هوش مصنوعی تعیین کننده پیروز جنگ در دنیای امروز است
نگرانی آمریکا از به قدرت رسیدن چین با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی تعیین کننده پیروز جنگ در دنیای امروز است

کشوری در جنگ ها می تواند پیروز می شود که بتواند به طور موثر از آخرین فناوری ها استفاده کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا در مقاله ای با قلم «مانیشا سینگ» عضو ارشد برنامه هوش مصنوعی در موسسه دیپلماسی فنی و دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: گروهی از سناتورهای آمریکایی «چارچوبی برای کاهش خطرات شدید هوش مصنوعی» ارائه کردند که مزایای هوش مصنوعی را تأیید می‌کند. در عین حال این گروه «طیف گسترده‌ای از خطرات را ارائه می‌کند که می‌تواند برای مردم آمریکا مضر باشد».
ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.
با وجود درگیری درهمه مناطق جهان، وقوع جنگ جهانی سوم بعید به نظر می رسد. اما اگر فاجعه ای به این بزرگی رخ دهد، در دنیای سایبری نیز تاثیرات خود را خواهد گذاشت و بدون شک هوش مصنوعی در آن نقش پررنگی خواهد داشت. به همین دلیل کشورها باید در جهان رقابتی از فناوری هوش مصنوعی برخوردار شوند - با توجه به شعار «مارک زاکربرگ»، دشمنان به سرعت در حال حرکت هستند و مطمئناً از شکستن حصارها نمی ترسند.
بنا بر این گزارش مانند بسیاری از نوآوری های مهم دیگر در قرن گذشته، هوش مصنوعی در ایالات متحده آمریکا متولد شد. رقبا در حال رقابت برای سبقت گرفتن از یکدیگر در زمینه فناوری های جدید هستند و تلاش های نظارتی داخلی و جهانی به خوبی در حال انجام است. شاید مشخص ترین ویژگی هوش مصنوعی اضطراب وجودی باشد که ایجاد کرده است.
چنین دلهره ای عامل محرک در تدوین قوانین جدید برای توسعه هوش مصنوعی بوده است. گروهی از سناتورهای آمریکایی «چارچوبی برای کاهش خطرات شدید هوش مصنوعی» ارائه کردند که مزایای هوش مصنوعی را تأیید می‌کند اما تأکید می‌کند که «طیف گسترده‌ای از خطرات را ارائه می‌کند که می‌تواند برای مردم آمریکا مضر باشد». هر دو روش اطلاع رسانی و صدور مجوز و همچنین ایجاد یک نهاد نظارتی جدید که توسط کنگره ایجاد می شود، در نظر گرفته شده است. اگرچه این چارچوب الزام آور نیست، اما بینشی را در مورد روند فکری تنظیم کننده ها ارائه می دهد.

رقابت در حوزه هوش مصنوعی هم در بحث تجاری و هم در بحث امنیتی شدید بوده و شرکت ها و دولت ها در حال رقابت برای تکمیل چهره آینده هستند

تعجب آور نیست که اتحادیه اروپا (EU) قبلاً قانونی فشرده و سخت را وضع کرده است که در 458 صفحه به نام قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا معرفی شده است. قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا با واکنش های متفاوتی از سوی دولت های کشورهای عضو مواجه شده است. به عنوان مثال «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه ابراز ناراحتی کرد که این قانون سنگین به ضرر فرانسه در برابر نوآوری‌های آمریکایی، چینی و حتی بریتانیایی خواهد بود، زیرا قوانین اتحادیه اروپا شامل بریتانیا نمی شود. واقعیت این است که رقابت در حوزه هوش مصنوعی هم در بحث تجاری و هم در بحث امنیتی شدید بوده و شرکت ها و دولت ها در حال رقابت برای تکمیل چهره آینده هستند.
این قانون اگرچه در اتحادیه اروپا تصویب شده است، اما تأثیرات آن توسط شرکت‌های آمریکایی احساس خواهد شد، زیرا به خوبی ثابت شده است که فضای سایبری و تلاش‌ها برای تنظیم آن در واقع فراتر از مرزهاست. اتحادیه اروپا به عنوان اولین نهاد در نوع خود، قانون هوش مصنوعی خود را به عنوان یک الگو اعلام می کند. با این حال تنظیم‌کننده‌های ایالات متحده آمریکا باید تعادل نوآوری و مقررات را به دقت ارزیابی کنند. همانطور که در بالا ذکر شد، دشمنان آمریکا که هوش مصنوعی را تحت کنترل دولت توسعه می دهند، هیچ محدودیتی برای سرعت بی رحمانه توسعه و استقرار هوش مصنوعی برای به دست آوردن مزیت دیستوپیایی قائل نمی شوند.

ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) از هوش مصنوعی برای تکمیل سیستم های هدف گیری و هدایت موشک استفاده می کند

تلاش برای سبقت گرفتن از آمریکا در همه مناطق جهان به یکباره آغاز شده است. ارتش ایالات متحده آمریکا در حال حاضر فناوری های مورد نیاز برای حفظ قدرت دفاعی خود را به اندازه کافی ندارد. این در حالی است که ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) از هوش مصنوعی برای تکمیل سیستم های هدف گیری و هدایت موشک استفاده می کند. گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش غنی‌سازی اورانیوم ایران زنگ خطر را در لندن و پاریس به صدا درآورد. چین در حال حاضر از مزیت برخورداری از منابع طبیعی مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت هوش مصنوعی برخوردار است و اقتصاد و ارتش آن در حال حاضر پس از آمریکا در رتبه دوم قرار دارند. هوش مصنوعی وسیله‌ای است که چین از طریق آن می‌تواند ابرقدرت جهان باشد.
مؤسساتی که پس از جنگ جهانی گذشته برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعه‌ای گسترده تأسیس شده‌اند، در حال تصویب قطعنامه‌هایی در مورد نحوه استفاده از فناوری هوش مصنوعی هستند. این قطعنامه ها در واقع کاغذهایی هستند که دیکتاتوری ها و دولت های منتخب دموکراتیک توافق می کنند از هوش مصنوعی به خوبی استفاده کنند و به طور جمعی تخلفات آن را کنترل کنند. سازمان ملل قطعنامه‌ای برای ارتقای هوش مصنوعی «ایمن، مطمئن و قابل اعتماد» برای مقابله با چالش‌های جهان تصویب کرد. اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور (ITU) اجلاسی را با نام هوش مصنوعی با اهداف خوب ( AI for Good ) را تشکیل داد.
تاریخ نشان داده که در درگیری های جهانی، قدرتمندترین ابزارها پیروز خواهند شد. بنابراین، برنده شدن در مسابقه هوش مصنوعی و دستیابی به هدف صلح از طریق قدرت باید توسط نوآوران کشورهای مختلف دنبال شود. تنها در این صورت است که می توان مسیری را برای حفظ ثبات و جلوگیری از ظلم جهانی توسط بازیگرانی که مصمم به استفاده از هوش مصنوعی جهت بازتعریف مفهوم جنگ هستند ایجاد کرد.

کد خبر: ۲۹۱٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha