۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
تاکید جدی رئیس‌جمهور شهید بر لزوم رفع سریع مشکلات حوزه مدیریت پسماند
رئیس سازمان محیط‌زیست اعلام کرد

تاکید جدی رئیس‌جمهور شهید بر لزوم رفع سریع مشکلات حوزه مدیریت پسماند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: موضوع مدیریت پسماند، یکی از دغدغه‌های جدی شهید آیت‌الله رئیسی در مسائل اجتماعی کشور بود.

به گزارش بازار، پنجاه و یکمین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماندها با حضور مسئولان دستگاه‌های عضو کارگروه مدیریت پسماند و با سه دستور اصلی بررسی چالش‌ها و تصمیم‌گیری برای حل معضلات به همراه ارائه گزارش عملکرد حوزه مدیریت پسماند استان چهارمحال و بختیاری توسط مسئولان استانداری و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان، ارائه مبانی «طرح پایلوت هوشمندسازی مدیریت پسماندهای عفونی» توسط مسئولان ذی‌ربط در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تصویب «دستورالعمل نحوه تشکیل جلسات کارگروه ملی مدیریت پسماندها» در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد.

علی سلاجقه در این جلسه گفت: سایه ولایت، کشور و نظام ما را حفظ کرده است و در جریان ضایعه دردناکی که برای رئیس‌جمهور شهید و همراهان وی پیش آمد، مشاهده کردیم آنچه کشورمان را با آرامش کامل به پیش می‌برد، حضور رهبری معظم انقلاب اسلامی و سایه پرخیر و برکت ایشان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست یادآور شد: موضوع مدیریت پسماند، یکی از دغدغه‌های جدی شهید آیت‌الله رئیسی در مسائل اجتماعی کشور بود؛ به نحوی که در چهارمین و آخرین جلسه شورای عالی حفاظت محیط‌زیست در دولت سیزدهم به سازمان محیط‌زیست ماموریت دادند باید موضوعات مربوط به پسماندها را با اولویت و با مشارکت همه دستگاه‌ها، هرچه سریع‌تر حل و فصل کنیم.

وی با یادآوری این که شهید رئیسی شخصا به موضوع ساماندهی مرکز دفن پسماندهای سراوان شهرستان رشت ورود پیدا کرد، اظهار داشت: با پیگیری‌های شخص رئیس‌جمهور شهید تا امروز گام‌های خوبی جهت ساماندهی این مرکز که معضلات ناشی از آن چند دهه سابقه دارد، برداشته شده و پروژه‌های تعریف‌شده در این زمینه، پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارند.

حل مشکلات محیط‌زیستی چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط توپوگرانی دشوار است

معاون رئیس‌جمهور چهارمحال و بختیاری را یک استان مظلوم توصیف کرد و گفت: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان چهارمحال و بختیاری در مسائل طبیعی بی‌نظیر و این استان، سرچشمه اصلی بسیاری از رودخانه‌های مهم کشور است. اما وقتی در موضوعات زیست‌محیطی، کوچکترین مشکلی در چهارمحال و بختیاری رخ دهد، به دلیل شرایط توپوگرافی این استان، حل این مشکلات دشوار خواهد بود.

سلاجقه ادامه داد: جنس سنگ‌های موجود در چهارمحال و بختیاری به گونه‌ای است که میزان نفوذپذیری آن‌ها بسیار بالا است و وقتی باران در این استان می‌بارد، آب حاصل به سرعت به سفره‌های زیرزمینی راه پیدا می‌کند. در چنین شرایطی، اگر پساب وارد خاک این استان شود، آلودگی‌های ناشی از آن نیز با شتاب به سفره‌های زیرزمینی نفوذ پیدا می‌کند و به‌سختی می‌توان مشکلات ناشی از این اتفاق از جمله گسترش بیماری‌ها بر اثر آلوده شدن منابع آب زیرزمینی را حل کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از زحمات شهردار شهرکرد و مدیر کل محیط‌زیست استان چهارمحال و بختیاری برای انجام اقدامات مناسب در حوزه مدیریت پسماند استان، تشکر و عنوان کرد: خوشبختانه دادستانی به قصورهایی که در گذشته در حوزه مدیریت پسماند استان رخ داده، ورود پیدا کرده است که جای قدردانی دارد.

وی گفت: در حال حاضر نیز طرح جامع مدیریت پسماند شهرکرد که اخیرا به تصویب رسیده است، باید به عنوان مبنای کار قرار بگیرد، به نحوی که این طرح باید فازبندی و زمان‌بندی شود و محل تزریق اعتبارات مربوط به آن باید مشخص شود.
سلاجقه با تاکید مجدد بر لزوم برنامه‌ریزی برای اجرای بخش‌های مختلف طرح جامع مدیریت پسماند شهرکرد از نظر زمان، مکان و محل تامین اعتبارات مربوطه، خاطرنشان کرد: شهرداری شهرکرد باید برای مکان‌یابی لندفیل‌های ساماندهی پسماند در سطح استان چهارمحال و بختیاری ورود پیدا کند و سایر دستگاه‌ها نیز باید در این زمینه به شهرداری و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان کمک کنند؛ به گونه‌ای که باید ظرفیت‌های اعتباری موجود براساس اولویت‌بندی‌های موجود استفاده شود.

سلاجقه عنوان کرد: طرح «ماپ» (مدیریت اجتماعی پسماند) که در شمال کشور آغاز شده است، می‌تواند به شکل آزمایشی در روستاهای چهارمحال و بختیاری نیز اجرا شود و بخش‌های خصوصی و مردمی فعال در این حوزه، برای انجام همکاری، اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین در این استان باید تفکیک از مبدأ به عنوان یک اصل اساسی در دستور کار قرار گیرد.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر این که صندوق ملی محیط‌زیست به اجرای طرح‌های مدیریت پسماند در چهارمحال و بختیاری کمک خواهد کرد، اظهار داشت: با توجه به نگرانی‌هایی که از وضعیت نامناسب مدیریت پسماند در سطح استان در حوزه حفاظت از آب، خاک و تنوع زیستی و از همه مهمتر برای سلامت مردم وجود دارد، طرح جامع مدیریت پسماند این استان باید در بازه‌های زمانی کوتاه فازبندی و اجرایی شود.

وی در پایان تصریح کرد: تا دوشنبه هفته آینده (۴ تیر) باید جدول زمان‌بندی اجرای مراحل برای طرح جامع مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری نهایی شود و صندوق ملی محیط‌زیست همراه این موضوع باشد.

کد خبر: ۲۹۲٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha