۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳
بازار آهن در انتظار ثبات فضای سیاسی و اقتصادی

بازار آهن در انتظار ثبات فضای سیاسی و اقتصادی

بازار آهن به علت افزایش حمل و نقل، مشکلات تامین برق و کمبود نقدینگی سیر صعودی داشته اما تحولات سیاسی و اقتصادی این روزها بی‌تاثیر نبوده است.

به گزارش آهن آنلاین - این روزها بازار آهن در بلاتکلیفی سختی به‌سر می‌برد، زیرا از یک طرف به‌دلیل بالارفتن نرخ حمل‌ونقل و محدودیت‌های برق، قیمت آهن‌ آلات افزایش پیدا کرده است و از طرف دیگر رکود بازار آهن به‌همراه کمبود نقدینگی و افزایش جذابیت‌های بازارهای جایگزین، رونق و پویایی را از بازار آهن و فولاد گرفته است. همین امر موجب شده تا نگرانی‌ها در خصوص آینده صنعت آهن و فولاد بیشتر شود و پیامدهای تلخی در اقتصاد کشور بوجود آورد.

"قیمت روز آهن آلات ساختمانی و صنعتی در کشور، تحت تاثیر متغیرهایی چون: نرخ جهانی آهن، میزان عرضه و تقاضا و ... قرار گرفته و به‌صورت لحظه‌ای نوسان می‌کند. از آنجایی‌که مجموع قیمت آهن بکار رفته در پروژه‌های ساخت و ساز، سهم بزرگی از هزینه کل پروژه را به خود اختصاص می‌دهد، اطلاع از قیمت آهن امروز برای صاحبان کسب‌وکار در این حوزه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع بسیاری از خریداران آهن، از مراجع معتبر اینترنتی، جهت بررسی قیمت روز آهن درب کارخانه و بنگاه‌ها و خرید اینترنتی آهن، کمک می‌گیرند."

رشد هفت درصدی قیمت آهن

افزایش هزینه حمل‌ونقل و محدودیت برق برای صنایع، موجب شده است تا قیمت آهن‌آلات در یک ماه اخیر رشد ۷ درصدی داشته باشد؛ اما این گرانی به‌دلیل کمبود نقدینگی در بخش ساخت‌وساز و عمران کشور نه تنها به نفع صنعت آهن و فولاد نیست بلکه موجب رکود در بازار مصرف نیز شده است. همچنین، بالا رفتن جذابیت بازارهای جایگزین مانند اوراق و سپرده بانکی از رونق بازار آهن کاسته است.

آمار معاملات زنجیره ارزش فولاد در بورس کالا

از سوی دیگر وجود سیاست‌های انقباضی و بالا رفتن نرخ بهره موجب شده است تا نقدینگی در سیستم بانکی قبض شده و جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولید صنعت فولاد بشدت کاهش پیدا کند. بنابراین، تمامی این عوامل باعث شده است تا با چالشی مشابه چالش بازار آهن در بازار سهام نیز مواجه شویم.

شدت گرفتن نگرانی ها از آینده صنعت فولاد

در آخرین روزهای بهار و با آغاز فصل تابستان به نظر می‌رسد صنایع فولادی با وجود تحریم‌ها و چالش‌های قوانین ارزی بشدت تحت فشار قرار گرفته است. همچنین رکود در بازارهای صادراتی، به کاهش ۵۰ درصدی صادرات این صنعت منجر شده است.

از طرف دیگر کمبود برق، تولید آهن آلات را با چالش سختی مواجه کرده است. بنابراین، می‌توان گفت همه این شرایط سبب شده تا زنجیره تامین فولاد روزهای سختی را سپری کند و اثر مخربی بر اقتصاد کشور بگذارد.

بازار آهن در انتظار ثبات فضای سیاسی و اقتصادی

این مساله باعث شده است تا سهام شرکت‌های فولادی در بورس اوراق بهادار با افت شدید همراه شود. با این وجود، تداوم این شرایط می‌تواند به تعطیلی واحدهای تولید نیز منجر شود. بنابراین، در حال حاضر نمی‌توان چشم اندازی روشن برای این صنعت پیش‌بینی کرد.

تیرماه، تیرخلاص را به صنعت فولاد می زند؟

بنابر نظر کارشناسان، با آغاز فصل تابستان و تشدید مشکلات در تامین برق، محدودیت تولید در صنایع، خصوصا صنعت آهن و فولاد کشور موجب رکود شدید در بازار خواهد شد که همین امر موجب شده کارشناسان به فعالان بازار فولاد توصیه کنند تا موجودی خود را در انبارها تکمیل کرده و به‌میزان نیاز خود خرید کنند.

گفتنی است که بازار آهن و فولاد در تابستان ۱۴۰۳ با چالش‌های زیادی ازجمله تقاضای ضعیف، فشار عرضه بالا و مشکلات ناشی از کمبود برق مواجه است. همه این موارد سبب شده است تا اوضاع این صنعت وخیم پیش‌بینی شود. این روزها افزایش هزینه برق و قطع شدن آن برای صنعت فولاد از یک سو و از سوی دیگر کاهش صادرات محصولات فولادی از بزرگ‌ترین چالش‌های این صنعت محسوب می‌شود که راه نفس فولاد کشور را بسته است. کارشناسان معتقدند با فرض اینکه تمامی شرایط تولید مساعد باشد، قطع شدن برق در تابستان موجب ‌می‌شود ۵۰۰ تومان به قیمت میلگرد تا آخر تیرماه اضافه شود و کف قیمت این محصول را به ۲۶ هزار تومان برساند.

معامله ۹۱ درصدی شمش بلوم در بورس کالا

همچنین روز یکشنبه ۲۷ خرداد ماه ۱۴۰۳در تالار صنعتی بورس کالا، ۹۱ درصد حجم عرضه شمش بلوم فولادی معامله شد. گفتنی است که قیمت میانگین شمش ۲۲۱ هزار و ۱۷۹ ریال به ازای هر کیلوگرم (معادل ۲۴ هزار و ۳۳۰ تومان به همراه مالیات بر ارزش افزوده) اعلام شد که نسبت به نرخ متوسط پایه ۷۳۵ تومان افزایش داشت.

از سوی دیگر، قیمت تیرآهن اصفهان در برخی سایزها ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت و ورق سیاه با ضخامت‌های مختلف کاهش ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد. با این وجود، قیمت ورق سیاه فولادمبارکه و گیلان ثابت اعلام شده است. همچنین قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی در اکثر کارخانه‌ها با کاهش ۳۰۰ تومانی همراه بوده است.

گفتنی است که قیمت پروفیل ساختمانی، صنعتی و مبلی در بیشتر کارخانه‌ها تغییری نکرده است اما قیمت پروفیل صابری کاهش ۱۰۰ تومانی داشته است. از سوی دیگر، بیشتر کارخانه‌های تولیدکننده لوله‌های درزدار و بدون درز تغییری در قیمت نداشته‌اند.

براساس این اطلاعات، به نظر می‌رسد تورم چشمگیر در بازار آهن و فولاد تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت محصولاتی از این دست داشته است؛ به گونه‌ای که میلگرد نبشی و ناودانی در بیشتر کارخانه‌ها گران‌تر شده است. در مقابل، انواع ورق سیاه، گالوانیزه، روغنی و رنگی و پروفیل در اکثر کارخانه‌ها با کاهش قیمت یا ثبات همراه بوده است.

برگرفته از اخبار آهن:

https://ahanonline.com/۲۱۱۴۶۱/بازار-آهن-ثبات-سیاسی-اقتصادی/

کد خبر: ۲۹۲٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha