۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳
متعادل بودن بازارها تا نتیجه نهایی انتخابات
یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد؛

متعادل بودن بازارها تا نتیجه نهایی انتخابات

علیرضا سادات با بیان اینکه ارزندگی نمادهای بورس فراتر ابهامات سیاسی است، گفت: در هفته جاری بازار سهام متعادل دنبال خواهد شد. اما بعد از انتخابات به صورت سنتی شاهد یک دوره رشد بازدهی خواهیم بود.

بازار؛ گروه بورس: هفته جاری بازار سهام به دلیل اینکه از نظر تکنیکال در موقعیت ارزنده‌ای قرار گرفته با تقاضا روبرو شد. اما در ادامه عرضه ها نیز افزایش یافت. در شرایط کنونی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری مهمترین عامل ابهام در معاملات بورس محسوب می‌شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد در هفته جاری همچنان معاملات نوسانی دنبال شود. اگرچه برخی سرمایه گذاران کم کم در حال تکمیل سبد پرتفوی خود هستند اما روند معاملات نشان می‌دهد که خریداران با احتیاط بیشتری اقدام به خرید می‌کنند.
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش دامنه نوسان بورس باعث شده معاملات در بازار سهام متعادل تر شود، گفت: در هفته های گذشته به دلیل اینکه دامنه معاملات محدود بود بسیاری از نمادها صف خرید یا فروش می شدند. اما در حال حاضر همان نمادها در محدوده منفی و مثبت دو معامله می‌شوند.

وقتی سیگنال رشد بازار سهام صادر می‌شود شرکت‌های بزرگ صف خرید می‌شوند. در این حالت شرکت‌های زیرمجموعه این نمادهای بزرگ نیز به صف خرید می رسند. این جو مثبت به تمام بازار سرایت می‌کند. در نتیجه بازار به صورت یکپارچه رشد می کند. در روند منفی نیز تقریبا همین اتفاق می‌افتد

علی سادات با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از فعالان بازار سهام منتظر نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری هستند، افزود: به طور قطع بسیاری از سیاست های اقتصادی در گروه تصمیم گیری کابینه دولت بعدی خواهد بود. بنابراین با وجود اینکه خرید سهام در حال حاضر ریسک بسیار پایینی دارد، اما تصور اینکه بازار احتمال دارد در حالت رکود باقی بماند و سرمایه فرد بلوکه می شود تمایل برای خریدهای بزرگ چندان افزایش نیافته است.
او با تاکید بر اینکه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری فارغ از اینکه نتیجه چه باشد شاهد رشد بازار سهام خواهیم بود، گفت: بازار همیشه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سبز بوده است. به همین دلیل به صورت سنتی پیش بینی می‌شود که بورس برای مدتی مثبت شود.
سادات با تاکید بر اینکه در بازار سهام همیشه نمادهای بزرگ پیشران روند صعودی هستند، اظهار کرد: وقتی سیگنال رشد بازار سهام صادر می‌شود شرکت‌های بزرگ صف خرید می‌شوند. در این حالت شرکت‌های زیرمجموعه این نمادهای بزرگ نیز به صف خرید می رسند. این جو مثبت به تمام بازار سرایت می‌کند. در نتیجه بازار به صورت یکپارچه رشد می کند. در روند منفی نیز تقریبا همین اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر وقتی حقوقی های بزرگ می‌فروشند عملا شرکت‌های زیرمجموعه نیز فروشنده می‌شوند. نتیجه آن منفی شدن بازار سرمایه است.
او افزود: بنابراین در ارزیابی وضعیت شرکت‌ها نباید خیلی به تابلوی معاملات روزانه بورس توجه داشت. گاهی نمادها بدون تحلیل بنیادی و ارزندگی منفی می‌شوند. در واقع جود منفی بهانه‌ای برای نوسانگیرها می‌شود تا نمادها را منفی کنند از این طریق بهره‌برداری کنند. بنابراین سهامداران باید نمادهای ارزنده را برای بلندمدت خریداری کنند.

کد خبر: ۲۹۳٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha