مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه عجولانه بررسی شده است
نشست کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران؛

مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه عجولانه بررسی شده است

لایحه اصلاح قانون مالیات مستقیم و مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه در نشست کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران بررسی شد؛ فعالان بخش خصوصی به این قانون انتقاد جدی دارند.

به گزارش بازار، نشست کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران با موضوع بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و رفع ایرادات شورای نگهبان بر مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس برگزار شد.

در این نشست عنوان شد که مالیات بر عایدی سرمایه در ابتدا به صورت طرحی به مجلس ارسال شد و در ادامه شورای نگهبان برخی ایرادات به آن وارد کرد و مجدد به مجلس برگشت و در صحن علنی که در اردیبهشت برگزار شد ایرادات شورای نگهبان بررسی و رفع شد.

در ادامه عنوان شد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه دو بخش دارد، پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و بخش دیگر مربوط به اخذ مالیات و محاسبه است. دارایی‌های مشمول این طرح خودرو، ارز، طلا و املاک است. برای اجرایی کردن طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دولت دو شرط خیلی مهم است، اول باید دولت در اوج محبوبیت باشد و دوم شرایط اقتصادی کشور باید نرمال و یا خوب باشد.

در این نشست تصریح شد: در این لایحه یکسری اصلاحات عجولانه از طرف دولت و مجلس صورت گرفت. اگر کسی بتواند برای متقاعد کردن شورای نگهبان وقت صرف کند کارایی بهتری نسبت به مجلس در آن وجود دارد. طبق این موارد شورای نگهبان تعدیل تورمی را پذیرفت و به مجلس تکلیف کرد. اقشار جامعه به علت کسر بودجه دولت و ناتوانی و ناترازی اقتصادی مجبورند هزینه کرد تورمی که دولت تحمیل کرده است از همه کسانی که احترام به پول ملی گذاشته‌اند را پرداخت کنند.

در ادامه این نشست عنوان شد که برخی ایرادات بر این قانون گرفته شده که یکی از آن عدم شمولیت رمز ارزهاست.

همچنین عنوان شد که اعتراض طلا فروش‌ها طبق تبصره ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستورالعملی درخصوص این تبصره موجود است که بر اجرای ۳ مورد تکلیف کرده است: ۱-ثبت اطلاعات فروش ۲-ثبت موجودی طلا ۳- ثبت حمل و نقل.

درباره این موضوع صنف آرایشی و بهداشتی و عطر و ادوکلن هم اعتراض داشتند که اصلاً در جریان قرار نگرفتیم که چگونه باید ارزش افزوده‌ خود را ثبت کنیم.

محمود تولایی، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران درخصوص کلیات لایحه عایدی بر سرمایه گفت: در ابتدا ما با این لایحه مخالف بودیم و در مورد مالیات منازل هم وزارت راه و شهرسازی هشدار داد که این کار بیهوده است و مردم سهم کوچکی دارند و عمده این منازل خالی برای شرکت‌های تحت پوشش و بانک‌ها است.

در ادامه عنوان شد که نرخ سرمایه گذاری در کشور پایین است و آثار مالیات بر عایدی سرمایه به هر شکلی که بخواهد سرمایه را از کشور فراری دهد، واقعاً به ضرر اقتصاد ملی است.

در ادامه تولایی با اشاره به اینکه با همت اتاق تعاون، اتاق اصناف، کانون عالی کارفرمایی، خانه صنعت و معدن، اتاق تهران و اتاق ایران دبیرخانه تشکل‌های کارفرمایی تشکیل داده شد که برای آن دستور العمل و و شیوه نامه نوشته شده است و مباحث مالیاتی، تأمین اجتماعی و کار بیشتر مطرح می‌شود. این موضوع در کمیته مالیاتی کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران بررسی خواهد شد.

تولایی تصریح کرد: از اتاق‌های اصفهان، تبریز، تهران و مشهد درخواست داشتند تا دادخواست‌های خود را با فاصله زمانی به دیوان ارسال کنند تا بتوانیم با دریافت وقت از رئیس دیوان، درخواست تجدید نظرا احیا کنیم.

آرمان خالقی نایب رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران هم از روز ملی صنعت و معدن گفت. قرار است در آن روز در حضور رئیس جمهوری بسته حمایت از تولید ارائه شود که بعداً می‌توانند به عنوان لایحه به مجلس ارسال کنند.

کد خبر: ۲۹۲٬۰۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha