکیـه، امـارات و هنـد انجـام شـد. در سـال ۱۴۰۱حـدود ۷۶درصـد صـادرات بـه پنـج کشـور چیـن، عـراق، ترکیـه، امـارات و هنـد انجـام شـده اسـت.

همچنین، از ابتدای دولت سیزدهم، میزان صادرات نفت با وجود تشدید تحریمها روند افزایشی را تجربه کرده است. ارزش صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۵.۵ میلیارد دلار بود که و در سال ۱۴۰۱ به ۴۲.۶ میلیارد دلار رسید.

بر این اساس، دولت موفق شد از سال ۱۳۹۷ رکورد جدیدی در صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور ثبت کند که افزایش۴۰ درصدی درآمد را در پی داشت. حجم صادرات گاز طبیعی کشور نیز افزایش ۲۲ درصدی داشته است.

در عین حال، ۵ برابــر شــدن وصــول درآمدهــای ارزی حاصل از صــادرات نفــت، میعانــات گازی، گاز طبیعــی، فرآوردههای نفتی و محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰نســبت به ســال قبل آن، نتیجه سیاستهای دولت سیزدهم بود.

همچنیــن در دولت ســیزدهم شــاهد وصــول ۶.۱ میلیارد دلار مطالبات معوق از عراق بابت صادرات گاز در دولت قبل و تســویه تمام صورت حســاب های جاری صــادرات گاز و ایفای کامل تعهــدات مالی در بودجه سال‌های ۱۴۰۰ بوده ایم.

کد خبر: ۲۹۳٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha