۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
آسیب ها و مشکلات بخش کشاورزی در مجلس پیگیری جدی شود
رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران:

آسیب ها و مشکلات بخش کشاورزی در مجلس پیگیری جدی شود

تبریز-رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان اینکه شیرازه کار از بخش کشاورزی خارج شده است، گفت: آسیب ها و مشکلات بخش کشاورزی در مجلس باید پیگیری جدی شود.

به گزارش بازار، قاسم پیشه ور در مراسم گرامیداشت روز اصناف که به همت اتاق اصناف کشاورزی آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ جامعه کشاورزی ما چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود که اکنون به پنچ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است یعنی روز به روز زمین ابعاد اقتصادی و کاربری خود را از دست می‌دهد، زمین و کشاورزان فریاد می‌زنند. اما اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ لذا این آسیب‌ها را باید در مجلس پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: در مجلس یازدهم شورای قیمت گذاری از وزارت اقتصاد به وزارت کشاورزی منتقل شد، اما ترک فعل انجام صورت گرفت که این آسیب بزرگی است.

وی افزود: ساختار نظام صنفی کشاورزی و اتاق اصناف مرجع تصمیم‌گیری سه سطحی دارد، اما در طی چهار سال یک جلسه بیشتر برگزار نشد و اجلاس نیز هر سه ماه یکبار باید برگزار شود و وظیفه من برگزاری آن بود که برگزار هم شد و تصمیمات برای ما لازم الاجرا است.

پیشه ور گفت: اشکال کار این است که هریک از مراجع در هر تلاشی که می‌کنند، بخشی عمل می‌کنند و باید پیگیر شویم.

وی خاطرنشان کرد: در زمان آقای لاریجانی ابلاغ شد که در هر شهرستان یک قاضی ویژه داریم اما چند جلسه برگزار و مشکلی حل شد؟ ظرفیت‌های قانونی ابلاغ شده اما استفاده نمی‌کنیم و درگیر روزمرگی شده‌ایم.

وی اضافه کرد: شیرازه کار از بخش کشاورزی خارج شده است و در هشت سال دفاع مقدس امنیت غذایی آسیب ندید، اما آن سر دنیا وقتی تنش رخ می‌دهد، با مشکل مواجه می‌شویم.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان اینکه درخواست می‌کنیم مشکلات را از بخش روستا، شهرستان، استان و کشور پیگیر شوید تا حل شوند، گفت: کشاورز با تمام سختی‌ها غذا را تأمین می‌کند، وزارت راه وظیفه حمل و نقل محصولات را دارد، اما آیا کانتینر به اندازه کافی داریم؟

وی افزود: سرمایه‌گذاری در کشاورزی زیر ۱۹ درصد و در بخش سرمایه گذاری بالای ۲۹ درصد است، چون سودآوری بیشتری دارد؛ درخواست می‌کنیم تا مسئولان متوجه شوند کشاورز بیل خود را زمین بگذارد کسی نمی‌تواند بیل دست او دهد.

وی اذعان داشت: اگر زندگی کشاورز نچرخد روستا را رها می‌کند اینها آسیب کشاورزی هستند و تلاش ما نتیجه ندارد و امروز کشاورز به همه بدهکار است.

پیشه ور همچنین گفت: سال ۸۸ قانون مصوب کرد به شما برق می‌دهیم اکنون نه گازوئیل می‌دهند نه برق! در کمیسیون کشاورزی کشاورزان را قاچاقچی عنوان می‌کنند اما کشاورز کلاهبردار نیست غذای مردم را تأمین می‌کند.

وی متذکر شد: وظیفه نظام صنفی در اولین موضوع سازماندهی و نظم بخشی است.

وی ادامه داد: ملت‌های غربی وقتی شناسنامه محصولات را می‌خواهند ملت ما هم حق دارد بداند، در خود اظهاری که برنامه صادر می‌کنند ۳۴ میلیون هکتار زمین خوداظهاری شده است، اراضی ملی ما ۱۸ میلیون هکتار بوده درصورتی که پروانه برای دو میلیون هکتار صادر شده است.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران اظهار کرد: از سال ۸۸ که در ۴۷۴ شهرستان دفتر داریم، ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل فعالیت می‌کنند با این روند مسئولین، تعطیل می‌شود چراکه ما حمایت دولتی نداریم.

وی در پایان یادآور شد: امیدوارم با وکلایی که داریم دولت را محکوم کنیم براساس قانون به عنوان ترک فعل کشور یک سال و ۸ ماه هیچ خدماتی به کشاورز نمی‌داد و باید به جایگاه قانونی خود برگردد و مشارکت کند چراکه در غیر اینصورت امنیت غذایی آسیب می‌بیند و در ذیل آن فهمیدیم آقایان قصد دارند کشتی کشتی محصولات کشاورزی را بیاورند تا بازار را تنظیم کنند.

کد خبر: ۲۹۲٬۲۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha