۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
اکتشاف ذخایر جدید سنگ‌آهن نیازمند سرمایه‌گذاری است

اکتشاف ذخایر جدید سنگ‌آهن نیازمند سرمایه‌گذاری است

مدیرکل دفتر کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در واحدهای فرآوری سنگ‌آهن بیش از نیاز فعلی صورت گرفته است.

به گزارش بازار، محسن محمدخانی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات موجود اکتشافی ذخایر سنگ آهن ایران در حدود سه و نیم میلیارد تن است، خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد این ذخایر را ذخایر هماتیتی تشکیل می‌دهد و در افق ۱۴۰۴ کشور قرار بود ظرفیت تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن برسد که در حال حاضر ۳۳ میلیون تن آن محقق شده است.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر واحدهای فرآوری سنگ‌آهن در ظرفیتی پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند و تولیدات معان سنگ‌آهن برای تأمین خوراک آنها کافی نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج می‌شود، در حالی که صنایع فرآوری ظرفیت فرآوری ۱۶۰ میلیون تن کانسنگ آهن را دارند که با همین روند استخراج ذخایر فعلی بعد از ۲۰ تا ۲۵ سال به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل دفتر کانه‌آرایی و فرآوری موادمعدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ادامه داد: در صورتی که ظرفیت تولید برای تأمین نیاز واحدهای فرآوری افزایش یابد و ضریب دسترسی واحدهای فرآوری به ماده معدنی را نیز در نظر بگیریم این زمان ۱۰ تا ۱۵ سال خواهد بود بنابراین نیازمند سرمایه‌گذاری در اکتشاف ذخایر جدید سنگ آهن هستیم.

محمدخانی با بیان این‌که صنعت مس نسبت به صنعت سنگ‌آهن متفاوت است، تصریح کرد: ایران با اطلاعات اکتشافی فعلی با داشتن حدود ۶ درصد ذخایر مس دنیا، در این خصوص رتبه پنجم را به خود اختصاص داده ولی تولید مس سالانه در ایران حدود ۳۰۰ هزار تن و حدود یک درصد مس تولیدی دنیا است که سرمایه‌گذاری در استخراج، فرآوری و استحصال این فلز ارزشمند ضروری است و بر اساس میزان ذخیره در کشور سهم تولید ما باید ۶ برابر شود.

وی با بیان اینکه معادن مس بزرگ در دنیا تیپ پورفیری هستند، گفت: یکی از پروژه‌های برنامه‌ریزی شده برای سال جاری پایش سامانه‌های مس پورفیری کشور از دیدگاه اکتشافی و فرآوری است و جمع‌آوری و تحلیل داده‌های، جغرافیایی، اکتشافی، کانی‌شناسی و متالورژی در ارتباط با این سامانه‌ها می‌تواند به مطالعات آتی اکتشافی و فرآوری جهت‌دهی کند.

کد خبر: ۲۹۰٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha