۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
تبعات آتش زدن مزارع یکی دو تا نیست| گسترش آفات و فرسایش های آبی و بادی در انتظار کشاورز
رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی گلستان:

تبعات آتش زدن مزارع یکی دو تا نیست| گسترش آفات و فرسایش های آبی و بادی در انتظار کشاورز

گرگان- برزنونی، رئیس امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی گلستان گفت: آتش زدن بقایای گیاهی علاوه بر اینکه سبب گسترش آفات می شود، شرایط فرسایش بادی و آبی رو نیز فراهم می کند.

مریم برزنونی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کشاورزان معتقدند با آتش زدن بقایای محصولات می توانند سریع تر اقدام به کشت محصول بعدی داشته باشند.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه این اقدام آسیب زیادی به خاک مزرعه وارد می کند، گفت: به منظور جلوگیری از این مساله در طول سال های گذشته برای کشاورزان دوره های آموزشی برگزار میشد و همچنین چاپ و نشر بسته های آموزشی و ارتباط گیری با کشاورزان را داشتیم که خوشبختانه منجر به کاهش این اقدام شده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که کشاورزان اقدام به آتش زدن بقایا دارند تعجیل آنها برای کشت دوم است، مانند کشاورزی که خزانه شالی را ریخته و شالی در مرحله ای است که کشاورز نمی تواند صبر کند و به همین منظور سریع اقدام به آتش زدن بقایای گیاهی می کند.

برزنونی با اشاره به مضرات آتش سوزی مزارع گفت: اگر کشاورزی زمین خود را آتش بزند صرفا کاه و کلش را نمی سوزاند بلکه موجودات مفیدی که داخل خاک زندگی می کنند نیز از بین می رود.

وی تصریح کرد: خاک یک بستر زنده و زیستگاه موجودات زنده بسیاری است که شدت دمای حاصل از آتش سوزی موجودات و نظام طبیعی و اکوسیستم را از بین می برد.

افزایش ظرفیت نگهداری آب از طریق تداوم حفظ بقایای گیاهی در مزرعه

برزنونی گفت: گسترش آفات، تبعات نابودی نظام طبیعی است که در کشت های بعدی کشاورز را مجبور به مبارزه شیمیایی می کند.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: چنانچه حفظ بقایای گیاهی در مزرعه تداوم داشته باشد در طول سال ها باعث می شود ظرفیت نگهداری آب در خاک افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: مخصوصا در فصل تابستان تبخیر و تعرق کاهش پیدا می کند و رطوبت مناسبی ایجاد می شود که سبب کاهش دفعات آبیاری برای کشت های بعدی خواهد شد.

برزنونی مهمترین ضرر از بین بردن بقایایی گیاهی را فرسایش های آبی و بادی دانست و گفت: این فرسایش یکی از عوامل تخریب خاک های زراعی است زیرا با بارش های رگباری سطح خاک شسته شده و قسمت مفید و حاصلخیز آن با رواناب از سطح مزرعه شسته می شود.

وی افزود: فرسایش های بادی نیز در این مزارع در فصول گرم اتفاق می افتد.

ادوات کاهنده کشت مستقیم و کشت بدون شخم در اختیار کشاورزان قرار می گیرد

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این مسئله بسته پیشنهادی را به کشاورزان ارائه کردیم که در طول سال ها بر روی آن کار شده و آن کشاورزی حفاظتی است.

برزنونی با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی یکی از مولفه های کشاورزی احیا شونده در دنیاست، بیان کرد: کشاورزی حفاظتی سه مولفه اصلی دارد که یک مولفه آن مدیریت بقایای گیاهی و حفظ سطح خاک با بقایای گیاهی است و مولفه دوم انتخاب یک تناوب زراعی مناسب و کشت گیاهی که از خانواده قبلی نبوده و مبتنی بر اقتصاد کشاورز باشد، است.

وی گفت: کاهش شدت عملیات خاک ورزی تا حد ممکن از دیگر مزیت های اجرای کشاورزی حفاظتی است که خوشبختانه در طول این سال ها ادوات کاهنده کشت مستقیم و کشت بدون شخم در اختیار کشاورز قرار داده شده است و هر کشاورزی که بخواهد کشت مستقیم انجام دهد این امکانات در استان مهیا است.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی گلستان در ادامه افزود: از لحاظ قانون مجازات اسلامی در اجرای تبصره یک و دو ماده ۶۸۸ سوزاندن مزارع کشاورزی به علت آلودگی زیست محیطی و تهدید بهداشت عمومی جرم انگاری شده است.

وی در خاتمه با بیان اینکه امیدواریم کشاورزان با رعایت کردن این موضوع روز به روز در احیای خاک کوشا تر باشند، تاکید کرد: آتش زدن بقایا اگر در عرصه مزرعه باشد جرم انگاری شده اما اگر بخشی در حاشیه جنگل و مراتع هستند، در ماده ۴۵ قانون مصادیق جرم پیش بینی شده و برای کشاورزان اعمال قانون می شود.

کد خبر: ۲۹۳٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha