۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
شرایط پوشش بیمه های سرطانی در کشور | اثبات اثربخشی شرط لازم است
رئیس سازمان غذا و دارو:

شرایط پوشش بیمه های سرطانی در کشور | اثبات اثربخشی شرط لازم است

سمنان- محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به شرایط پوشش بیمه ای داروهای سرطانی در کشورمان، گفت: اثبات اثربخشی اقتصادی و درمانی لازمه ورود داروها به فهرست پوشش های بیمه ای است.

سید حیدر محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، درباره شرایط پوشش بیمه ای در زمینه دارو ها به خصوص داروهای خاص و بیماری های سخت، تاکید کرد: هزینه پرداختی اکثر بیماران ما در زمینه دارو کمتر از ده درصد هزینه واقعی دارو ها است.

وی با بیان اینکه داروهایی که وارد کشور می شود، با ارز دولتی است که خود ارز دولتی در واقع حدود ۵۰ درصد هزینه دارو ها را برای مردم کسر می کند، افزود: مجدداً از آن ۵۰ درصد باقی مانده بالغ بر ۹۰ درصد را سازمان های بیمه گر پوشش می دهند و عملاً هزینه ای که در اکثر داروها بیماران ما پرداخت می کنند زیر پنح تا ده درصد است.

روند بیمه سازمان های بیمه گر

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در حقیقت باید گفت سازمان های بیمه گر ما دولتی هستند و برای اینکه هزینه را پرداخت کنند، باید هزینه اثربخشی دارو بر مریض مشخص و اثبات شود، برخی دارو ها البته هستند که تجویز پزشک را دارد.

محمدی درباره مواردی که داروها تحت پوشش بیمه نیستند نیز توضیح داد: گاهی نیز پیش می آید که از نظر سازمان های بیمه گر، هزینه اثربخشی آن ها اثبات نشده باشد که بسیار هم استثنا و اندک است اما با این حال بازهم درباره این داروها اقداماتی را صورت می دهیم.

۲۰ درصد تولید دارو در ابتدای انقلاب اسلامی در کشورمان صورت می گرفت اما امروز ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشورمان در داخل تولید می شود

وی درباره شرایط آن گفت: اگر پزشکان ما مواردی را اثبات کنند، کمیته های اقتصادی و درمانی ارزیابی خود را انجام می دهند یعنی دارو هم به لحاظ هزینه اقتصادی اثربخشی و هم به لحاظ پروسه درمان اثر بخشی، مورد ارزیابی قرار می گیرد و اگر در هر دو کمیسیون تائید کنند سازمان های بیمه گر آن را می پذیرند و این داروها بیمه می شود که البته همانطور که بیان شد، بسیار اندک هستند.

تولید دارو در کشور

رئیس سازمان غذا و داروی کشور همچنین بیان کرد: بسیاری از داروهای حتی ضد سرطان ما تولید دارو است و کمتر به این مشکلات بر می خوریم و امروز به برکت انقلاب اسلامی بخش زیادی از دارو ها در داخل کشور وجود دارد که بخش بزرگی از آنها داروهای شیمی درمانی هستند

محمدی با بیان اینکه ۲۰ درصد تولید دارو در ابتدای انقلاب اسلامی در کشورمان صورت می گرفت اما امروز ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشورمان در داخل تولید می شود، گفت: کمتر از یک درصد حدوداً طبق آمارهای سال ۱۴۰۲ داروهای وارداتی ما را شامل می شوند که همان یک درصد البته ۱۳ درصد ارزش ریالی کل داروهای ما را هم شامل می شود و این امر نشان دهنده گرانی و هزینه بالای آنها است.

وی با بیان اینکه همه همت و تلاش ما بر تولید دارو در داخل کشورمان است، افزود: تلاش ما همچنان ادامه دارد و ما همچنین توانسته ایم ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی در کشورمان را هم خودمان تولید کنیم و در حال حرکت به سمت افزایش عمق و عمر تولید تجهیزات و کالاها و ملزومات طبی و پزشکی در کشورمان هستیم .

معاون وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه امروز دستگاه سی تی اسکن و دستگاه شتاب دهنده در کشور مان تولید شده است، گفت: تولید ونتیلاتورهای تنفسی، ماشین های اکسیژن ساز، تجهیزات بیهوشی و ... در کشور انجام شده و این در حالی است که در سال های نه چندان دور تمام این ابزارها و تجهیزات وارد می شدند.

کد خبر: ۲۹۲٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha