۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۴
قویترین پول جهان تضعیف می شود
کاهش رشد اقتصادی و بن بست اصلاحات در کویت

قویترین پول جهان تضعیف می شود

پیش‌بینی اقتصاد کویت به علت تنش‌های ژئوپلیتیکی، کاهش رشد شرکت های بزرگ، نوسانات قیمت نفت و بن‌بست سیاسی اصلاحات دشوار است.

بازار؛ گروه بین الملل: «جرالد ام. فاایرشتاین» در طی مقاله ای که در موسسه مطالعات خاورمیانه منتشر شد نوشت: انتصاب ولیعهد ممکن است یکی از عوامل تسریع در تصمیم شیخ مشعل جهت انحلال پارلمان باشد. زیرا این نگرانی وجود داشت که مجلس ممکن است اقداماتی انجام دهد تا او را از انتصاب ولیعهد جدید باز دارد یا در ازای تایید جانشین منتخب خود، امتیازاتی را مطالبه کند.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

امیر کویت،«شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح» گام بعدی خود را در حکومت داری بدون پارلمان در اول ژوئن، زمانی که «شیخ صباح خالد الصباح» را به عنوان ولیعهد منصوب کرد، برداشت. شیخ صباح 71 ساله دارای سابقه طولانی خدمات عمومی در کویت از جمله نخست وزیری و وزیر خارجه این کشور است.

انتصاب شیخ صباح کمتر یک ماه بعد از انحلال پارلمان توسط امیر کویت انجام شد. اگرچه اعلام تعلیق بخش‌هایی از قانون اساسی و انحلال مجلس اکثر ناظران را غافلگیر کرد، اما تصمیم امیر تعجب‌آور نبود. در حالی که سلف شیخ مشعل - شیخ نواف - سعی در تسکین قوه مقننه داشت، انتظار نمی رفت که شیخ مشعل از این روش پیروی کند. در واقع شیخ مشعل از زمان امیر شدن همواره از عزم خود جهت اتخاذ موضع تندتر علیه پارلمان و اولویت دادن به منافع ملت خبر می داد.

توانایی کویت برای همگام شدن با همسایگان خلیج‌فارس خود در زمینه تنوع اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اکنون مورد توجه رهبران کویت است

انتصاب ولیعهد ممکن است یکی از عوامل تسریع در تصمیم شیخ مشعل باشد. زیرا این نگرانی وجود داشت که مجلس ممکن است اقداماتی انجام دهد تا او را از انتصاب ولیعهد جدید باز دارد یا در ازای تایید جانشین منتخب خود، امتیازاتی را مطالبه کند. علیرغم تمرکز بر عناصر تنش اجرایی-قانونی، موضوعات عمیق‌تر سیاست‌گذاری و توانایی کویت برای همگام شدن با همسایگان خلیج‌فارس خود در زمینه تنوع اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اکنون مورد توجه رهبران کویت است.

در ظاهر اقتصاد کویت رشک برانگیز است. دینار کویت پرارزش‌ترین واحد پول در جهان است و طبق گزارش بانک جهانی، کویت به طور معمول در فهرست ۲۵ کشور ثروتمند از نظر تولید ناخالص ملی قرار دارد. با این وجود، چشم انداز اقتصادی آن چالش برانگیز است. چشم انداز فقر کلان بانک جهانی (MPO) هشدار داد که رشد اقتصاد کویت در سال 2023 پس از عملکرد قوی در سال 2022 کاهش یافت. در این بیانیه آمده است: پیش‌بینی اقتصادی کویت نامشخص باقی می‌ماند به علت تنش‌های ژئوپلیتیکی، کاهش رشد شرکت های بزرگ، نوسانات قیمت نفت و بن‌بست سیاسی اصلاحات با پتانسیل تحول سیاسی ناشی از تغییر در دولت که چشم‌انداز جدیدی برای اصلاحات ارائه می‌دهد.

پیشرفت اصلاحات مالی و ساختاری به دلیل بن‌بست سیاسی بین دولت و پارلمان کویت متوقف شده است

محمد صباح السالم، نخست وزیر کویت در ارائه بسته اصلاحات اقتصادی و مالی خود به مجلس ملی در ژانویه اعلام کرد که کویت دیگر نمی تواند «دولت رفاه را تنها بر اساس ثروت طبیعی کاهش یافته اداره کند. برنامه چشم انداز 2035 دولت به دنبال اصلاحات اقتصادی، تنوع، تبدیل شدن به یک مرکز مالی و تجاری و افزایش جذابیت برای سرمایه گذاران خارجی در بخش هایی از جمله فناوری اطلاعات، ارتباطات، انرژی های تجدیدپذیر، برق، آب، گردشگری، بهداشت و درمان و آموزش است.

با این وجود، صندوق بین‌المللی پول (IMF) در یادداشت کارکنان خود در ماه مه 2024، یافته‌های چشم انداز فقر کلان بانک جهانی را تکرار کرد و هشدار داد که «پیشرفت اصلاحات مالی و ساختاری به دلیل بن‌بست سیاسی بین دولت و پارلمان متوقف شده است. تداوم تأخیر در اصلاحات مالی و ساختاری به دلیل بن‌بست سیاسی می‌تواند منجر به سیاست‌های مالی دوره‌ای شود و اعتماد سرمایه‌گذاران را تضعیف کند و در عین حال مانع از پیشرفت به سمت تنوع‌بخشی اقتصاد و افزایش رقابت‌پذیری آن شود. قانون جدید بدهی عمومی باید به سرعت تصویب شود تا از تأمین مالی منظم و در عین حال ترویج توسعه بازار محلی اطمینان حاصل شود.

مردم کویت که برای نهادهای دموکراتیک نسبت به همسایگان خود بیشتر ارزش قائل هستند، جهت بازگشت مجلس ملی منتخب فریاد خواهند زد

شیخ مشعل در بیانیه اوایل ماه مه خود مبنی بر انحلال مجلس و تعلیق برخی مفاد قانون اساسی به بن بست پارلمان اشاره کرد و گفت: کویت اخیراً روزهای سختی را پشت سر گذاشته است ... که جایی برای تردید یا تأخیر در تصمیم برای نجات کشور و تامین منافع عالی آن باقی نمی گذارد.

این احتمال وجود دارد که مردم به دلیل نارضایتی مشترک از فقدان سیاست‌گذاری مؤثر، علی‌رغم برخی نارضایتی‌ها با تصمیم امیر همراهی کنند اما با تعیین یک چارچوب زمانی نه بیشتر از چهار سال قبل از احیای پارلمان. ساعت برای شیخ مشعل 83 ساله و ولیعهد 71 ساله اش در حال حرکت است تا نشان دهند که اصلاحات پیشنهادی آنها می تواند کویت را در جایگاه رقابتی تری با همتایان خود در خلیج فارس قرار داد. در پایان این دوره این احتمال وجود دارد که عموم مردم کویت که برای نهادهای دموکراتیک نسبت به همسایگان خود بیشتر ارزش قائل هستند، جهت بازگشت مجلس ملی منتخب فریاد بزنند.

کد خبر: ۲۹۰٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha