۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
رقیب جدی برای فرودگاه آبادان| افزایش نقش آفرینی فرودگاه بصره عراق در صنعت هوانوردی ایران
بازار گزارش می‌دهد؛

رقیب جدی برای فرودگاه آبادان| افزایش نقش آفرینی فرودگاه بصره عراق در صنعت هوانوردی ایران

آبادان- فرودگاه بین المللی بصره عراق در حال برقراری پرواز به شهرهای مختلف ایران بوده و در طولانی مدت بر روی پروازهای فرودگاه بین المللی آبادان تاثیر می گذارد.

محمود نواصر؛ بازار: فرودگاه بین‌ المللی آبادان جزو اولین فرودگاه‌های کشور بوده که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران و به ‌دلیل وجود پالایشگاه احداث شد و با رونق گرفتن شهر آبادان، فرودگاه نیز توسعه یافت تا جایی‌ که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال ۱۳۲۸ آغاز شد.

کویت ایرویز، کی ال ام هلند، بریتیش ایرویز انگلیس، لوفت هانزای آلمان، مالتای مالت، سوئیس ایرویز سوئیس، اسکاندیناوی ایر اسکاندیناوی، آلیتالیای ایتالیا و ... شرکت‌ های هواپیمایی فعالی بودند که پروازهایشان تا قبل از جنگ تحمیلی در فرودگاه آبادان نشست و برخاست داشت اما اکنون علیرغم ظرفیت بالای اقتصادی، گردشگری و درمانی در شهر آبادان، این فرودگاه پرواز خارجی ندارد و حتی پروازهای داخلی آن نیز محدود است.

در حال حاضر شرکت های هواپیمایی ایران ایر، آسمان، زاگرس، سپهران، چابهار، کیش ایر، پارس ایر، قشم ایر، تابان، کاسپین، ایران ایر تور، آسا جت، آوا ایر و اروان در حال فعالیت در فرودگاه بین‌ المللی آبادان هستند.

حجم بالایی از مسافران فرودگاه بین المللی آبادان را اتباع عراقی به خود اختصاص دادند؛ تفاوت هزینه های ارزی و همچنین بُعد مسافت کوتاه از شهر بصره عراق تا فرودگاه بین المللی آبادان از دلایل حضور اتباع عراقی در این فرودگاه است.

طی روزهای اخیر پرواز بصره-رشت-بصره توسط شرکت هواپیمایی العراقیه برقرار شد که بازتاب فراوانی در سطح کشور داشت و در طولانی مدت بر روی پروازهای فرودگاه بین المللی آبادان تاثیر خواهد گذاشت.

فرودگاه بصره عراق

فرودگاه بین‌ المللی بصره عراق دومین فرودگاه بین‌ المللی بزرگ در این کشور است که در جنوب شهر بصره و در فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است. این فرودگاه در دهه ۱۹۸۰ ساخته شد و پس از آن توسعه یافت. فرودگاه بصره از نظر ظرفیت مسافری چهارمین فرودگاه بزرگ عراق محسوب می‌ شود. این فرودگاه از نظر پوشش ایرلاین‌های بین‌ المللی، روابط خوب با ایران و ظرفیت قابل توجهی که در خصوص بار می‌ تواند پوشش دهد، بسیار حائز اهمیت است.

این فرودگاه در زمان جنگ اول خلیج فارس، جنگ دوم خلیج فارس و حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ برای مدت طولانی بسته بود. پس از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق، با گسترش فعالیت‌ های اقتصادی و سرمایه‌ گذاری در بصره این فرودگاه بازگشایی شد و شاهد فعالیت بی‌ سابقه خطوط هوایی بود. در سال ۲۰۰۵ پروازهای محلی میان بصره و بغداد آغاز شد. فرودگاه بصره شامل یک مرکز تجاری پیشرفته، اتاق‌های کنفرانس مجهز و ایستگاه هواشناسی است.

ضرورت اجرای طرح های توسه ای فرودگاه آبادان

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار، برقراری پروازهای خارجی در فرودگاه بین المللی این شهر را از مطالبات فعالان اقتصادی و گردشگری عنوان کرد و گفت: پیشتر پرواز آبادان-شارجه از طریق ایرلاین ایرعربیا برقرار شده بود که متاسفانه به علت عدم مدیریت صحیح مدیران وقت، این پرواز لغو شد؛ انتظار می رود پروازهای خارجی اقتصادی در این منطقه برقرار شود.

مولوی: برای برقراری پروازهای خارجی باید پیش نیازها از هم اکنون و با قید فوریت فراهم شود؛ استقرار دائم باجه ارزی و همچنین حضور فعال گمرک و پلیس گذرنامه باید عملیاتی شود

سید محمد مولوی توضیح داد: برای برقراری پروازهای خارجی باید پیش نیازها از هم اکنون و با قید فوریت فراهم شود؛ استقرار دائم باجه ارزی و همچنین حضور فعال گمرک و پلیس گذرنامه باید عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: در حالی که طرح های توسعه ای فرودگاه آبادان به کُندی پیش می رود و یا متوقف شده است، فرودگاه بین المللی بصره عراق با سرعت بالا در حال اجرای طرح های توسعه ای و افزایش پروازهای خود است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: به صورت مکرر مشکلات فرودگاه بین المللی آبادان به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده و هیچگونه بهانه ای برای بی اطلاعی از وضع موجود پذیرفته نیست.

آمادگی بخش خصوصی برای مشارکت در طرح های فرودگاهی

عضو منتخب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: فرودگاه بین المللی آبادان بدون حضور بخش خصوصی به جایگاه واقعی خود نمی رسد و آمادگی داریم در این خصوص مشارکت کنیم.

مسعود عبادی پور گفت: قطعا فرودگاه بین المللی بصره رقیبی جدی برای فرودگاه بین المللی آبادان محسوب می شود و این کشور تلاش می کند هزینه های خود را کاهش دهد.

وی بیان کرد: چنانچه مسیرهای پروازی فرودگاه بین المللی بصره برای شهرهای مختلف ایران ایجاد شود به طور حتم اتباع عراقی مستقیماً از همان فرودگاه به ایران سفر می کنند.

فرودگاه بصره چراغ خاموش توسعه پیدا کرد

یک فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه پاشنه در دنیای کنونی بر اقتصاد آزاد می چرخد، اظهار کرد: ترکیه، امارات متحده عربی، قطر و اکثر کشورهای شرق آسیا همه تلاش خود را به کار گرفته‌ اند تا ایرلاین‌ های زیادی را به مقصد کشور خود میزبانی کنند چرا که نگاه آنها مبتنی بر اقتصاد پویا و آزاد است.

نجمه عباسیان پور افزود: کشور ما نیز باید به این سمت و سو برود؛ خوشبختانه ایران چهار فصل است و بدون تعطیلی می‌ توانیم صنعت گردشگری خود را از طریق جذب و هدایت ایرلاین‌ های خارجی توسعه دهیم.

عباسیان پور: طی سال های اخیر فرودگاه بین المللی آبادان به صورت واقعی توسعه پیدا نکرد ولی فرودگاه بین المللی بصره عراق چراغ خاموش در حال توسعه بود

وی ادامه داد: طی سال های اخیر فرودگاه بین المللی آبادان به صورت واقعی توسعه پیدا نکرد ولی فرودگاه بین المللی بصره عراق چراغ خاموش در حال توسعه بود.

این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: یکی از جذابیت های فرودگاه بین المللی آبادان وجود مسافر زیاد به ویژه در مسیر مشهد است ولی ظاهراً به روزهای پایانی این جذابیت نزدیک می شویم.

پیشنهادات فعالان گردشگری جدی گرفته نشد

یک فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: فرودگاه بین المللی آبادان یکی از بازوهای توسعه گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر است و فعالان گردشگری در این خصوص طرح و پیشنهادات بسیاری مطرح کردند.

جبار موید راد توضیح داد: به طور حتم مدیر فرودگاه بین المللی آبادان نمی تواند در سطح کلان مشکلات را پیگیری کند و توسعه این فرودگاه عزم جدی کشوری نیاز دارد.

وی تصریح کرد: حذف فرودگاه بین المللی آبادان از معادلات جهانی باید جدی گرفته شود و ضرورت دارد با قید فوریت اقدامات لازم از طریق وزارت راه و شهرسازی انجام شود.

زنگ خطر برای فرودگاه آبادان

بدون شک برقراری پرواز بصره-رشت آغاز عملیات بزرگ فرودگاهی در بصره تلقی می شود و مسئولان این فرودگاه به دنبال سایر مسیرهای پروازی ایران خواهند رفت.

برخی مسئولان، دانش آموختگان و فعالان واقعی گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر به صورت مستمر بر ضرورت توسعه فرودگاه آبادان به ویژه تکمیل زیرساخت های آن همچون ترمینال جدید تاکید کردند و اتفاقات اخیر فرودگاه بین المللی بصره یک شوک بزرگ به صنعت گردشگری این منطقه است.

کد خبر: ۲۹۲٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha