۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
سایه رکود انتخاباتی بر بازار آهن

سایه رکود انتخاباتی بر بازار آهن

بازار آهن این روزها در فاز رکود و انتظار به سر می‌برد و پیش‌بینی می‌شود تا اعلام نتایج قطعی انتخابات بازار آهن و سایر بازارهای مالی در وضعیت رکود باقی بماند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار صادراتی شمش ایران در تیرماه ۱۴۰۳ با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده که فعالیت در این بخش را به شدت دشوار کرده است.کمبود برق در ایران، مانع از تولید کامل فولاد توسط کارخانه‌ها شده و در نتیجه، تخصیص شمش به مشتریان خارجی را به حداقل رسانده است.

اکثر تولیدکنندگان ایرانی فعلا صادراتی ندارند و تا پایان تابستان نیز برنامه‌ای برای صادرات پیش‌بینی نمی‌شود. به گفته یکی از تولیدکنندگان، «با توجه به محدودیت‌های تولید، تا یک ماه آینده صادراتی نخواهیم داشت.»

ثبات قیمت‌ آهن به دلیل رکود

با وجود کاهش عرضه، قیمت‌های پیشنهادی صادراتی شمش ثابت مانده و بیشتر جنبه اسمی دارند. آخرین ارزیابی متال اکسپرت برای قیمت شمش صادراتی ایران ۴۸۰ دلار در هر تن فوب در ۲۶ ژوئن (۵ تیر) است.

دستورالعمل‌های جدید بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز صادراتی با نرخ پایین، انگیزه صادرات را از بین برده است. به گفته یک تاجر، «صادرات فولاد از ایران به دلیل این موضوع ۷۰ درصد کاهش یافته است».

قیمت آهن آلات نیز امروز در عمده حوزه‌ها ثابت اعلام می‌شود و نوسانات افزایشی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی روز پنجشنبه تا حدودی فروکش کرده است.

انتخابات و تشدید رکود

با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۸ تیر، تقاضا از سوی مشتریان را نیز کاهش داده است. تمایل به فروش در بازار داخلی به دلیل سهولت انجام معاملات و مشکلات بازگشت ارز افزایش یافته است.

در حال حاضر کلیه بازارها چشم انتظار نتایج انتخابات است و آنطور که پیداست احتمالا تا پایان هفته فاز انتظار و رکود در بازار آهن و سایر بازارهای مالی تداوم داشته باشد.

افزایش قیمت در بازار داخلی

نگرانی از کمبود عرضه در آینده، قیمت‌ها را در بازار داخلی شمش افزایش داده است. آخرین قیمت‌های پیشنهادی در EXW ۲۴,۳۰۰-۲۴,۶۰۰ تومان/کیلوگرم (۵۲۶-۵۳۲ دلار/تن) است. رقابت در بورس کالای ایران برای خرید شمش شدت گرفته است.

کمبود برق، قوانین ارزی و رکود تقاضا، شرایط سختی را برای صادرکنندگان شمش ایران رقم زده است و در حال حاضر چشم‌اندازی برای بهبود اوضاع در کوتاه‌مدت وجود ندارد.

کد خبر: ۲۹۳٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha