۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹
رشد ۳۶.۲ درصدی پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی
در دوماهه ابتدایی سال جاری محقق شد؛

رشد ۳۶.۲ درصدی پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی

کل تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی طی دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به ۷۲۱۹.۶ میلیارد ریال رسید.

به گزارش بازار، رشد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۱۹ خرداد ماه سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۲۵.۵ درصد بوده است برهمین اساس از ابتدای سال ۱۴۰۳ حدود ۴۰ همت بابت وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شده و مبلغ مصوب برای سال جاری حدود ۲۰۰ همت است.

همچنین از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه، به ۳۲ هزار و ۳۰۶ واحد مسکونی به مبلغ ۶۶.۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. در حوزه حمایت شبکه بانکی از شرکتهای دانش بنیان نیز امارها نشان می‌دهد که در دو ماه ابتدایی سال جاری این تسهیلات به تعداد ۷۳۸ شرکت به ارزش ۱۹۳.۷ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰.۸ درصد رشد داشته است.

رشد ۲۴.۷ درصدی تسهیلات پرداختی درسال ۱۴۰۲

هدایت اعتبار به معنای اتصال موتور خلق پول در نظام بانکی به زنجیره تولید و بخش حقیقی اقتصاد است. در این راستا، بانک‌ها می‌توانند اعتبارات را به سوی اهداف خاصی هدایت کنند. این سیاست می‌تواند با هدف توسعه اقتصادی انجام شود، به این صورت که بخش‌هایی از اقتصاد به انتخاب سیاست گذار هدف گذاری شود و با هدایت تسهیلات به این بخش‌ها یا صنایع یا کارآفرینان، رشد در این بخش‌ها سرعت بگیرد. در همین راستا با نگاهی به آمارهای بانک مرکزی می‌توان دریافت که کل تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی کشور به بخش‌های مختلف اقتصادی طی سال ۱۴۰۲ معادل ۵۶۴۶۰.۳ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به رقم دوره مشابه سال قبل به میزان ۲۴.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۴۶۱۲۲.۰ هزار میلیارد ریال معادل ۸۱.۷ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۱۰۳۳۸.۴ هزار میلیارد ریال معادل ۱۸.۳ درصد به مصرف‌کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است. ضمن اینکه با توجه به مشکلات تأمین مالی بخش تولید ۶۲.۴ درصد تسهیلات به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اختصاص یافته که سهم صنعت در این بخش نیز ۸۲ درصد است.

بدون تردید، یکی از دلایل حفظ روند مثبت رشد اقتصادی در دولت سیزدهم با وجود سیاست‌های سخت‌گیرانه برای کنترل ترازنامه بانک‌ها، تقویت روش‌های حمایت از تولید بوده است. در حوزه تأمین مالی تولید اقدامات مؤثری در رابطه با تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، و نیز تقویت تأمین مالی غیر تورمی اقتصاد و همچنین هدایت اعتبارات بانکی به سمت فعالیت‌های تولیدی مولد و اشتغال‌آفرین بویژه شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است که همانگونه که امار عملکرد در دو ماهه سالجار نشان می‌دهد این سیاست پولی درسالجاری نیز تداوم دارد.

در حال حاضر و بر اساس آمار بیش از ۹۲ درصد تأمین مالی کشور بر عهده نظام بانکی است و ۸ درصد بقیه هم از طریق دیگر شیوه‌های تأمین مالی مانند بازار سرمایه و سرمایه خارجی تأمین می‌شود شبکه بانکی در دوران دولت سیزدهم کارنامه قابل دفاعی در حوزه حمایت از تولید و توسعه پرداخت تسهیلات به خانوار دارد.

رشد ۳۶.۲ درصدی پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی

افزایش ۱۸.۳ درصدی تسهیلات پرداختی به خانوار

آمارها نشان می‌دهد که شبکه بانکی در راستای بهبود سهم خانوادر از کل تسهیلات پرداخت گام مؤثری برداشته است به گونه‌ای که در کنار تسهیل گری در پرداخت این تسهیلات شاهد رشد وام‌های پرداختی در این حوزه نیز هستیم به طوری که سهم خانوار در این حوزه از سهم خانوار ۱۳.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۵ درصد به ۱۸.۳ درصد رسیده است و با وجود محدودیت در تسهیلات پرداختی برای کل شبکه بانکی تسهیلات پرداختی به خانوارها طی سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۴۵.۶ درصد رشد داشته است.

از کل تسهیلات پرداختی طی سال ۱۴۰۲، مبلغ ۱۴۱۸۳.۸ هزار میلیارد ریال معادل ۲۴.۷ درصد به صورت تسهیلات خرد (کمتر از ۳ میلیارد ریال) اعطا شده است. لازم به توضیح است با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده است، با این اوصاف سهم بخش خانوار از ۱۸.۳ درصد، به ۱۹.۸ درصد کل تسهیلات پرداختی نیز افزایش می‌یابد.

تحقق ۱۰۷ درصدی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سال ۱۴۰۲

در زمینه وام ازدواج و در سال ۱۴۰۰ عملکرد نظام بانکی معادل ۱۰۰.۱ درصد و در سال ۱۴۰۱ عملکرد ۹۴.۳ درصد بوده است، همچنین در سال ۱۴۰۲، با اختصاص منابع برای افزایش پرداخت وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ عملکرد پرداخت این تسهیلات در این سال به ۱۰۷ درصد رسید. همچنین کل سهمیه تعیین شده برای وام قرض الحسنه ازدواج در سال ۱۴۰۲، معادل ۱,۴۷۵ هزار میلیارد ریال است.

رشد ۳۶.۲ درصدی پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی

پرداخت ۴۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری در سال ۱۴۰۲

بنا به اعلام بانک مرکزی و بر پایه گزارش‌های این بانک، در سال ۱۴۰۰، ۰.۳ هزار میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۱، ۳۳۴.۲ میلیارد ریال معادل ۸۲۶.۱ فقره، سال ۱۴۰۲، ۷۴۰ فقره به ارزش ۴۶۰ هزار میلیارد ریال و از ابتدای سال جاری تا ۲ تیر ماه، ۱۰۳ هزار فقره به ارزش ۹۰ هزار میلیارد ریال به متقاضیان تسهیلات پرداخت شده است.

پرداخت ۳۱۵.۵ هزار میلیارد تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲

درخصوص تسهیلات پرداختی ودیعه مسکن، به تعداد ۴۲۸ هزار و ۲۳۹ واحد به مبلغ ۳۱۵.۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. همچنین از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه به ۲۹ هزار و ۹۰۷ واحد مسکونی به مبلغ ۴۰.۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است.

پرداخت ۵۷۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه اشتغال

رشد ۳۶.۲ درصدی پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی

در سال ۱۴۰۲، ۵۷۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات به مشاغل خانگی و ۲۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات به مشاغل خانگی پرداخت شده است. همچنین در سال ۱۴۰۱، ۲۷۰.۲ هزار میلیارد ریال و ۲۱.۱ میلیارد ریال تسهیلات به ترتیب به بخش اشتغال و مشاغل خانگی اختصاص یافته است. یادآور می‌شود در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۶۱.۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش اشتغال و ۲.۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش مشاغل خانوادگی اعطا شده است. همچنین درعملکرد بانک‌ها در حوزه ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن تا انتهای سال ۱۴۰۲، با تعداد ۷۷۰ هزار و ۱۴۹ واحد مسکونی به ارزش ۲۵۴۰.۹ هزار میلیارد قرارداد منعقد شده است. همچنین از ابتدای سال جاری تا ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری نیز با تعداد ۵۰ هزار و ۱۰۷ هزار واحد به مبلغ ۱۸۴.۷ هزار میلیارد قرارداد منعقد شده است. در این باره لازم به توضیح است که در سال ۱۴۰۲، به تعداد ۶۰۲ هزار و ۷۳۰ واحد مسکونی به مبلغ ۱۲۹۵.۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. خاطرنشان می‌شود،

رشد ۳۶.۲ درصدی پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی

رشد ۱۰۰.۸ درصدی تسهیلات دانش بنیان در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳

در سال ۱۴۰۲، به تعداد ۲۹۳۶ شرکت به ارزش ۲۶۹۹.۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۲.۲ دصد افزایش داشته است. همچنین در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۲۱۱۳ به ۱۷۷۴.۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است که نبست به مدت مشابه سال قبل ۱۶۵ درصد افزایش داشته است. گفتنی است در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۶۲ شرکت به ارزش ۶۶۹.۴ هزار میلیارد تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شده است که این رقم ۱۰۸.۳ درصد نبست به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

پرداخت ۷۶۳.۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دارویی

براساس اطلاعات بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۷۶۳.۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دارویی اعطا شده است که این میزان در سال ۱۴۰۱، ۴۴۵.۲ هزار میلیارد ریال بوده است.

صدور ۷۳۴ هزار میلیارد ریال اوارق گام از ۱۳۹۹ تاکنون

اوراق گام کوتاه شده عبارت گواهی اعتبار مولد است که با هدف کمک به چرخه تولید ایجاد شده است؛ در روش‌های قدیمی، بانک‌ها برای تأمین مالی شرکت‌ها اقدام به ارائه تسهیلات بانکی می‌کردند اما در روش جدید، بانک‌ها تنها با صدور اوراق گام، پرداخت وجه را تضمین می‌کنند و دیگر مبلغی پرداخت نمی‌کنند. بنابراین یکی از اهداف ایجاد این اوراق می‌تواند کاهش هزینه‌های مالی از دوش بانک‌ها باشد.

به معنای دیگر، اوراق گام اوراقی هستند که بانک‌ها با هدف تأمین نقدینگی بنگاه‌های تولیدی منتشر می‌کنند و بنگاه‌های تولیدی از طریق این روش نیاز نقدینگی خود در تولید را برطرف می‌کنند.

یکی از مهمترین اهداف ایجاد گواهی اعتبار مولد، کمک به چرخه تولید است. این اوراق را می‌توان نوعی نوآوری در حوزه تأمین مالی تولید دانست که از بنگاه‌های تولیدی حمایت می‌کند. با ایجاد این اوراق، بورس و نقدینگی نقش اصلی را بازی می‌کنند و اعتبار خود را در اختیار این بنگاه‌ها قرار می‌دهد. این بنگاه‌ها با استفاده از اوراق گام نیازی به اخذ تسهیلات بانکی ندارند. اما آخرین آمارهای بانک مرکزی درباره این اوراق چه می‌گوید؟

رشد ۳۶.۲ درصدی پرداخت تسهیلات در شبکه بانکی

برپایه گزارش بانک مرکزی و در مجموع و از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳، ۷۳۴ هزار میلیارد ریال اوراق گام منتشر شده است. براین اساس در سال ۱۴۰۳، ۲ هزار میلیارد ریال اوراق گواهی گام پرداخت شده است. در سال نیز ۱۴۰۲، برای صنایع مرتبط با خودرو، فلزات اساسی و مصنوعات فلزی، صنایع غذایی، منسوجات، صنایع دارویی و بهداشتی، بازرگانی، لوازم خانگی و پخش و توزیع شوینده ۱۲۷.۳ هزار میلیارد ریال اوراق گام صادر شده است.

همچنین در سال ۱۴۰۱، به ارزش ۵۱۶.۱ هزار میلیارد ریال اوراق گام در حوزه‌های خودرو، قطعات خودرو، فلزات اساسی، لوازم خانگی، صنایع غذایی، بازرگانی، صنایع شیمیایی، صنایع الکتریکی مصنوعات فلزی، ماشین آلات کشاورزی، مصالح ساختمانی، پتروشیمی، کشاورزی و صنایع دارویی و بهداشتی اوراق صادر شده است. خاطرنشان می‌شود در سال ۱۴۰۰ نیز ۷۷.۱ هزار میلیارد ریال اوراق گام برای خودرو، قطعات و لوازم خانگی صادر شده است. همچنین این میزان در سال ۱۳۹۹، تنها ۱۱.۴ هزار میلیارد ریال برای خودرو و فلزات اساسی اوراق صادر شده است.

کد خبر: ۲۹۳٬۷۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha