۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
تأثیر انتخابات بر روند قیمت آهن آلات

تأثیر انتخابات بر روند قیمت آهن آلات

بازار تحت تاثیر تنش‌های منطقه‌ای و گمانه‌زنی‌های سیاسی، روندی شتابان را تجربه می‌کند. صعود نرخ دلار و افزایش قیمت فولاد، از جمله پیامدهای این تحولات است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار ایران در ماه‌های اخیر شاهد تحولات شتابان و نوسانات قابل توجهی بوده است. تشدید تنش‌های منطقه‌ای، گمانه‌زنی‌ها پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری و چالش‌های مربوط به تامین انرژی، از جمله عواملی هستند که بر این روند اثرگذار بوده‌اند.

یکی از بارزترین تحولات اخیر، صعود بی‌سابقه نرخ ارز، به خصوص دلار، بوده است. این موضوع، عمدتاً به تشدید تنش‌های منطقه‌ای و افزایش نگرانی‌ها پیرامون آینده روابط ایران با غرب نسبت داده می‌شود.

گمانه‌زنی‌ها پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیز در نوسانات نرخ ارز نقش داشته است. برخی معتقدند که پیروزی کاندیدای تندرو می‌تواند به تشدید تنش‌ها و افزایش نرخ ارز منجر شود، در حالی که پیروزی کاندیدای میانه‌رو می‌تواند تا حدی به ثبات بازار کمک کند.

محدودیت‌های اعمال شده در زمینه تامین برق، چالش‌های قابل توجهی را برای صنعت فولاد به وجود آورده است. این موضوع، به افزایش هزینه‌های تولید و کاهش عرضه فولاد در بازار منجر شده است.

با وجود تقاضای ضعیف در بازار داخلی، قیمت آهن آلات طی ماه‌های اخیر با رشدی حدود ۲ هزار تومان در هر تن مواجه بوده است. این امر، عمدتاً به حمایت‌های بورس کالا از این صنعت و افزایش نرخ ارز نسبت داده می‌شود.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، نقش تعیین‌کننده‌ای در روند آتی بازار خواهد داشت. رویکرد دولت آینده در قبال سیاست خارجی و مسائل اقتصادی، می‌تواند به ثبات و رونق بازار یا تشدید نوسانات و چالش‌ها منجر شود.

در حال حاضر، دو دسته عوامل متضاد بر بازار اثرگذار هستند. از یک سو، عواملی مانند تشدید تنش‌ها و محدودیت‌های انرژی، می‌توانند به افزایش قیمت‌ روز میلگرد و آهن و نوسانات بازار دامن بزنند. از سوی دیگر، عواملی مانند تقاضای ضعیف در بازار داخلی و احتمال گشایش در روابط با غرب، می‌توانند تا حدی به تعدیل این روند کمک کنند.

رشد قیمت میلگرد، تیرآهن و دلار در بازار

طبق آمار روز دوشنبه نرخ دلار در بازار آزاد با رشدی قابل توجه به مرز ۶۱ هزار تومان رسید. این امر به عنوان یکی از عوامل اصلی التهابات بازار تلقی می‌شود.

گفتنی است قیمت دلار در حالی افزایش یافت که کارشناسان هفته آرامی را برای دلار پیش بینی کرده بودند، به نظر برخی فعالان بازی بازارساز برای نوسان‌گیری در روزهای اخیر که بازار در فاز انتظار به سر می‌برد، علت رشد دلار می‌دانند که هدف از آن افزایش تقاضا تلقی می‌شود.

در همین راستا قیمت روز میلگرد آجدار نیز در بازار داخلی با رشدی ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومانی به ازای هر کیلو، به ۲۶۵۰۰ تا ۲۷۵۰۰ تومان رسید اما شمار زیادی از کارخانه‌ها قیمت میلگرد را ثابت اعلام کردند.

قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی بنگاه‌های تهران ۲۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در هر شاخه افزایش یافت و تعدادی از کارخانه‌ها هم قیمت روز تیرآهن را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

در برخی مبادی قوطی تولید شده از ورق ضخامت ۲ میلی‌متر مبارکه با قیمتی حدود ۴۰ تا ۴۰.۵ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما اکثر فعالان این حوزه فعلا فروش خود را متوقف کرده‌اند. در این میان قیمت پروفیل نیکان در برخی ضخامت‌ها افزایش ۳۰۰ تومانی داشت. قیمت لوله دابستی، قیمت لوله مبلی، قیمت لوله مانیسمان و انواع لوله‌ها در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق شیروانی در قالب شرکت‌ها ثبات داشت و قیمت ورق سیاه نیز به همین منوال بود و عمدتا ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه مبارکه در برخی ضخامت‌ها ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش داشت.

بسیاری از فعالان بازار معتقدند که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و همچنین تحولات جهانی در روند آتی بازارها تاثیرگذار خواهد بود. به عبارتی بازار ایران در شرایطی پیچیده و ناپایدار قرار دارد؛ تحولات شتابان سیاسی و اقتصادی، چشم‌اندازی مبهم از آینده را به تصویر می‌کشد. انتخابات ریاست جمهوری، نقطه عطفی خواهد بود که مسیر آتی بازار را تا حد زیادی مشخص خواهد کرد.

کد خبر: ۲۹۲٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha