۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
نامزدهای انتخاباتی «معیشت‌گرا» باشند | نبرد با کوه «نقدینگی» با برنامه های عملیاتی
بازار گزارش می‌دهد؛

نامزدهای انتخاباتی «معیشت‌گرا» باشند | نبرد با کوه «نقدینگی» با برنامه های عملیاتی

سمنان- این روزها بحث مطالبات اقتصادی مردم از رئیس جمهور آتی به خصوص در مباحث تبلیغات انتخابات داغ است و اقشار مختلف به دنبال پاسخ سوالاتشان در میان صحبت های نامزدها می گردند. 

بازار، گروه استان‌ها: انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری هشتم تیرماه برگزار می شود و در روزها و شب هایی که در آن قرار داریم،بحث تبلیغات انتخاباتی و همچنین کمپین ها، وعده ها و صحبت های نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری داغ داغ است.

در این بین مردم در رسانه های مجازی و تصویری و مکتوب و در لابلای خبرهای خبرگزاری ها دنبال پاسخ به سوالات خود هستند مسائلی مانند معیشت، اقتصاد، رشد اقتصادی، تورم، نقدینگی و ارز، بورس و ده ها مورد دیگر که بر زندگی مردم تاثیر بسزایی دارد.

مردم استان سمنان نیز از این قاعده مستثنی نیستند مردمی که در تلاش هستند تا از بین صحبت‌های نامزدها دریاببند که در بخش های مختلف مانند مسکن، بازار کار، معیشت و گرانی، اقلام مصرفی، تولید، خودرو و ... چه صحبت هایی کرده و چه وعده‌هایی می‌دهند تا نامزدی که بیشترین قرابت به افکار و مطالبات شان دارند را انتخاب کنند.

مهمترین مسائل امروز کشور

اما مهمترین مسائل مرتبط با کشورمان و به خصوص اقتصاد در این انتخابات چیست؟ به نظر می رسد در میان صحبت های مردم و کارشناسان اقتصادی، کلیدواژه ای مهمتر از معیشت وجود ندارد که بارها و بارها تکرار می شود در کنار آن مسائلی مانند اشتغال، جوانان، ازدواج، کنترل تورم، رشد تولید و رشد اقتصادی، تعامل با کشورهای دنیا، تحریم ها، بازار مسکن و خودرو، ارز و طلا و ... مهمترین و پرتکرار ترین این مطالبات محسوب می شود.

یک دانشجوی علوم سیاسی: نامزدها امروز به جای صف بندی هایی مانند اصولگرایی و اصلاح طلبی بهتر است نشان دهند که معیشت گرا و اقتصاد طلب هستند

آنطور که یک دانشجوی سمنانی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: امروز نامزدها باید به صورت مشخص و نه با تعارف و در لفافه، بگویند که برای کنترل گرانی چه برنامه ای دارند و چطور قرار است این برنامه ها را عملیاتی کنند زیرا مورد دوم حتی از مورد اول هم مهمتر است.

الهام نوروزی با بیان اینکه نامزدها باید شفاف بگویند که برای امورات جوانان مانند مسکن، اشتغال و ازدواج و .. چه برنامه ای دارند و از همه مهمتر برنامه شان را چطور عملیاتی می کنند، افزود: ما در دولت های قبل هم دیدیم که دولت روحانی و حتی مرحوم رئیسی درباره مشکلات اقتصادی راهکارهای خوبی داشتند اما در عمل شاهد بودیم که به درستی اجرا نمی شدند.

نامزدهای انتخاباتی «معیشت‌گرا» باشند | نبرد با کوه «نقدینگی» با برنامه های عملیاتی

برای معیشت چه برنامه ای دارید؟

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه هر نامزد که بتواند برای آب، معیشت و رشد اقتصادی در کنار کنترل تورم، برنامه عملیاتی داشته باشد، قطعاً و بدون شک می تواند پیروز انتخابات شود، گفت: امروز آب و اقتصاد مهمترین موضوعات کشورمان محسوب می شوند که استان سمنان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه نامزدهای در طول تبلیغات انتخاباتی شان آنقدر که به سیاست های حاکم و حتی گذشته در یکی دو دهه قبل نقد دارند، درباره آینده صحبت نمی کنند، بیان کرد: مردم منتظر هستند که ببینند نامزدها برای آینده چه برنامه ای دارند و وضعیت را قرار است چطور پیش ببرند.

وی افزود: اگر نامزدی پیدا شود که اعلام کند برای مثلاً مشکل آب فلان برنامه را داشته و راه اجرای آن هم از این طریق عملیاتی می شود و بتواند آن را به درستی تبیین کند، از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار خواهد شد چرا که مردم از وعده های مسئولان دیگر خسته شده اند.

مردم مطالبات جدی دارند

یک دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی اما در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه مردم مطالبات جدی مانند معیشت دارند، گفت: نامزدها امروز به جای صف بندی هایی مانند اصولگرایی و اصلاح طلبی بهتر است نشان دهند که معیشت گرا و اقتصاد طلب هستند تا مردم بهتر به آنها اعتماد کنند زیرا امروز مردم کسی را می خواهند که مشکل اقتصاد را حل کند حال هر نامی می خواهد داشته باشد.

همتیان کارشناس اقتصادی: تا کمر نقدینگی در کشورمان شکسته نشود، نمی توانیم تورم را کنترل کنیم

محمد امین باقری با بیان اینکه امروز باید نامزدها به صورت شفاف اعلام کنند که مثلا نهضت ملی مسکن را ادامه می دهند یا خیر؟ در آن چه تغییراتی صورت می دهند؟ آیا قرار است برای بازار مسکن برنامه عملیاتی داشته باشند یا خیر؟ بیان کرد: اینها است که می تواند مردم را با نامزدها آشنا سازد وگرنه تشریح کردن مسائل حزبی و رو کردن سند و مدرک علیه همدیگر، نمی تواند مشکلی از مردم حل کند.

وی با بیان اینکه نامزدها باید بگویند که مثلا در چهار سال اخیر چطور گوشت که در داخل کشورمان تولید و حتی واردات هم داریم پنج الی شش برابر رشد قیمتی پیدا می کند و چه عواملی در آن دخیل است تا با جلوگیری از آنها بتوان بازار را کنترل کرد، افزود: نامزدها کمتر به این موضوعات ورود کرده و یا اگر هم داشته باشند همان صحبت های قبلی را کرده اند که جواب نداده است.

معیشت گرایی مهم است

برای مردم اما مهمترین کلیدواژه معیشت است یک کارگر کارخانه در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه کسی که در مسند ریاست جمهوری می نشیند باید به فکر معیشت مردم باشد، گفت: یک کارگر با این حجم از گرانی ها نمی تواند گذران زندگی کند لذا باید کسی بیاید که بتواند درد مردم را دانسته و آن را درمان کند.

جلیل مرتضوی با بیان اینکه مشکل ما این است که در زمینه معیشت نتوانسته ایم کارهای عملی صورت دهیم، ابراز کرد: امروز معیشت و نان خواسته بیش از 90 درصد مردم است در نتیجه ترجیح ما این است که نامزدها به صورت شفاف برای این امر برنامه داشته باشند.

وی با بیان اینکه کسانی که برنامه داشته اند نتوانسته اند در زمینه کنترل گرانی و مسائل معیشتی عمل کنند و وضعیت این شده است وای به حال کسانی که برنامه مدون و مشخصی هم ندارند، افزود: مردم این دوره قطعاً به کسی رای می دهند که بهتر برای معاش مردم برنامه ارائه کند.

نامزدهای انتخاباتی «معیشت‌گرا» باشند | نبرد با کوه «نقدینگی» با برنامه های عملیاتی

برای نقدینگی چه برنامه ای دارید ؟

اما راهکار کاهش تورم چیست و دولت چطور می تواند جلوی این امر را بگیرد، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: نخستین و مهمترین برنامه ای که یک نامزد باید ارائه دهد این است که برای جلوگیری از این رشد نقدینگی چه برنامه ای دارد.

حسن همتیان با بیان اینکه ما با هشت هزار تریلیون تومان نقدینگی در کشور روبرو هستیم که بیشترین میزان در طول تاریخ است و این امر اقتصاد کشورمان فلج کرده است، تاکید کرد: مردم امروز به دلیل عدم اعتماد به ساختارهای اقتصادی به سوی سرمایه گذاری تولید محور حرکت نمی کنند لذا باید یک نامزد بگویند که چطور برای این موضوع برنامه ریزی کرده و چطور قرار است آن را اجرایی کند.

کارشناس اقتصادی: مسئله تورم آنقدر موضوع مهمی در کشورمان است که نامزدها باید شفاف بگویند برای آن چه برنامه ای دارند

وی با بیان اینکه تا کمر نقدینگی در کشورمان شکسته نشود، نمی توانیم تورم را کنترل کنیم، افزود: تورم زاده همین نقدینگی است که به یک کوه بدل شده و حالا جابجا کردن آن دشوار شده است این نقدینگی یک شبه پدید نیامده بلکه روز به روز بر آن افزوده شده است لذا امروز نامزد ها برای همین یک مورد چه برنامه ای دارند؟

وضعیت اقتصادی بهتر نشده است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در یک دهه اخیر به وضوح وضعیت اقتصادی ما بدتر شده و این را نمی توان کتمان کرد، ابراز کرد: یکی از راهکارهای بهبود معیشت مردم و کاهش تورم کنترل نقدینگی است اما تا جایی که ما رصد کرده ایم هنوز نامزد های نتوانسته اند در این زمینه برنامه عملیاتی درستی را ارائه کنند.

همتیان با بیان اینکه اگر نامزدها بر روی تبیین خودشان وقت بگذارند نتیجه بهتری خواهند گرفت تا نقد دیگران بیان کرد: کسی که برای مهار تورم برنامه ندارد حتی نمی تواند در قامت نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان حاضر شود چه برسد به اینکه بتواند رقابت نیز کند.

وی با بیان اینکه مسئله تورم آنقدر موضوع مهمی در کشورمان است که نامزدها باید شفاف بگویند برای آن چه برنامه ای دارند، افزود: اینکه برای کاهش تورم باید نقدینگی را کاهش داد مصداق خوردن شیره و گفتن شیرین بودن آن است لذا باید گفت برای این امر چه برنامه عملیاتی وجود دارد و قرار است چطور با آن برخورد شود.

کد خبر: ۲۹۲٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha