۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
صنایع دستی و فرصت‌های اشتغال| زمینه ورود جوانان فراهم شود
بازار از ایلام گزارش می دهد؛

صنایع دستی و فرصت‌های اشتغال| زمینه ورود جوانان فراهم شود

ایلام- صنایع دستی ایلام یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی برای اشتغال‌زایی شناخته می شود که البته استفاده از این ظرفیت نیازمند ورود جوانان به این عرصه است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام که قدمتی به بلندای تاریخ کهن ایران و سابقه‌ای درخشان در فرهنگ، هنر و تمدن جهان دارد، از دیرباز تاکنون از مراکز مهم تولید صنایع دستی بوده و دارای پتانسیل بالایی در این حوزه می باشد.

گروه استان ها_هر استان با توجه به نوع اقلیم و سبک زندگی مردم، صنایع دستی متفاوت و منحصر به خود را دارد، استان ایلام هم در حوزه صنایع دستی یکی از استان‌هایی است که دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی می‌باشد؛ کسی نمی‌داند زندگی مردم ایلام دقیقاً از چه زمانی با صنایع دستی گره خورده است اما شواهد تاریخی نشان می‌دهد که این مردم اصیل از دیرباز برای تهیه وسایل مورد نیاز خود به صنایع دستی روی آوردند.

پیشنه تاریخی صنایع دستی در ایلام

در واقع وجود مواد اولیه به ویژه پشم در میان عشایر و روستاییان سبب رونق صنایع دستی در این استان شده و بانوان عشایر ایلامی در گذشته تا کنون با درست کردن صنایع دستی همچون گلیم، قالی جاجیم، چیغ، موج، گیوه، حصیر، زیلو، خورجین، شال، نمد و... برای معیشت خود موجب ترویج و رونق این آثار گرانبها در استان گردیده اند.

کارشناس صنایع دستی: توسعه صنایع دستی در استان با اخذ اقداماتی از قبیل جذب سرمایه گذار، احداث بازارچه های دائمی، فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و همچنین افزایش صادرات همواره از اهمیت بالایی برخوردار است

امروزه نیز علارغم گسترش زندگی شهر نشینی و افزایش وسایل ماشینی هنوز هم صنایع دستی که حاصل زحمات و دسترنج بانوان این دیار می باشد از محبوبیت و کیفیت بالایی برخوردار است و می تواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و درآمد زایی برای مردم استان به دنبال داشته باشد، لازم به ذکر است استان ایلام به واسطه همجواری با استان های کرمانشاه، خوزستان و لرستان و همچنین ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، ظرفیت بسیاری نیز در حوزه صادرات صنایع دستی به خارج از کشور دارد.

ظرفیت های صنایع دستی در ایلام

علیرضا نوروزی کارشناس صنایع دستی و میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنایع دستی همواره جزء یکی از اساسی ترین ارکان زندگی مردمان گذشته بوده که نقش پررنگی در زندگی مردم آن زمان داشته اند، در حال حاضر نیز صنایع دستی به مجموعه ای از هنر صنعتها اطلاق می شود که عمدتاً با استفاده از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی موجب تهیه و ساخت محصولاتی می شود که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز اصلی اینگونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه ای است.

ظرفیت های صنایع دستی در ایلام برای اشتغال| زمینه ورود جوانان فراهم شود

وی افزود: توجه به این صنعت با کمک به توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری نه تنها موجب رشد اقتصادی و توسعه استان می شود، بلکه ضمن ایجاد اشتغال برای جوامع بومی به بهبود اقتصاد و ارتقای سطح زندگی این افراد نیز کمک شایانی می‌کند.

نوروزی در ادامه گفت: پیشینه تاریخی استان ایلام و همچنین وجود بیش از ۲۰ هزار صنعت گر فعال در حوزه صنایع دستی خبر از ظرفیت بالای این صنعت در استان ایلام می دهد که میتواند تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال، درآمد زایی و رونق اقتصادی داشته باشد، از این رو توسعه صنایع دستی در استان با اخذ اقداماتی از قبیل جذب سرمایه گذار، احداث بازارچه های دائمی، فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و همچنین افزایش صادرات همواره از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت رونق صنایع دستی در ایلام

فرزاد شریفی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنایع دستی، حداقل در استانی چون ایلام با پیشینه تاریخی کهن و صنعتگران قهار، از زمینه‌های مهم اشتغالزایی، درآمدزایی و ارزآوری به شمار می رود که مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته، نگاهی به اقدامات انجام شده و آمارهای برآمده از آن نیز گویای همین توجه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام: احیای ۲۰ واحد راکد و نیمه تعطیل فعال در حوزه گردشگری و صنایع دستی در این استان طی سه سال گذشته انجام شده است

وی با بیان اینکه صنایع ‌دستی هر شهری درواقع اثرانگشت مردم آنجاست و دارای اهمیت بالایی است، افزود: گلیم نقش برجسته ایلام از جمله صنایع دستی استان ایلام است که نه‌تنها شناخته‌شده‌ترین سوغات و صنایع دستی ایلام به شمار می رود، بلکه به خاطر شهرت جهانی و اصالتی هم که دارد، به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است.

ظرفیت های صنایع دستی در ایلام برای اشتغال| زمینه ورود جوانان فراهم شود

شریفی تصریح کرد: اهرامی بافی، گیوه بافی، نمد مالی، چیغ بافی، حصیر بافی، بافت سیاه چادر، معرق روی چوب، سفالگری، عروسک سازی، چرم بافی و.... از دیگر صنایع دستی استان ایلام به شمار می‌روند که همواره نزد گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

احیای واحدهای راکد در حوزه صنایع دستی

این مسئول در حالی که از احیای ۲۰ واحد راکد و نیمه تعطیل فعال در حوزه گردشگری و صنایع دستی در این استان طی سه سال گذشته خبر داد، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ از این تعداد هشت واحد و در سال گذشته نیز ۱۲ واحد با ارائه تسهیلات مناسب با معرفی به بانک‌های عامل و از محل اعتبارات و تسهیلات تبصره ۱۸ به چرخ تولید و ارائه خدمات بازگشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در پایان با تاکید بر اینکه در حوزه صنایع دستی بیش از ۲۰ هزار صنعت‌گر فعال در ۳۳ رشته در استان ایلام در سطح ۱۵۰ کارگاه فعالیت دارند، بیان کرد: بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات طی ۲ سال گذشته جهت توسعه صنایع دستی در استان و افزایش رغبت فعالان در این عرصه به صنعتگران استان پرداخت شده است.

استان ایلام نیز به عنوان یکی از قطب های صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با چندین نوع صنعت دستی متنوع، زمینه ساز ایجاد هزاران شغل و میلیاردها ریال درآمد حاصل از فروش صنایع دستی برای هنرمندان و فعالان این حوزه شده است.

کد خبر: ۲۹۰٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha