۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
ظرفیت های مغفول مانده صادرات محصولات کشاورزی در ایلام
بازار گزارش می دهد؛

ظرفیت های مغفول مانده صادرات محصولات کشاورزی در ایلام

ایلام- کشاورزی بزرگترین ظرفیت اقتصادی در استان ایلام به شمار می رود، با وجود اینکه مرز مهران زمینه صادرات محصولات تولیدی بخش کشاورزی را در استان فراهم کرده ولی به خوبی از این ظرفیت استفاده نمی شود.

بازار؛ گروه استان ها: امروزه صادرات محصولات کشاورزی در اقصی نقاط کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که رشد صادرات کشاورزی تأثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی، درآمد زایی برای کشاورزان، اشتغالزایی و توسعه حوزه کشاورزی بر عهده دارد؛ به این معنی که یک درصد افزایش در صادرات کشاورزی، باعث 14 درصد افزایش در رشد تولید ناخالص داخلی شده و به رشد اقتصادی کمک شایانی می کند.

لازم به ذکر است استان ایلام هم یکی از استان های کشور محسوب می‌شود که به علت برخورداری آب و هوای مناسب و همچنین خاک حاصل خیز پتانسیل و توانایی بالایی در حوزه تولید محصولات کشاورزی از قبیل انجیر، گردو، انگور، زیتون، زردآلو، هلو، بادام و... دارد به گونه ای که سالانه بیش از ۲۴ هزار تن محصولات باغی در این استان تولید می شود.

از طرفی دیگر این استان به علت همجواری با استان های کرمانشاه، لرستان، خوزستان و همچنین برخورداری از ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، دارای ظرفیت بسیاری نیز در حوزه صادرات محصولات کشاورزی است. با این وجود صادرات کشاورزی در استان ایلام علارغم ظرفیت بالقوه خود به علت نوسانات اقتصادی اخیر، بحث مالیات و شیوع ویروس کرونا و همچنین کم‌کاری برخی مسئولان، توسعه و رونق چندانی نداشته است.

ظرفیت های مغفول مانده صادرات کشاورزی در ایلام

اکبر سهرابی کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استان ایلام به علت کثرت و تنوع محصولات کشاورزی توانایی بالایی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی به کشور عراق و سایر استان های همجوار داراست، اظهار داشت: بخش کشاورزی استان ایلام این توان و پتانسیل را دارد که مشکل بیکاری و بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی و به تبع مشکلات فرهنگی و اجتماعی را رفع کند.

کارشناس کشاورزی: سال‌هاست به دلیل ضعف‌های ساختاری و عدم هدفگذاری مناسب، استان ایلام در حوزه صادرات محصولات کشاورزی رشد چندانی نداشته است

وی افزود: همچنین صادرات کشاورزی یکی از بحث‌های مهم برای رونق گرفتن کشاورزی و کسب و کار کشاورزان، ارزآوری به داخل کشور و قطع دست دلالان محسوب می‌شود، زیرا اثرات مثبت بسیاری بر روی تراز پرداخت‌ها، کاهش بیکاری، کاهش تکانه‌های اقتصادی، افزایش استاندارد زندگی و تقویت پیوندهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین کشورها دارد.

ظرفیت های مغفول مانده صادرات محصولات کشاورزی در ایلام

سهرابی با تاکید بر اینکه سال‌هاست به دلیل ضعف‌های ساختاری و عدم هدفگذاری مناسب، استان ایلام در حوزه صادرات رشد چندانی نداشته، تصریح کرد: صادرات کشاورزی یکی از ملزومات حیاتی برای توسعه اقتصادی و رونق بخش کشاورزی و همچنین رفع محرومیت در استان است که باید به طور ویژه مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

رشد صادرات کشاورزی در استان

سهراب کمری سرپرست گمرک استان ایلام در خصوص اهمیت توجه به صادرات غیرنفتی و محصولات کشاورزی، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در شرایط کنونی اقتصادی کشور اهمیت توجه به صادرات غیرنفتی ازجمله صادرات محصولات کشاورزی از ضروریات است، زیرا صادرات محصولات زراعی و باغی در تحقق درآمد ارزی مورد نیاز کشور و افرایش درآمد تولیدکنندگان و پایداری اقتصاد استان نقش بسیار کلیدی را بر عهده دارد.

سرپرست گمرک استان ایلام: از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه ۲۹ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۸۸۰ دلار انواع محصولات کشاورزی از مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق صادر شده است

وی افزود: شهرستان مهران در استان ایلام با حدود ۲۳۰ کیلومتر فاصله با بغداد نزدیک‌ترین شهر مرزی کشور به پایتخت عراق و عتبات عالیات است که امروز به کانون فعالیت‌های صادراتی تبدیل شده است.

کمری تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه ۲۹ میلیون و ۸۹۱ هزار و ۸۸۰ دلار انواع محصولات کشاورزی از مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق صادر شده است.

این مسئول ادامه داد: عمده محصولات کشاورزی صادر شده به کشور عراق تا کنون صیفی جات بوده که به نسبت سال گذشته ۷۵ درصد افزایش داشته اند.

سرپرست گمرک استان ایلام در پایان گفت: استان ایلام در حوزه های مختلفی به ویژه کشاورزی دارای پتانسیل بالایی است که این موضوع یقینا نقش بسزایی بر رونق صادرات در این استان بر عهده دارد، با این حال توسعه صادرات نیاز به حمایت تمام دستگاه های اجرایی دارد و انتظار می‌رود با همکاری تمام ارگان ها بتوان شاهد رشد و توسعه در این عرصه بود.

همانطور که گفته شد صادرات کشاورزی برای استان ایلام از اهمیت بالایی بر خوردار است و به گونه ای توسعه استان ایلام در گرو رونق صادرات است، از این رو امید می‌رود توسعه صادرات کشاورزی به عنوان یکی از مطالبات مردمی بیش از پیش در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۹۱٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha