۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
آیا سبز شدن بورس در دست خودرویی هاست؟
بازار بررسی کرد؛

آیا سبز شدن بورس در دست خودرویی هاست؟

هرچند سازمان بورس اوراق بهادار خبر از توافق بر سر اجرای ۴ برنامه برای حمایت از بورس داده، اما در بورس خبری نیست، زیرا هنوز اتفاقی برای خودروها نیفتاده، بنابراین بورس منفی مانده‌است.

حامد شایگان؛ بازار: به تازگی رییس کل سازمان بورس و اوراق بهادار از چهار تصمیم مهم برای حمایت از بازار سهام خبر داده که یکی از آنها تسهیل افزایش سرمایه دو خودروساز بزرگ بوده است. این خبر منجر شد در روزهای نخست کمی نمادهای خودرویی مثبت شوند. اما در ادامه دوباره بازار به سمت منفی رفت. یکی از مهمترین دلایل واکنش منفی بازار این است که بسیاری از سرمایه گذاران منتظر اجرای عملی آن هستند ...
در واقع این بازار برای بهبود نیاز به اقدام عملی دارد تا وضعیت خودروسازان و نرخ اخزا را ساماندهی نکند. روال خیلی تغییر نمی کند. در شرایط کنونی بازار در انتظار این اقدامات است و نشانه آن وجود سایه منفی ها بر سر بازار است. اما در شرایطی جالب علی رغم دامنه نوسان محدود، ارزش معاملات خرد به ۲۷۰۰ میلیارد تومان رسید که نشانه ی خوبی برای بازار نیست.


دلایل نابسامانی سیاست های بورسی
پرویز خالقی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سهامدار همیشه منتظر تغییرات در تصمیم گیری ها به نفع بازار سرمایه هستند، گفت: اکنون بازار سهام منتشر جلسه سران قوا برای صدور مجوز تجدید ارزیابی خودرو سازان نشسته اند. قرار است برای بار چندم تجدید ارزیابی از کلیه اموال شرکت انجام شود تا دو خودروساز از ذیل ماده ۱۴۱ خارج شوند.

پرویز خالقی معتقد است که در حال حاضر بازار منتظر جلسه سران و مجوز تجدید ارزیابی برای نجات موقت خودروسازان است. هرچند تا قیمت گذاری دستوری لغو نشود همچنان مشکلات دو خودروساز با ماده ۱۴۱ باقی می‌ماند. به عبارت دیگر موافقت سران قوا برای تجدید ارزیابی زیر ۵ سال می‌تواند یک مسکن برای دو خودرو ساز ورشکسته است و آنها با قیمت گذاری دستوری دوباره دچار زیان می‌شوند

او با تاکید بر اینکه انجام افزایش سرمایه منجر می شود دوباره زیان انباشته آنها بعد از چندسال فوران کند، تصریح کرد: در حال حاضر بازار منتظر جلسه سران و مجوز تجدید ارزیابی برای نجات موقت خودروسازان است. هرچند تا قیمت گذاری دستوری لغو نشود همچنان مشکلات دو خودروساز با ماده ۱۴۱ باقی می‌ماند.
او افزود: موافقت سران قوا برای تجدید ارزیابی زیر ۵ سال می‌تواند یک مسکن برای دو خودرو ساز ورشکسته باشد. تا زمانی که این قیمت گذاری دستوری پابرجاست باید به این خودرو سازان سالی یکبار تسهیلات کلان داده شود تا تسهیلات قبلی تسویه شود. همچنین باید سالی یکبار تجدید ارزیابی انجام شود.
او با تاکید بر اینکه وضعیت نابسامان سیاست های بورس باعث شده که رمز ارزها چنان زیر پوستی سرمایه ها رو جذب کنند درست مخالف عملکرد بورس، تصریح کرد: همین نات کوین اخیرا خیلی سرمایه را بصورت مجانی و بدون هیچ گونه سرمایه گذاری جذب کرد. با همین مبلغ بدون ریسک بسیاری تشویق به معاملات رمز ارز شده‌اند و این روند به زیان بازار سهام تبدیل می‌شود.
بعد از خبر درمانی هفته گذشته در مورد اقدامات بهبود دهنده ی بورس، با توجه به اینکه به صورت عملیاتی اتفاقی نی افتاد بورس به روند منفی ادامه داده و تقریبا اکثر نمادها صف فروش شدند. البته در پایان معاملات برخی نمادهای پرتراکنش و صندوق های سرمایه گذاری رنج مثبت خوردند و حتی صف خرید شدند اما در نهایت می توان گفت بازار منفی به استقبال آخر هفته رفت.

چرا گزارش مثبت خودرویی ها هم تاثیر گذار نبود؟
محدودیت دامنه ی نوسان باعث شده تقاضا موجود در بازار که البته چندان قوی نیست، عدم عرضه بازار را خیلی منفی نکند. ابهام قابل توجه در تصمیمات دولت باعث شده است تا سازمان بورس فعلا دامنه ی نوسان را تا روشن شدن وضعیت این مسائل بسیار مهم محدود نگه دارد.

رضا روحی معتقد است که مولفه‌های که بازار را تحت تاثیر قرار داده‌اند هیچ ارتباطی به بورس ندارد. در شرایط کنونی یکی از عوامل زیان خودروسازان همین سیاست‌های دستوری است. از این رو تا زمانی که اصلاحات اساسی در زمینه صنعت خودرو اتفاق نیفتد نمادهای خودرویی نمی توانند از زیان خارج شوند

رضا روحی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر تحلیل بازار از حالت تکنیکال و فاندامنتال خارج است، گفت: مولفه‌های که بازار را تحت تاثیر قرار داده‌اند هیچ ارتباطی به بورس ندارد. در شرایط کنونی یکی از عوامل زیان خودروسازان همین سیاست‌های دستوری است. از این رو تا زمانی که اصلاحات اساسی در زمینه صنعت خودرو اتفاق نیفتد نمادهای خودرویی نمی توانند از زیان خارج شوند.
او با تاکید بر اینکه صدور مجوز افزایش سرمایه می تواند اثر موقتی بر نمادهای خودرویی داشته باشد، تصریح کرد: در حال حاضر بازار به یک خبر مثبت برای تغییر فاز دارد. با توجه به اینکه خودرویی ها همواره لید بازار بودند در صورتی که این مجوز به سرعت صادر شود از پیچیده شدن بیشتر شرایط بازار جلوگیری می کند.
بخشی از بورسی ها در مقابل خرید مقاومت دارند. این مقاومت هم طبیعی است. فارغ از اینکه این بخش در یک سال گذشته در سمت خرید ایستاده بودند یا نه، یک سالی که گذشت پر از دلایلی است که یک سرمایه گذار نسبت به بورس بدبین باشد. به تازگی گزارش های مثبتی توسط نمادهای خودرویی روانه بازار شده با این حال جو بازار چندان تغییر نکرده است. در حال حاضر بدون سامان دهی بازار بدهی و کاهش نرخ سود اخزا و همچنین اقدامات اصلاحی در صنایعی مانند خودرویی، فلزات اساسی و پتروشیمی نمی توان انتظار شکل گیری روند صعودی در بورس را داشت.
از طرف دیگر دولت فعلی برنامه هایی را ارائه داده تا شرایط بورس را بهتر کند. فعلا یک نامه به شورای نگهبان رفته که بار مالی اصلاح بند س توسط سازمان برنامه تقبل می شود و ریسک این بند س تقریبا به طور کامل از روی بورس به کنار می رود. به طور خلاصه روزهای آتی به شدت ذهنیت بورسی ها درگیر دولت و رئیس جمهورهای احتمالی آتی خواهد بود.

کد خبر: ۲۹۰٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha