۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
ماجرای عجیب خسارت به مردم میامی | وقتی دود از سر لوازم برقی بلند می شود
گزارش بازار؛

ماجرای عجیب خسارت به مردم میامی | وقتی دود از سر لوازم برقی بلند می شود

میامی- نوسان برق در روزهای اخیر سبب بروز خسارات متعددی به برخی مردم روستاهای شهرستان میامی شده است موضوعی که مسئولان پاسخ قانع کننده ای درباره آن نمی دهند.

معصومه آموده، بازار: فرض کنید در خانه نشسته اید سریال مورد علاقه تان را می بینید همسرتان در آشپزخانه است و بچه ها بازی می کنند بازیگر فیلم تفنگ خود را پر و به سمت شما نشانه می گیرد و با شلیک او یکباره دود از سر تلویزیون و یخچال و لوستر شما بلند می شود! نه از بابت اتفاقات درون فیلم بلکه از نوسان برقی که جان لوازم برقی خانه را در کسری از ثانیه می گیرد.

شما در فاصله پخش تیتراژ یک سریال دست کم میلیون ها تومان بابت نابودی لوازم برقی منزل تان ضرر دیده و در حال تماشای عکس بهت زده خودتان در تلویزیون خاموش هستید که دیگر هم قرار نیست به این راحتی ها روشن شود.

امروز ارزان ترین یخچال ایرانی و بی کیفیت ترین تلویزیون دست کم ۷۰ میلیون تومان هزینه دارد. به عبارت دیگر در فاصله دو دقیقه از یک زندگی معمولی به یک چالش اقتصادی عجیب گرفتار می شوید. این اتفاقی است که در برخی روستاهای میامی و برای چندین نفر از مردم منطقه رخ داده است. مردمی که با نوسانات برق در کسری از ثانیه به لحاظ اقتصادی به یک طبقه پایین تر جایجا شدند !!

نوسان و قطعی برق با گرم شدن هوا معمولاً رخ می دهد و ممکن است به لوازم برقی خسارت بزند جالب اینکه اداره برق این موضوع را پیش‌بینی کرده و حتی خود را در برابر خسارات احتمالی بیمه هم کرده است. البته این سازمان پول بیمه را از من و شما گرفته و روی قبض برق، هزینه بیمه را دریافت می کند.

مدارک لازم بر اثبات خسارت نوسان برق

شاید برای شما این پرسش ایجاد شده است که خسارت نوسان یا قطعی برق شامل چه مواردی می شود که بتوان هزینه‌های خسارت را اداره برق دریافت کرد؟ برای پاسخ بهتر است نکات زیر را مطالعه کنید:

یکی از اهالی روستای بکران: برای خسارت با اداره برق میامی تماس گرفتم اما پاسخ درستی به نداد

نکته نخست به‌طور طبیعی، استفاده کنندگان غیرمجاز از برق نمی‌توانند خسارت دریافت کنند. ضمناً اداره برق می‌گوید خسارتی برای لامپ، تبلت، گوشی، موبایل، شارژر، قطعات کامپیوتری و مواردی از این قبیل نمی‌دهد، چرا که شامل تجهیزات خانگی نیستند. نکته دوم اینکه برای سال ۱۳۹۹ خسارت لوازم ۲۵ میلیون تومان و انفجار و آتش‌سوزی حدود ۹۵ میلیون تومان و غرامت فوت و غرامت نقص عضو مطابق قوانین کشوری (یعنی مطابق دیه) بوده است.

نکته سوم این است که مقصر حادثه نباید خود مشترک باشد. مثلاً اگر سیم‌کشی ایراد داشته باشد یا کنتور را دستکاری کرده باشند. نکته چهارم. حتی در صورتی‌که شرکت برق طبق ساعاتی که اعلام کرده، خاموشی را لحاظ کند، باید خساراتی را که ناشی از قطع یا نوسان برق باشد، پرداخت کند. افرادی که بر اثر نوسان برق خسارت دیدند باید به این نشانی bime.tavanir.org.irمراجعه و مدارک خود را در آن جا بارگذاری کنند.

ماجرای عجیب خسارت به مردم میامی | وقتی دود از سر لوازم برقی بلند می شود

پاس دادن های اداره برق برای پرداخت خسارت

با توجه به موارد بالا، نوسان برق به لوازم برقی اهالی کلاته های شرقی شهرستان میامی خسارت زده است اما مردم آن منطقه که برای پیگیری خسارت های خود به اداره برق شهرستان میامی مراجعه و مطالبه خسارت می کنند، جوابی دریافت نمی کنند.

احمد نوری از اهالی کلاته های شرقی شهرستان میامی است و در روستای کوهان زندگی می کند وی با اعلام اینکه نوسان برق باعث شد تا دو عدد تلویزیون در منزل خراب و خاموش شود، گفت: من برای خسارت با اداره برق میامی تماس گرفتم اما پاسخ درستی به نداد و من برای همین تلویزیون ها را به تعمیرگاه میامی سپردم.

وی افزود: تعمیرکار تلویزیون ها را باز نکرد و گفت کارشناس اداره برق باید این‌ها را بررسی کند تا اداره خسارت این ها را بپردازد در نتیجه این بار، با اداره برق استان تماس گرفتم پس از این تماس اداره برق میامی در تماسی از من خواست تا برای پیگیری مشکل خود حضوری به این اداره مراجعه کنم.

یک ساکن روستاهای شرقی میامی: برای پیگیری به اداره برق میامی مراجعه کردم اما اداره برق پرداخت این خسارت ها نپذیرفت

نوری با بیان اینکه صحبت های بهره بردار اداره برق برق قانع کننده نبود، اعلام کرد: من به دیاری ، بهره بردار اداره برق میامی پاسخ دادم که نمی خواهم پول بیمه را پرداخت کنم تا خانه خود را بیمه کنم. بهره بردار اداره در پاسخ به صحبت های من اعلام کرد که این بیمه مانند بیمه شخص ثالث اجباری است و باید پرداخت شود. من نیز به وی یادآوری کردم اگر پرداخت بیمه شخص ثالث اجباری است، بیمه همه ی خسارت ها را پرداخت می کند شما نیز باید تمام خسارت من را پرداخت کنید.

مشکلات دریافت خسارات

ساکن روستای کوهان ادامه داد: بهره بردار که با اعتراض من روبرو شد، با یکی از مسئولان تماس گرفت اما پس از تماس از من خواست تا در دادگاه شکایت کنم و اعلام کرد که اداره برق فقط خسارت آتش سوزی و فوت را پرداخت می کند .

نوری افزود: اما من بر گرفتن خسارت تاکید کردم که اخبار تلویزیون از پرداخت خسارت بر اثر نوسان برق را خبر می دهد. در حال حاضر من از ۹ کنتور برخودار هستم و پول بیمه این کنتورها را می پردازم افزون بر آن من خانه خود را بیمه آتش سوزی کردم و بیمه تامین اجتماعی را خود واریز کرده و اگر فوت کنم به همسرم هزینه پرداخت می کنند دیگر خسارت فوت و آتش سوزی که اداره برق پرداخت می کند چه فایده دارد.

وی با اعلام اینکه روستای کوهان نزدیک به هزار نفر جمعیت دارد اما در سال جاری هیچ فردی از نوسان برق خسارت ندیده است، گفت: یخچال یکی از اهالی روستا در سال ۹۸ بر اثر نوسان برق آسیب دید.

حسن نادعلی که یخچال وی در سال ۹۸بر اثر نوسان برق آسیب دید، بیان کرد: یخچال را پس از خراب شدن به تعمیرگاه بردم سپس برای درخواست خسارت با اداره برق تماس گرفتم. اداره برق از من خواست تا فاکتورهای خود را در سایت بارگذاری کنم، پس از بارگذاری به پست بانک مراجعه کردم اما پس از ۸ ماه پیگیری و مراجعه به رنجبر، مسئول پست بانک، با اینکه وی نیز پیگیر این کار بود به من پاسخی ندادند.

ماجرای عجیب خسارت به مردم میامی | وقتی دود از سر لوازم برقی بلند می شود

یخچال و فریزر دچار مشکل شد

ملیحه رادمنش اهالی کلاته های شرقی است نوسان برق باعث شد تا آتش سوزی در خانه رادمنش رخ دهد. وی در خصوص آتش سوزی گفت: من در سال ۹۸ که از خیاطی برگشتم، متوجه شدم با قطع و وصل برق جرقه و آتش سوزی در یخچال فریز رخ داده است و قطعات آتش گرفته روی فرش آشپزخانه افتاده و فرش آشپزخانه نیز از آتش در امان نبوده است و علاوه برآن یخچال کنار یخچال فریزر نیز از بین رفت. آن آتش سوزی سبب شد تا دود تمام خانه را فرا بگیرد و هیچ وسیله ای هم قبال استفاده نبود.

وی افزود: من برای پیگیری به اداره برق میامی مراجعه کردم اما اداره برق پرداخت این خسارت ها نپذیرفت و من تمام هزینه های رنگ آمیزی ، خرید لوازم منزل و سایر هزینه های خسارت را خود پرداخت کردم.

اهالی روستای کلاته های شرقی از اداره برق شهرستان میامی پرداخت خسارت برق را مطالبه می کنند

رادمنش با بیان اینکه روحانی روستا شاهد آتش سوزی منزل وی بوده و همراه با روحانی روستا به اداره برق مراجعه کرده است افزود: این حادثه در زمستان رخ داد من کشاورز هستم و به دلیل اینکه زمان برداشت محصول ما در فصل زمستان نیست، پولی نداشت و برای همین روحانی شاهد ماجرا من را به اداره برق میامی برد که مسئول مرتبط به من پاسخ داد که اداره برق خسارت را پرداخت نمی کند و برای هزینه ها نیز تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرم و از این سازمان برای خرید وسیله های منزل ۳۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنم .

وی پاسخ مسئول اداره برق را قانع کننده ندانست و اعلام کرد: من بی بضاعت نیستم و اصلا تمایلی به وام ها کمیته امداد ندارم فقط از اداره برق می خواهم هزینه برق من را پرداخت کند.

سوختن پمپ کشاورزی

رمضانعلی بکرانی در روستای بکران زندگی می کند با اعلام اینکه در سال گذشته، نوسان برق باعث شد تا پمپ چاه کشاورزی وی از بین برود، بیان کرد: من برای پیگیری به ربیعی، رئیس اداره برق شهرستان میامی، مراجعه کردم اما به من پاسخ درستی ندادند. من نامه نیز ثبت کردم اما نمی دانم مسئولان نامه من را بیرون انداختند یا خیر چرا که احساس کردم حق من به جایی نرسید.

وی با اینکه قصد داشته که برای پیگیری خسارت برق خود به استان برود اما به دلیل عدم پیگیری اداره برق شهرستان از قصد خود منصرف شده است، تشریح کرد: امسال نیز پمپ چاه کشاورزی نصب کردیم اما نوسان برق باعث شد تا دو عدد از پمپ چاهی که تازه نصب کردیم از بین برود

اهالی روستای کلاته های شرقی از اداره برق شهرستان میامی پرداخت خسارت برق را مطالبه می کنند و بر این اعتراض دارند که چرا زمانی به این اداره مراجعه می کنند، مسئولان این اداره افراد را به درستی راهنمایی نمی کنند. در این شرایط اقتصادی باید دید که آیا مسئولان فکری به حال این وضعیت می کنند؟

کد خبر: ۲۹۱٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha