۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۲
کاهش  ۳۰ میلیارد مترمکعب مصرف آب در بخش کشاورزی
سند امنیت غذایی ایران به داد خشکسالی ایران می رسد؟

کاهش ۳۰ میلیارد مترمکعب مصرف آب در بخش کشاورزی

طبق سند امنیت غذایی ایران تا سال ۱۴۱۱ دست‌کم ۳۰ میلیارد مترمکعب مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یافته و از ۸۱ میلیارد مترمکعب به ۵۱ میلیارد مترمکعب برسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تیر ماه سال گذشته بود که سند امنیت غذایی ایران به تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. امسال حالا سال اول اجرای این سند است. بخش کشاورزی متهم اصلی بحران آب در ایران که سهمی حدود ۹۲ درصدی از مصرف آب کشور دارد. طبق گزارش های وزارت نیرو، از مصرف سالانه ۹۸‌میلیاردو صد میلیون مترمکعب آب در کشور، حدود ۸۸ میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی، حدود هشت میلیارد مترمکعب در بخش شرب و حدود دو میلیارد مترمکعب در بخش صنعت مصرف می‌شود.

بر اساس این سند دیگر وقت آن رسیده که بخش کشاورزی تغییراتی اساسی را در نحوه کشت و البته محصولات مورد کشت خود اعمال کند. آنگونه که در سند امنیت غذایی ایران آمده تا سال ۱۴۱۱ دست‌کم ۳۰ میلیارد مترمکعب در مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد و از ۸۱ میلیارد مترمکعب به ۵۱ میلیارد مترمکعب برسد.

همچنین در این سند آمده که ناترازی آبخوان‌ها باید در ۱۴۱۱ به منفی ۱۰۵ میلیارد مترمکعب برسد؛ درحالی‌که اکنون ۱۵۰ میلیارد مترمکعب است. جدای از اینها ۱۵ میلیارد مترمکعب هم باید مصرف در بخش صنعت، شرب و خانگی و خدمات کاهش پیدا کند.

کارشناسان حوزه آبی که این اقدام را یک جراحی بزرگ می دانند، می گویند برای تحقق این اهداف باید از اقتصاد آب‌محور فاصله بگیریم.

جالب است که بدانید امروز چیزی نزدیک به ۲۰ میلیون از جمعیت کشور ما در روستاها سکونت دارند. ۲۵ درصد اشتغال کشور و ۱۷ درصد تولید ناخالص کشور متعلق به حوزه کشاورزی است. کشاورزان نزدیک به ۱۳۰ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دام، شیلات و آبزیان را با زحمت بسیار زیاد تولید می‌کنند اما از این حلقه زنجیره تولید به بعد در زنجیره تأمین، یعنی از مزرعه تا سفره مردم همیشه توسط واسط‌ها و دلال‌ها پر شده است که باوجود تلاش کم، سودهای فراوانی را عاید خود می‌کنند. همین مساله باعث شده که حلقه اول زنجیره که همان کشاورزان و دامداران هستند منابع لازم برای استفاده از روش های نوین اما بهره ور را نداشته باشند.

کد خبر: ۲۹۲٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمود IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      0 1
      آدم کاملا بیسواد بیا تا برات بگم که آب شرب با کشاورزی برابری میکنه حتی بیشتر
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
      1 0
      چرا تو استانهای کویری صنایع اببر را تعطیل نمیکنید....چرا جمعیت را دراین مناطق کاهش نمی‌دید...چرا تو استان های کشاورزی مثل خوزستان و فارس آبیاری نوین رو گسترش نمی‌دید...چرا سواحل مکران بدون جمعیت بمونه
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
      0 0
      بازم مزاح فرمودید؟ 😑 40 ساله هر چی بوده رو نابود کردیم.. هر سال هم همین حرف ها رو می‌زنید... نمک رو زخم مون نزنید...😤 ننگ بر ما 🥺