۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
بی اعتباری دلار فردایی با نرخ گذاری های شبانه!| بازار ارز با عرضه بیش از ۷۰ میلیارد دلار مدیریت شد!
«بازار» گزارش می دهد

بی اعتباری دلار فردایی با نرخ گذاری های شبانه!| بازار ارز با عرضه بیش از ۷۰ میلیارد دلار مدیریت شد!

اگرچه خیلی ها پیش بینی می کردند دلار در سالجاری به حدود ۱۰۰ هزار تومان هم می رسد اما تنظیم‌گری بانک مرکزی در بازار موجب شد قیمت دلار چون خرداد سال گذشته هم اکنون در کانال ۵۰ هزار تومان قرار گیرد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز که معمولا در زمان اجرای برخی سیاست های اقتصادی یا بروز اتفاقات بین الملی همچنین رخدادهای داخلی چون برگزاری انتخابات و ... دچار نوسان قیمت می شود اما اکنون با وجود تنش های منطقه و جهانی در کنار تغییر دولت، ولی آرامش خاصی در این بازار حاکم است، آرامشی که ناشی از تنظیم گری بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی این کالاست که از طریق بازارهای رسمی به وفور تامین می شود. از طرفی سوداگران و سرمایه گذاران ارزی نیز دیگر چون گذشته توجه ای به این بازار نمی کنند، چرا که بازار ارز برای آنها دیگر جذابیتی ندارد و چه بسا خیلی ها طی چند ماه اخیر با ورود به چنین بازاری متضرر شدند، در چنین شرایطی واسطه گران و دلالان سودجو نیز چون موقعیت را به دلیل عدم تقاضا، مناسب نمی بینند مجبور به ترک این بازار شده اند.

بازاری که با وجودی افزایش قیمت همه کالاها اما نرخ ارز متناسب با آن در مسیر کاهشی قرار دارد و چون نیازهای کاذب نیز در چنین بازاری وجود ندارد بنابراین کانالهای تلگرامی و تعیین کنندگان قیمت ارز در فضای مجازی چون دلار فردایی که شبانه نرخ این کالا را تعیین می کنند به دلیل بی توجهی مخاطبان، فعالیت چندانی ندارند و حتی نرخ ها را پایین تر در نظر می گیرند.

با وجود شوک های متعدد سیاسی در پی اتفاقات بین المللی و تنش های منطقه ای طی یک سال اخیر رشد یا جهشی غیر واقعی نرخ ارز نیز پایدار نماند، به طوریکه با رسیدن قیمت هر دلار به ۷۰ هزار تومان، این رشد هیجانی قیمت ارز دوامی نیاورد

شوک های متعددی که بازار ارز را خیلی به هم نریخت

ثبات نسبی نرخ ارز در بازار که به گفته کارشناسان متاثر از عرضه قابل توجه این کالا به بازار بوده است باعث شده حتی با وجود شوک های متعدد سیاسی در پی اتفاقات بین المللی و تنش های منطقه ای طی یک سال اخیر رشد یا جهشی غیر واقعی آن نیز پایدار نماند، به طوریکه با رسیدن قیمت هر دلار به ۷۰ هزار تومان، این رشد هیجانی نرخ ارز دوامی نیاورد و فقط باعث تضرر کسانی شد که به خیال اینکه با سرمایه گذاری روی چنین کالایی منتفع می شوند، شد.

البته در زمان رشد غیر واقعی نرخ ارز که طی دو سه ماه اخیر چند سری اتفاق افتاد، کارشناسان اقتصادی و بازار هشدارهای لازم را نسبت به هیجانی بودن قیمت ها به سرمایه گذاران را می دادند ولی برخی ها با بی توجهی به نظر کارشناسان برای کسب سود و یا تبدیل سرمایه های خود به ارز با هدف حفظ ارزش سرمایه هایشان، بی گدار به آب زدند، غافل از اینکه ورود در چنین بازار پرریسکی نتیجه عکس داد، زیرا رشد قیمت ارز مقطعی بود و پس از چند روز افزایش غیر واقعی نرخ آن قیمت ها دوباره مسیر عقب گرد را در پیش گرفتند تا بخشی از سرمایه سفته بازان ارزی در انجام چنین معامله ای سوخت شود.

دلار هم اکنون در کانال ۵۰ هزار تومان قرار دارد. این در حالی است که برخی ها سال گذشته پیش بینی می کردند نرخ دلار در سال جاری به ۸۰ هزار تومان هم برسد، ولی پیش بینی ها درست از آب درنیامد، زیرا نرخ دلار این روزها رقمی است که سال گذشته نیز در چنین ماهی در کانال ۵۰ هزار تومانی قرار داشت

دلار در کانال ۵۰ هزار تومان آرام گرفت

اکنون نیز بازار ارز شرایط مناسبی را سپری می کند و قیمت آن نوسان چندانی ندارد، به طوریکه دلار هم اکنون در کانال ۵۰ هزار تومان قرار دارد. این در حالی است که برخی ها سال گذشته پیش بینی می کردند نرخ دلار در سال جاری به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هم برسد. ولی پیش بینی ها درست از آب درنیامد، چرا که نرخ دلار این روزها رقمی است که سال گذشته نیز در چنین ماهی در کانال ۵۰ هزار تومانی قرار داشت، موضوعی که نشان می دهد حتی با ورود شوک های متعدد به بازار ارز طی یک سال گذشته ولی بازار از ریل ثبات نسبی خارج نشد.

ثباتی که مرهون اقدامات کارشناسانه و اصولی بانک مرکزی در تنظیم گری بازار ارز بوده که موجب شد قیمت دلار و انواع ارز جهشی آنچنانی نداشته باشد و اگر در مقاطعی برای چند روز رشد هیجانی نیز اتفاق افتاد ولی قیمت ها با درایت بانک مرکزی دوباره به نرخ اولیه خود نزدیک شدند. به هر حال حفظ نرخ دلار در کانال ۵۰ هزار تومانی در طول یک سال گذشته و رشد اندک آن طی این مدت دستاورد مهمی برای بانک مرکزی به‌شمار می‌رود. دستاوردی که بیانگر رویکرد درست این بانک در تامین ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی در بازارهای رسمی بوده است.

بانک مرکزی با عرضه ارز به بازار و تامین نیاز متقاضیان به این کالا توانسته است مانع از رشد هیجانی نرخ آن در بازار شود، علاوه بر کاهش تنش های سیاسی و خروج بازار از شوک، رشد ارزآوری از محل فروش نفت و کالاهای صادراتی نیز توان مدیریتی بانک مرکزی در ساماندهی بازار را بیشتر کرده است

درایت بانک مرکزی در ثبات بخشی بازار ارز

سید مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به چگونگی نوسان نرخ ارز طی یکسال گذشته و تمرکز سیاست گذاران ارزی بر ثبات بخشی بازار، گفت: اینکه نرخ ارز چرا دچار نوسان می شود به برخی مسائل سیاسی، بین المللی و تنش های منطقه بر می گردد، رخدادهایی که زمینه رشد میزان تقاضا را برای برخی ها در بازار ایجاد می کند تا با تبدیل ریال به دلار یا انواع ارز سرمایه هایشان کم ارزش نشود. البته این را باید گفت؛ انتظارات تورمی در چنین شرایطی خواه ناخواه باعث رشد نرخ ارز شده و اگر تدبیری در زمان جهش قیمت ارز اندیشیده نشود نرخ ها هیجانی افزایش می یابند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی با عرضه ارز به بازار و تامین نیاز متقاضیان به این کالا توانسته است مانع از رشد هیجانی نرخ آن در بازار شود، افزود: علاوه بر کاهش تنش های سیاسی و منطقه ای و خروج بازار از شوک هایی که باعث افزایش قیمت ارز در بازار می شد، خوشبختانه رشد ارزآوری از محل فروش قابل توجه نفت و کالاهای صادراتی در پی ایجاد ارتباطات بین المللی و اقتصادی کشور با دنیا تا حدودی خوب شده است و این موضوع کمک می کند تا بانک مرکزی با ارزی که به دست می آورد نیاز متقاضیان را در بازارهای رسمی تامین کند.

زمانی که ارز به اندازه کافی البته با مدیریت درست و اصولی بانک مرکزی به بازار عرضه شود میزان تقاضا کاهش و بازار شرایط مساعدی را طی می کند، البته طبق گزارش های موجود بانک مرکزی در بخش عرضه ارز مشکل چندانی ندارد

کاهش میزان تقاضای کاذب برای تهیه ارز

این استاد دانشگاه اضافه کرد: نوسان نرخ ارز بستگی به وقوع برخی مسائل سیاسی، اقتصادی و رخدادهای داخلی و خارجی دارد که تاثیر آن خیلی سریع بر بازار ارز و تغییر قیمت ها هویدا می شود با این وجود اگر آرامش در فضای سیاسی و اقتصادی کشور حاکم باشد، نرخ ارز ثبات قیمتی خود را حفظ خواهد کرد و رشد جهشی و غیر معقولی نخواهد داشت. از طرفی زمانی که ارز به اندازه کافی البته با مدیریت درست و اصولی بانک مرکزی به بازار عرضه شود میزان تقاضا کاهش و بازار شرایط مساعدی را طی می کند. این در حالی است که طبق گزارش های موجود بانک مرکزی در بخش عرضه ارز مشکل چندانی ندارد.

بنا به این گزارش، بازار ارز پس از نوسانات قیمتی در ماههای گذشته هم اکنون در شرایط مساعدی قرار دارد، خریدار آنچنانی در این بازار وجود ندارد و نیاز متقاضیان واقعی ارز نیز از طرق بازارهای رسمی به خوبی توسط بانک مرکزی در بازار مبادله ای و ... تامین می شود، علاوه بر این فعالیت دلالان و سفته بازان ارز که نقش موثری در شانتاژ قیمت ها دارند این روزها بسیار کم رنگ شده است، از طرفی کانالهای تلگرامی تعیین کننده نرخ ارز نیز چون شرایط را مناسب نمی بینند توجه چندانی به نرخ گذاری های غیر معقول در فضای مجازی ندارند زیرا شرایط بازار را درک کرده و حتی نرخ های پایین تری را برای ارز در بازار آزاد اعلام می کنند.

کد خبر: ۲۸۹٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha