۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
افزایش ۵۰۵۴ درصدی تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی در دولت سیزدهم| رشد ۹۲۲ درصدی رفع تداخلات اراضی
رییس سازمان امور اراضی کشور اعلام کرد

افزایش ۵۰۵۴ درصدی تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی در دولت سیزدهم| رشد ۹۲۲ درصدی رفع تداخلات اراضی

رییس سازمان امور اراضی کشور اعلام کرد: در دولت سیزدهم، طرح تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی ۵۰۵۴ درصد، رفع تداخلات اراضی ۹۲۲ درصد و صدور شناسنامه برای زمین‌های کشاورزی ۳۸۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش بازار، رضا افلاطونی، دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه امور اراضی به ویژه در تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی، رفع تداخلات اراضی میان دولت، کشاورزان و روستاییان و سنددار شدن زمین‌های کشاورزی را چشمگیر و جهشی توصیف کرد و افزود: ظرف مدت خدمت این دولت، رفع تداخلات اراضی از ۱۱ به ۷۵ درصد و صدور شناسنامه برای زمین‌های کشاورزی از ۴ به ۵۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: تا شهریور ۱۴۰۰ پیش از دولت شهید سیدابراهیم رییسی، ۲۵۶ هکتار از اراضی کشاورزی تجمیع و یکپارچه شده بود و این سطح با اقدامات صورت گرفته تا خرداد ۱۴۰۳ به عدد ۱۳ هزار و ۱۹۴ هکتار رسید.

افلاطونی گفت: تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۰ در سطح یک میلیون و ۸۰ هزار هکتار رفع تداخل صورت گرفته بود که این عدد تا خرداد ۱۴۰۳ با تلاش سازمان امور اراضی کشور به ۱۱ میلیون و ۳۷ هزار هکتار افزایش یافته است.

وی میزان صدور شناسنامه برای زمین‌های کشاورزی را تا شهریور ۱۴۰۰، یک میلیون و ۷۸۰ هزار هکتار عنوان و اذعان کرد: این عدد در دوره فعالیت دولت سیزدهم تا خرداد ماه امسال به ۸ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۹۰۸ هکتار رسیده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان این که تنها ۱۸ میلیون هکتار از ۱۶۵ میلیون هکتار از اراضی کشور قابلیت کشاورزی دارند و از این میزان تنها ۵ میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی درجه یک و دو هستند، تصریح کرد: در وهله اول به دنبال تثبیت مالکیت اراضی با رویکرد رفع تداخلات اراضی، سنددار کردن و یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی هستیم تا از این طریق از خرد شدن و تغییر کاربری اراضی جلوگیری شود.

وی افزایش بهره‌وری در تولیدات کشاورزی، افزایش صرفه اقتصادی در فعالیت‌های کشاورزی، افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی و امکان کشت یکپارچه و صنعتی کردن کشاورزی را از ضروریات تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی دانست.

افلاطونی درباره مزیت‌های تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی نیز گفت: افزایش بهره‌وری، افزایش درآمد کشاورزان، بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش تولید از مزیت‌های تجمیع و یکپارچگی اراضی کشاورزی هستند.

وی بسترسازی برای سرمایه‌گذاری و رونق کشاورزی، بسترسازی برای برنامه‌ریزی و اجرای طرح آمایش سرزمی، ایجاد پشتوانه حمایتی برای کشاورزان برای اخذ وام و تسهیلات بانکی به عنوان وثیقه، ساماندهی وضعیت حقوقی زمین و تولیدات کشاورز، جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و کمک به یکپارچگی اراضی، از بین رفتن تداخلات اراضی و اختلاف بین وراث زمین‌های کشاورزی و کاهش رفع اختلاف مالکیت اشخاص و دولت را از مزیت‌های اجرای طرح رفع تداخلات و سنددار کردن اراضی کشاورزی عنوان کرد.

کد خبر: ۲۹۱٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha