۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
بازار طلا همچنان در انتظار تصمیم فدرال رزرو/ دامنه نوسان قیمت همچنان اندک است
تحلیل بازار جهانی طلا؛

بازار طلا همچنان در انتظار تصمیم فدرال رزرو/ دامنه نوسان قیمت همچنان اندک است

قیمت جهانی طلا روز جمعه پس از انتشار آخرین آمار اقتصادی در آمریکا با افزایش مواجه شد که باید دید آیا این افزایش قیمت به معنای آغاز روند صعودی جدید قیمت ها خواهد بود یا خیر.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت جهانی طلا روز جمعه پس از انتشار آخرین آمار اقتصادی در آمریکا با افزایش مواجه شد. طلا که سال ۲۰۲۴ را با افزایش قیمت چشمگیر آغاز کرده، طی هفته های گذشته از حرکت صعودی تند خود باز ایستاده و اکنون سرنوشت سرمایه گذاران روی این فلز گرانبها با اگر و اماهای زیادی مواجه شده است. آیا برای ماه های آتی سال باید منتظر افزایش قیمت طلا بود یا برعکس؟ این مهمترین سوالی است که طی هفته های اخیر ذهن تمامی متعاملین بازار طلا را به خود مشغول ساخته است.

آخرین آمار اقتصادی آمریکا و بازار طلا

وضعیت اقتصادی آمریکا همواره مهمترین فاکتور در تعیین نرخ جهانی طلا به حساب می آید. اما طی یک سال گذشته، تاثیر افزایش نرخ بهره بانکی فدرال رزرو آمریکا نه تنها بر روی طلا، بلکه تمامی بازارهای مالی به اندازه ای بوده که اکنون، مهمترین فاکتور تعیین کننده در آینده قیمت این فلز گرانبها، تصمیم نهایی فدرال رزرو برای زمان آغاز کاهش نرخ بهره بانکی است.

بر اساس آخرین داده های منتشر شده از سوی فدرال رزرو و کمیته بازار آزاد فدرال، نرخ تورم کلی در این کشور همچنان بالای ۲ درصد و بیش از انتظار جروم پاول رئیس فدرال رزرو اعلام شده است. با اینحال، منابع نزدیک به فدرال رزرو معتقدند که نرخ تورم اختلاف چندان زیادی با هدفگذاری فدرال رزرو نداشته و به همین، روند کاهش نرخ بهره بانکی احتمالا از دسامبر سال جاری آغاز خواهد شد.

با اینحال، آخرین بؤآوردها نشان می دهد که آغاز روند کاهش نرخ بهره بانکی با ۳۹ واحد پایه آغاز خواهد شد که نشان دهنده احتیاط فدرال رزرو در سرعت کاهش نرخ بهره بانکی است؛ موضوعی که توسط مجمع تجاری شیکاگو (CBOT) نیز مورد تایید قرار گرفته است. از سوی دیگر، میزان بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا نیز به رقم ۴.۲۱۱ درصد کاهش یافته که این موضوع را نیز می توان به سود طلا دانست.

کاهش تقاضای طلا در چین

نکته مهم دیگری که در تعیین قیمت طلای جهانی تاثیرگذار است، میزان تقاضا از سوی دولت و مردم چین است. چینی ها بزرگترین خریدار طلا در جهان هستند و این سنت برای مردم این کشور نیز صدق میکند. از آنجاکه شهروندان چین نیز طلا را بهترین ابزار برای جلوگیری از افت ارزش سرمایه خود می دانند، میزان تقاضا در به ویژه در ایام رکود اقتصادی یا افزایش تورم در این کشور به شکل چشمگیری افزایش می یابد. همین افزایش تقاضا در پر حمعیت ترین کشور جهان، شوک بزرگی به قیمت جهانی این فلز گرانبها وارد میکند.

اما داده های اخیر منتشر شده از سوی بانک مرکزی چین (بانک خلق چین) نشان دهنده توقف این بانک در خرید و افزایش ذخایر طلا پس از حدود ۱۸ ماه است. این در حالیست که میزان ذخایر طلا بانک مرکزی چین برای ماه می، روی عدد ۷۲.۸۰ میلیون تروی انس ثابت مانده و اثبات کننده توقف روند خرید طلا از سوی این بانک است. این موضوع می تواند منجر به کاهش تقاضای نسبتا چشمگیر و در نتیجه، کاهش قیمت در بازار شود.

روند قیمت به کدام جهت پیش خواهد رفت؟

اکنون نوبت به این سوال رسیده که با توجه به موارد عنوان شده در بالا، روند قیمت به کدام سمت پیش خواهد رفت؟ آیا افزایش قیمت روز جمعه و کانال ۲۳۰۰ دلاری برای طلا حفظ خواهد شد و یا باید منتظر کاهش یا افزایش قیمت باشیم؟

هماطور که گفته شد، همه چیز در خصوص روند قیمت طلا در وهله نخست بستگی به تصمیم فدرال رزرو در هفته های آتی دارد. در صورتی که خبرهای مثبت در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا پیش از ماه دسامبر باشیم، به صورت طبیعی باید منتظر افزایش قیمت طلا شویم و برعکس. همچنین موضوع دیگری که می تواند روی طلا تاثیر گذار باشد، وضعیت اقتصادی حوزوه یورو بوده که همچنان دچار بی ثباتی است. اگرچه تصمیمات بانک مرکزی اروپا به اندازه فدرال رزرو آمریکا روی قیمت طلا تاثیرگذار نیست؛ اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که تا زمان توقف نرخ بهره بانکی بالا در اروپا، باز هم بازار تکان بسیار چشمگیری به سمت روند صعودی قیمت ها نخواهد خورد.

لذا، در شرایط فعلی می توان گفت که قیمت طلا به احتمال زیادی طی روزهای آتی باید در کانال ۲۲۰۰ الی ۲۳۰۰ دلار ادامه داده و دامنه نوسان چندان بالا نخواهد بود. اما در صورت ایجاد هرگونه تغییر در فاکتورهای یاد شده در بالا، می توانیم شاهد افت یا ریزش قیمت در بازارهای جهانی باشیم.

کد خبر: ۲۹۱٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha