۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
استقبال روسیه از درخواست ایران برای عضویت ناظر در اتحادیه اوراسیا

استقبال روسیه از درخواست ایران برای عضویت ناظر در اتحادیه اوراسیا

معاون نخست‌وزیر روسیه با استقبال از درخواست ایران برای عضویت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: ایران ممکن است اواخر دسامبر سال ۲۰۲۴ با طی فرایندها به عنوان عضو ناظر به این اتحادیه بپیوندد.

به گزارش بازار، الکسی اورچوک روز سه‌شنبه پس از نشست شورای بین‌دولتی اوراسیا در این باره به خبرنگاران گفت:‌ رویه‌های خاصی وجود دارد، اگر این مقدمات به موقع طی شود، تصمیم‌گیری درباره عضویت ناظر ایران در اوراسیا می‌تواند تقریبا در پایان دسامبر امسال انجام شود.
معاون نخست‌وزیر روسیه در خصوص علاقه ایران به عضویت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا خاطرنشان کرد: طرف روسی علاقه خود را برای توسعه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌کند.

اورچوک در سخنرانی خود در نشست شورای بین دولتی اوراسیا نیز خاطرنشان کرد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا از همکاری متقابل سودمند و برابر با همه کشورهای ذینفع استقبال می‌کند.
میشوستین افزود: نیاز است روابط اتحادیه اقتصادی اوراسیا با کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای، آسه آن، بریکس و به عبارت دیگر کشورهای دیگر از آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین گسترش یابد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه حدود ۱۰ سال قبل یعنی در ۲۰۱۴ نهاده شد.

پیش از این، باکیت جان ساگیتنایف ، رئیس هیأت مدیره اتحادیه اوراسیا، گزارش داده بود که ایران برای کسب وضعیت ناظر ابراز علاقه کرده است. هیأت مدیره این اتحادیه، یادداشت مربوطه را در ۲۷ مه ۲۰۲۴ دریافت و اعلام کرد که این درخواست در زمان مقتضی بررسی خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود که نشست بعدی شورای بین دولتی اوراسیا در روزهای پایان سپتامبر تا اوایل اکتبر ۲۰۲۴ (مهر ۱۴۰۳) برگزار شود.

پیش از این، در ملاقات روزهای آغازین خردادماه ۱۴۰۳ کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با ساگیتنایف رئیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا، درخواست رسمی عضویت ناظر کشورمان در این اتحادیه تحویل مقام اتحادیه شده بود.

در این ملاقات، سفیر کشورمان ضمن برشمردن زمینه‌های متعدد همکاری جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از جمله امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین کشورمان و اعضای آن اتحادیه، اظهار داشت که سطح همکاری‌های فی‌مابین طی سالهای اخیر با سرعت ارتقا یافته است و عضویت ناظر ایران در اتحادیه اوراسیا، روند همکاری‌ها را هموارتر خواهد کرد.

ساگیتنایف رئیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در آن دیدار با ابراز تاسف از واقعه شهادت دکتر رئیسی و همراهان، این ضایعه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. وی درخواست عضویت ناظر ایران در اتحادیه اوراسیا را خبر خوشی برای همه اعضا خواند و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های اتحادیه و کشورمان روز بروز توسعه یابد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش‌تر دی‌ماه ۱۴۰۲ با جمهوری اسلامی ایران قرارداد تجارت آزاد امضا کرد که اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در مجالس کشورهای عضو و مجلس شورای اسلامی است. پیش از این، دومای دولتی (مجلس سفلی) روسیه این قرارداد را تصویب کرده است.

با نهایی شدن این توافقنامه، حدود ۸۷ درصد صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدون تعرفه گمرکی انجام خواهد شد و متقابلا نیز صادرات این کشورها به کشورمان از این مزیت برخوردار خواهد شد.

کد خبر: ۲۸۹٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha