۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
صنعت برق برای تامین تقاضا تا ۷۸ هزار مگاوات آمادگی دارد

صنعت برق برای تامین تقاضا تا ۷۸ هزار مگاوات آمادگی دارد

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر سه برنامه برای رشد مصرف برق و حفظ تامین نیرو پایدار پیش‌بینی شده است.

به گزارش بازار، در سال گذشته وزارت نیرو با اجرای ۱۰۰ اقدام راهبردی در حوزه تامین و مدیریت مصرف برق فصل گرم سال توانست ضمن تامین بخش‌های مختلف تقاضاکننده برق، بر خلاف سال‌های گذشته به بخش خانگی نیز خاموشی برنامه ریزی شده‌ای تحمیل نکند. برای پایداری تامین برق در تابستان امسال نیز ۱۸۰ برنامه مختلف در ۶ محور در نظر گرفته شده که قسمتی از این برنامه‌ها مربوط به طرح‌های مدیریت مصرفی است که برای حوزه‌های مختلف تقاضاکننده برق مانند بخش اداری و صنایع در نظر گرفته می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود در تابستان امسال ۱.۵ تا ۲ درجه به میانگین دمای کشور اضافه کشود که این موضوع به افزایش تقاضای برق نیز منجر خواهد شد. در هفته‌های اخیر با به راه افتادن سامانه‌های سرمایشی، خبر افزایش مصرف به اندازه روزهای تابستان داغ شد. اوج مصرف برق کشور در دو بازه زمانی ساعات ۱۳ تا ۱۸ و ۱۹ تا ۲۳ اتفاق می‌افتد و بر اساس داده‌های مدیریت شبکه برق کشور در روز ۲۰ خرداد مصرف برق در اولین پیک مصرف روزانه ۶۹ هزار و ۳۷۶ مگاوات و در پیک شبانه به ۶۵ هزار مگاوات رسید که رقم قابل توجهی است و به گفته مسئولان صنعت برق چنین رقم مصرفی در اواسط تیر سال گذشته رقم خورده بود و به این معناست که یک ماه زودتر از سال گذشته حجم زیادی از تقاضای برق در حال تامین است. البته آخرین آمار نشان می‌دهد که ۲۱ خرداد، مصرفی کمی کاهش بوده و به ۶۸ هزار و ۸۷۷ مگاوات در پیک روزانه رسیده است.

به گفته جمشیدی، مدیر بهره برداری و کنترل شبکه برق کشور، این ارقام در مقایسه با روز مشابه در سال قبل که حدود ۶۲ هزار مگاوات بود، افزایش ۱۱ درصدی و ۷ هزار مگاواتی مصرف برق را نشان می‌دهد.

اما صنعت برق کشور تا چه اندازه توانایی پاسخ به این نیاز فزاینده را دارد؟ مصطفی رحبی مشهدی در خصوص سناریوهای تامین پایدار برق در کشور به باشگاه خبرنگاران گفت: بر اساس پیش‌بینی که صورت گرفته تابستان امسال گرم خواهد بود و دما یک یا دو درجه بیشتر از شرایط عادی خواهد بود. به همین خاطر مانند سال گذشته سه سناریو رشد ۳.۵، ۴.۵ و ۶ درصدی مصرف برق را پیش‌بینی می‌کنیم که برنامه‌ها برای تامین آنها منعطف خواهد بود.

او ادامه داد: در صورتی که دما به شدتی که پیش‌بینی شده نباشد، انتظار میرود مصرف برق به ۷۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات برسد، اما در صورت افزایش دما قطعا رشد ۶ درصدی مصرف را شاهد خواهیم بود و اوج مصرف برق به ۷۷ هزار و ۷۵۰ مگاوات خواهد رسید. در صورت مواجهه با تقاضای بیش از این نیز صنعت برق آمادگی لازم برای تامین برق را خواهد داشت.

به گفته رجبی مشهدی بر اساس مطالعات امسال ۳۵۰۰ مگاوات افزایش برق از محل تقاضاهای جدید به بار شبکه برق کشور اضافه خواهد شد که شامل بخش‌ها و صنایع کوچک می‌شود.

به همین جهت برای افزایش انگیزه بخش خانگی برای مشارکت مدیریت مصرف، سیاست تشویقی و پاداش مدیریت مصرف پیش‌بینی شده که این طرح همانند سال قبل تا ۲ هزار تومان به ازای هر کیلووات صرفه جویی روی قبض مشترکان اعمال می‌شود. در این طرح مشترکان پرمصرف هم امکان مشارکت خواهند داشت و این امکان فراهم شده با کاهش مصرف مبلغ قبوض خود را کاهش دهند. امسال بخش تجاری هم این امکان را دارند که با کاهش مصرف و همراهی صنعت برق در تامین انرژی از پاداش مذکور بهره‌مند شوند. در کنار این طرح پویش «باانرژی» نیز به عنوان یک اقدام تشویقی دیگر برای مشترکان خانگی در نظر گرفته شده و جوایز متعددی از جمله خودرو و کمک هزینه خرید لوازم خانگی به مشترکان داده می‌شود.

با این وجود سیاست‌های تنبیهی نیز مانند برنامه‌های تشویقی به قوت خود پابرجاست و مشترکان پرمصرفی که به گفته مسئولان صنعت برق از نظر تعدادی ۲ درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند، اما ۱۲ درصد مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده اند، با قبوض سنگین مواجه خواهند شد. برای مصارف بالای الگو نیز با ابزارهای تعرفه‌ای از میزان یارانه انرژی که به مشترکان داده می‌شود به صورت پلکانی کاسته خواهد شد.

کد خبر: ۲۹۱٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha