۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
سد تنگ سرخ به ایستگاه آخر نزدیک می شود| پایان انتظاری ۱۱ ساله
گزارش بازار؛

سد تنگ سرخ به ایستگاه آخر نزدیک می شود| پایان انتظاری ۱۱ ساله

یاسوج- سد تنگ سرخ از پروژه های مهم کهگیلویه و بویراحمد است که ۱۱ سال از کلنگ زنی آن می گذرد و در دولت سیزدهم عملیات فرسایشی ساخت آن سرعت گرفت و به ایستگاه پایانی و آبگیری نزدیک می شود.

صدیقه امیدی؛ بازار: این پروژه که طی سالهای مختلف در بیش از یک دهه، سکون و سکوتهای فراوانی را تجربه کرده است، با همت دولت سیزدهم که تکمیل طرحهای نیمه تمام را در اولویت کار قرار داد، جانی دوباره گرفت و با تزریق ۲۵۰ میلیارد اعتبار به سمت آبگیری حرکت کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: پروژه سد تنگ سرخ از ابتدای کار تا آغاز دولت سیزدهم، اعتبار قطره چکانی دریافت می کرد و عملا با سرعت بسیار کند و گاه با رکود و تعطیلی مواجه بود.

علی احمد زاده افزود: در سال ۱۴۰۰، این پروژه ۵۹ میلیارد تومان اعتبار داشت که با سفر شهید جمهور به استان، این پروژه با دریافت اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی جان تازه ای گرفت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد: پروژه سد تنگ سرخ تنها ۱۳ درصد پیشرفت کاری داشت که در دولت سیزدهم با تزریق اعتبار، عملیات اجرایی سد، سرعت گرفت

وی با بیان اینکه ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۱ به پروژه اختصاص یافت، گفت: این پروژه تنها ۱۳ درصد پیشرفت کاری داشت که در دولت سیزدهم با تزریق اعتبار، عملیات اجرایی سد تنگ سرخ، سرعت گرفت.

سد تنگ سرخ به ایستگاه آخر نزدیک می شود| پایان انتظاری ۱۱ ساله

احمد زاده با بیان اینکه شهید آیت الله رئیسی، از این پروژه بازدید کرد و برای تسریع در عملیات اجرایی، اعتبار تخصیص داده و بر تسریع پروژه تاکید کرد، گفت: با دستور رئیس جمهور و با افزایش اعتبارات تکمیلی و عملی شدن ماده ۵۶ از طریق بانکها، پروژه سرعت گرفت و در حال حاضر روند اجرایی پروژه به خوبی پیش می رود.

استاندار کهگیلویه و بوراحد اظهار داشت: یکی از مهمترین مزایای این سد، آبرسانی به شیراز و تامین آب شهرک های صنعتی مجاور شهر یاسوج، کارخانه ها و آبیاری پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی مستعد شهرستان بویراحمد است.

تامین آب یاسوج و شیراز از تنگ سرخ

وی بهبود محیط زیست رودخانه بِشار یاسوج را از دیگر اهداف این پروژه عنوان کرد و گفت: این سد تامین کننده آب شرب و کشاورزی یاسوج و آب شرب شهر شیراز است.

احمدزاده تاکید کرد: دولت توجه ویژه‌ای به احداث این سد دارد و سرعت انجام پروژه نیز خوب است و ما تلاش داریم که با حق مالکین، تملک مخزن سد انجام شود.

وی با بیان اینکه برای این امر، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: اجرای کارهای زیربنایی سد انجام شده و فعالیت این پروژه در ۱۲ جبهه کاری ادامه دارد.

سد تنگ سرخ بویراحمد با هدف تأمین بلندمدت آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن، بهبود گردشگری و کنترل سیلاب در حال ساخت است

سد تنگ سرخ بویراحمد با هدف تأمین بلندمدت آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن، بهبود گردشگری و کنترل سیلاب در حال ساخت است و قرار است این سد با حجم ۱۲۵ میلیون متر مکعب احداث شود که می‌تواند ۱۵۷ میلیون متر مکعب در سال تنظیم آب داشته باشد و از این ۱۵۷ میلیون متر مکعب، ۵۶ متر مکعب آن برای آب شرب شیراز و ۱۰۱ میلیون متر مکعب آن سهم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

سد تنگ سرخ به ایستگاه آخر نزدیک می شود| پایان انتظاری ۱۱ ساله

از این ۱۰۱ میلیون متر مکعب ۲۰ میلیون متر مکعب آن برای آب شرب یاسوج در نظر گرفته شده که با تزریق این منبع آبی افت فشار و یا قطعی مکرر آب در این شهر که به پایتخت طبیعت ایران شهرت دارد، رفع می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد: در فصل های گرم سال، برخی شهرها و مرکز استان با تنش آبی مواجه هستند که با تامین آب شرب پایدار از طریق سد تنگ سرخ، این مشکل مرتفع می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد از منابع آب کشور را دارد اما هنوز در فصل های گرم برخی شهرها و مرکز استان با تنش آبی مواجه هستند که با تامین آب شرب پایدار از طریق سد تنگ سرخ، این مشکل رفع می شود.

آرش مصلح افزود: برخی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد همچون یاسوج با کم آبی و قطعی آب رو به رو می شوند که با احداث سد و آبگیری آن، ۲۰ میلیون متر مکعب برای آب شرب یاسوج در نظر گرفته شده است.

سد تنگ سرخ به ایستگاه آخر نزدیک می شود| پایان انتظاری ۱۱ ساله

وی با بیان اینکه ۳۳ میلیون متر مکعب آب سد، برای کشاورزی دشت های بویراحمد و دنا اختصاص داده می شود، گفت: ۱۳.۳ میلیون متر مکعب آن برای چهار شهرک صنعتی، کارخانه سیمان مارگون، تیپ ۴۸ فتح، صنایع آینده و آب آینده میدان گازی مختار است.

وی افزود: ۳۵ میلیون متر مکعب آن برای بهبود محیط زیست و ۵۶ میلیون متر مکعب نیز برای انتقال آب برای آب شرب شیراز است.

مصلح اظهار داشت: یکی دیگر از مزایای سد، توسعه گردشگری در این منطقه با توجه به آب و هوا و طبیعت بکر منطقه است.

وی افزود: پس از سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد، تحول بزرگی در روند ساخت سد تنگ سرخ به وجود آمد.

مصلح با بیان اینکه سد تنگ سرخ با هسته رسی در کهگیلویه و بویراحمد در حال ساخت است، گفت: این سد ۶۶.۵ متر ارتفاع و ۹۱۷ متر در ناحیه تاج، طول خواهد داشت و ظرفیت ذخیره‌سازی سد نیز ۱۲۵ میلیون متر مکعب است.

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سد تنگ سرخ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سد تنگ سرخ و تملک باغات و اراضی کشاورزی دوهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

احسان عسکری افزود: جاده انحرافی سد تنگ سرخ در حال احداث است و تکمیل این پروژه و پرداخت حق مالکین نیازمند تامین اعتبار است.

وی بیان داشت: ساخت سد، مراحل پایانی خود را طی می کند و با توجه به پیش بینی پایان کار، زمان آبگیری سد نیز پایان سال جاری خواهد بود.

سد تنگ سرخ به ایستگاه آخر نزدیک می شود| پایان انتظاری ۱۱ ساله

عسکری تاکید کرد: در دولت سیزدهم، اجرای پروژه شتاب گرفت و با دستور شهید جمهور، ۳۲۸ میلیارد تومان به این سد اختصاص یافت.

ساخت سدها و توجه به استانی با پتانسیلهای بسیار بالای طبیعی و بالقوه و استفاده از روان آبها در راستای توسعه استان و حذف محرومیتها با سفر مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۷۳ آغاز و سد تنگ سرخ بعد از یک دهه مطالعات مختلف زمین شناسی، ژئوتکنیک، هیدرولوژی، پدافند غیر عامل، باستان شناسی و نیز زیست محیطی به منظور تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی استان در اواخر دهه ۸۰ طراحی و در سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شد. اما ساخت این پروژه فرسایشی شد و اعتبارات فقط پروژه را در حد سرپا نگه می داشت و گاهی تا تعطیلی و رکود می کشاند و با همت دولت سیزدهم و رویکرد تکمیل طرح‌های زیربنایی، ساخت سد سرعت گرفت. اکنون اتمام پروژه، همتی مضاعف و هم ردیف تلاش شهید رئیسی برای اتمام پروژه می طلبد.

کد خبر: ۲۹۰٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha