۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹
پیش بینی اوضاع بازار آهن در ابتدای تابستان

پیش بینی اوضاع بازار آهن در ابتدای تابستان

بازار فولاد کشور در آخرین روز بهار، پنجشنبه ۳۱ خردادماه، در تمامی زیرمجموعه‌ها شاهد آرامش و ثبات نسبی بود. برخی نوسانات جزئی در قیمت‌ آهن مشاهده شد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، گزارش‌ها از اوضاع بازار حاکی است بازار مقاطع طویل فولادی بورس و بازار آزاد همچنان در رکود به سر می‌برد که علت این رکود به ضعف تقاضا در بخش مصرفی و سرمایه‌گذاری نسبت داده می‌شود.

کاهش نوسانات نرخ ارز، تمایل به سرمایه‌گذاری در فولاد را کاهش داده و از طرف دیگر رکود در صنعت ساخت و ساز نیز تقاضای مصرفی را به شدت پایین آورده است؛ در حالی که برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کاهش عرضه و افزایش قیمت روز میلگرد به دلیل قطعی برق در برخی از شهرک‌های صنعتی وجود داشت، اما این موضوع تاثیری بر روند معاملات در بورس کالا نگذاشته است.

در حال حاضر انباشت میلگرد در بازار آزاد وجود دارد و همین امر مانع از آن می‌شود که محدودیت‌های احتمالی در عرضه، به رونق معاملات در این بازار منجر شود.

تشدید رکود در بازار آهن
در معاملات روز چهارشنبه ۳۰ خردادماه، ۲۵۰ هزار تن میلگرد فولادی در بورس کالا عرضه شد که تنها ۴۲ هزار تن از آن تقاضا داشت. در نهایت ۲۹ هزار تن میلگرد با قیمت میانگین ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد و ۱۱.۳ درصد از عرضه‌ها به فروش رسید.

این آمار نشان‌دهنده ضعف شدید تقاضا در این بازار است و به نظر می‌رسد تا زمانی که شرایط کلان اقتصادی بهبود نیابد و نتایج انتخابات مشخص نشود، این رکود ادامه خواهد داشت.

با توجه به شرایط حاکم، انتظار می‌رود رکود در بازار مقاطع طویل فولادی در کوتاه‌مدت ادامه داشته باشد. مگر اینکه تقاضای مصرفی یا سرمایه‌گذاری به طور قابل توجهی افزایش یابد، یا شاهد تحولات مثبتی در نرخ ارز و صنعت ساخت‌وساز باشیم.

اوضاع قیمت دلار در تیر ماه
قیمت دلار که از ابتدای دی ماه ۱۴۰۲ روند افزایشی خود را آغاز کرده بود، پس از رسیدن به اوج ۷۰ هزار تومانی در اواخر فروردین ۱۴۰۳، با ریزش مواجه شد و تا اواخر اردیبهشت به ۵۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و در حال حاضر نیز، قیمت دلار زیر محدوده مقاومتی ۵۹ تا ۵۹.۵ هزار تومان در نوسان است.

طبق تحلیل نمودار و کانال پرایس اکشن صعودی ۶ ماهه دلار، در نیمه تیرماه ۱۴۰۳، قیمت دلار به تقاطع حمایت دینامیک کف روند و مقاومت استاتیک خواهد رسید؛ در این نقطه حساس، دو سناریو محتمل است.

شکست حمایت: در صورت شکست حمایت، قیمت دلار می‌تواند ریزش بیشتری را تجربه کند.
حفظ حمایت و ادامه روند صعودی: در صورت حفظ حمایت، دلار می‌تواند به روند صعودی ۶ ماهه خود ادامه دهد.

با توجه به ضعف تحلیل‌ها در بازار ایران و وابستگی قیمت به عوامل مختلف، پیش‌بینی قطعی روند آتی دشوار است برهمین اساس به فعالان بازار توصیه می‌شود که در معاملات نیمه دوم تیرماه احتیاط بیشتری به خرج داده و با توجه به ریسک‌های موجود، تصمیم‌گیری کنند.

با این اوصاف با مشخص شدن نتایج انتخابات، بازارهای مالی نیز تا حدودی از بلاتکلیفی رها می‌شود اما رأی آوردن هر کاندیدایی در تداوم این بلاتکلیفی یا تعیین تکلیف اوضاع نقش حائز اهمیتی دارد، البته باید در نظر داشت تعطیلی وسط هفته در کنار انتظار برای روز انتخابات بر روند بازار آهن در نخستین هفته فصل تابستان بی‌اثر نخواهد بود.

کد خبر: ۲۹۲٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha