۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
خواب سرمایه گذاری پشت درهای بسته مدیران| معطلی ۳ ساله کارآفرینان
بازار گزارش می دهد؛

خواب سرمایه گذاری پشت درهای بسته مدیران| معطلی ۳ ساله کارآفرینان

ساری- کارآفرینان زیادی مشتاق سرمایه گذاری در مازندران هستند و برخی از آنان تا سه سال پشت درب ادارات و مسوولان معطل و سرگردان مانده اند.

بازار؛ گروه استان ها: خرد بودن اراضی کشاورزی در مازندران از یک سو و نبود نمایشگاه بین المللی و دائمی گل و گیاه سبب شده تا فعالان این حوزه برای صادرات و بازاریابی با چالش های عدیده ای روبرو باشند.از سوی دیگر صدور مجوزهای بی رویه و یا تاخیر در ارائه صدور مجوزهای سرمایه گذاری موجب شده تا سرمایه گذاران و کارآفرینان بی انگیزه تر از قبل شوند و قید سرمایه گذاری در استان را بزنند.

به گفته فعالان بخش خصوصی در مازندران نبود سرمایه درگردش، سنگ اندازی های مکرر، کمبود مواد اولیه و بروکراسی های اداری از مشکلاتی است که سال های سال وجود دارد و تلاش ها برای حل آن کمرنگ است.

رییس هیات مدیره شرکت تعاونی گل و گیاه غرب مازندران ایجاد نمایشگاه بین المللی و دائمی گل و گیاه را نیاز تولیدکننده غرب استان بیان کرد.

حسین خانجانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به پتانسیل بالای تولید گل و گیاه و سهم آن در اشتغالزایی، تولید، صادرات و ارزآوری در کشور افزود: در غرب مازندران بیشتر اراضی خرد است و گل وگیاه می تواند برای هر خانوار از نظر اشتغال مفید و مثمر ثمر باشد.

نمایشگاه گل وگیاه در غرب مازندران دایر نشد

وی با اظهار این که پیگیری مصوبه ستاد تسهیل در شهرستان عباس آباد مبنی بر ایجاد نمایشگاه و بین المللی دائمی گل و گیاه از جمله نیازها است، افزود: متاسفانه تاکنون به دلایل غیرموجه اجرای این مصوبه عملی نشده است.

خواب سرمایه گذاری پشت درهای بسته مدیران| معطلی ۳ ساله کارآفرینان

صنایع مختلفی در استان مازندران وجود دارد و فعالان این حوزه نیز برای توسعه صادرات با مشکلاتی نظیر کمبود سرمایه درگردش دست و پنجه نرم می کنند. محمدمهدی همدانی، سرمایه گذار و کارآفرین در صنعت پلیمری مازندران، سرمایه درگردش را مشکل اصلی فراروی ذکر کرد. محمد مهدی همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به تولید محصولات پلیمری، سرمایه در گردش را مشکل اصلی بیان کرد و گفت: مواد اولیه را به صورت نقدی خریداری می کنیم و فروش و برگشت سرمایه زمان بر است.

سنگ اندازی های مکرر و استعلام های گونان دستگاه های موازی انگیزه سرمایه گذاران را برای رونق تولید و سرمایه گذرای در استان مازندران کاهش داده است و برخی از سرمایه گذاران سه سال برای دریافت یک مجوز معصل هستند.

وی سرمایه درگردش را مشکل اصلی واحد تولیدی بیان کرد و گفت: به رغم آن که بازار عراق کششش لازم برای جذب کالای ما را دارد ولی کمبود سرمایه در گردش ما را با مشکل مواجه کرده است.

سنگ اندازی های مکرر و استعلام های گونان دستگاه های موازی انگیزه سرمایه گذاران را برای رونق تولید و سرمایه گذرای در استان مازندران کاهش داده است و برخی از سرمایه گذاران سه سال برای دریافت یک مجوز معصل هستند.

علیرضا صدری سرمایه گذار و کارآفرین گفت: سه سال برای دریافت مجوز و آغاز سرمایه گذاری روی یک پروژه ملی در مازندران در حال پیگیری هستیم

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان این که در حال سرمایه گذاری روی پروژه ای در مازندران هستیم، افزود: سه سال برای دریافت مجوز این پروژه در حال پیگیری هستیم.

وی با اظهار این که فقط تاکنون موافقتنامه اصولی میراث فرهنگی دریافت شده است، افزود: در بنیاد مسکن برای دریافت مجوز دچار مشکل هستیم و متاسفانه بعد از سه سال این پروژه بزرگ و ملی موفق به دریافت مجوز نشده است.

یک سرمایه گذار: در بنیاد مسکن برای دریافت مجوز دچار مشکل هستیم و متاسفانه بعد از سه سال این پروژه بزرگ و ملی موفق به دریافت مجوز نشده است

صدور مجوزهای بی رویه نیز از دیگر مشکلات فعالان بخش خصوصی در مازندران به شمار می رود و این مساله سبب شده تا کار واحدهای تولیدی مشابه توجیه اقتصادی نداشته باشد. رحیم خباز فعال در تولید نان فانتزی صدور مجوزهای بی رویه را از مشکلات تولیدکنندگان بخش نان فانتزی بیان کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که اولین واحد نان فانتزی را در منطقه احداث کردم از حمایت های ضعیف مسوولان انتقاد کرد و نوسان قیمتی را از جمله چالش ها بیان کرد و گفت: وقتی سیستم دولتی خودشان برای بخش خصوصی و تولیدکننده برنامه ریزی می کنند، سبب می شود تا وضعیت نان دچار مشکلاتی شود.

به هرکه از راه رسید، مجوز دادند

خباز گفت: طبق مصوبه قرار بود براساس هر ۷۰ هزار نفر جمعیت یک واحد نان صنعتی احداث شود اما اکنون به هرکسی از گرد راه رسید، مجوز دادند با آن که سرمایه گذاری های کلانی انجام دادیم.

وی صدور مجوزهای بی رویه را از مشکلات واحدهای تولید نان صنعتی و صنعت ذکر کرد و گفت: این مساله سبب شده تا بخش صنعت زمین زده شود.

خباز گفت: مجوزهای بی رویه چالش فراروی تولیدکنندگان است و بیشتر واحدهای تولید نان صنعتی و فانتزی دچار چالش و مشکلات هستند.

خواب سرمایه گذاری پشت درهای بسته مدیران| معطلی ۳ ساله کارآفرینان

علی تقی پور رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز در خصوص موفقیت اتاق بازرگانی در کسب یکی از رتبه های برتر کشور در سال گذشته داشته است، تصریح کرد: کسب این موفقیت یکی به دلیل حضور استاندار در جلسات است و دوم اینکه عموماً موضوعات اصلی فعالان اقتصادی را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم که در تصمیم گیری ها تاثیرگذار است و مغایرت های حوزه کسب و کار را عنوان می کنیم.

رئیس اتاق مازندران گفت: بخش خصوصی باید مسائل و مشکلات را رصد کند و ببیند که کدام قوانین مغایر با فضای کسب و کار است تا آنها را تلطیف کند.

تقی پور در ادامه با اشاره به اینکه برخی مدیران استانی لطف دارند و مغایرت های قانونی را تذکر می دهند، گفت: اگر مدیران به این نتیجه رسیدند که می شود قوانین را در فضای کسب و کار تلطیف کرد به ما گزارش بدهند.

وی همچنین گفت برای تکمیل مصوبات و قوانین و عدم تداخل یا تعارض قوانین، یکی از وکلای دادگستری را در جلسات شورای گفتگو دعوت کردیم و در جلسات بعدی شورا نیز حضور خواهند داشت.

مازندران ظرفیت های زیادی در حوزه سرمایه گذاری دارد و طی دو سال گذشته ۱۴ مجوز سرمایه گذاری خارجی صادر شد با این حال تولیدکنندگان داخلی برای توسعه امور و رونق تولید از برخی تنگناها در رنج هستند.

کد خبر: ۲۹۲٬۴۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha