۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵
دلار، فرانک و یوآن پربازده ترین ارز های فیات!
تحلیل ارز های فیات

دلار، فرانک و یوآن پربازده ترین ارز های فیات!

دلار آمریکا، فرانک سوئیس و یوآن چین پربازده ترین ارز های فیات هستند که در بازه زمانی ۱، ۳ و ۵ سال بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده اند.

هادی بهرامی؛ بازار: ارز های فیات همان پول رایج کشور ها میباشد که روزانه به شکل اسکناس، دیجیتال و بین بانکی و سکه از آن استفاده میکنیم. ارز های فیات از لحاظ تئوری و دیدگاه بسیاری از افراد، بدون پشتوانه است و هیچ ارزش فیزیکی ندارد و توسط دولت ها چاپ میشود تا با استفاده از آن اقتصاد و معیشت مردم را مدیریت کنند. بزرگ ‌ترین مشکلی که ارزهای فیات دارند، امکان چاپ بدون محدودیت آن‌ هاست که منجر به تولید بی‌ رویه و افزایش تورم میشود؛ البته بنظر میرسد کشور هایی هستند که با علم اقتصاد و هوشیاری جلو میروند و برای ارز فیات خود، پشتوانه ای تعریف و خزانه را پر از آن میکنند تا ارزش پول ملی حفظ شود.

باید خاطر نشان کرد که برخی از ارز های دیجیتال نیزهستند که پشتوانه طلا یا دلار و سایر استیبل کوین ها را دارند و به در اصطلاح به آن ها استیبل کوین الگوریتمی میگوییم. اما باد در نظر داشت که ارز های فیات بسیار زیاد هستند و صرفا باید بر روی معتبر ترین و قدرتمند ترین ها و همچنین پربازده ترین ها تمرکز کرد و در موقعیت های خوب از صرافی های حضوری و یا در صورت امکان مجازی خرید تا در اهداف مشخص شده سیو سود کرد.

برخی از کشور ها مثل آمریکا، چین، ژاپن، عربستان و سوئیس رشد اقتصادی خوبی دارند و سال به سال به قدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی شان افزوده میشود که همین موارد باعث افزایش قیمت و ارزش واحد پول کشورشان در مقابل کشور های جهان سوم میشود و بخصوص در کشور های تورمی ارزشی دو چندان پیدا میکند. بانک خلق چین و بانک ملی لهستان بیشترین افزایش ذخایر طلا در سال ۲۰۲۳ را به ثبت رساندند که در مقابل، بانک ملی ازبکستان و قزاقستان بزرگ ترین فروشندگان طلا بودند و در نهایت میتوان چنین نتیجه گرفت که چین و لهستان قصد افزایش حجم پشتوانه و ذخایر خود را دارند که طبیعتا منجر به افزایش ارزش و دوری از لغزش واحد پول کشور خواهد شد.

اکثر افراد فکر میکنند که حتما باید بر روی سهام، ارز دیجیتال، ملک، خودرو و دلار سرمایه گذاری کنند تا ارزش سرمایه شان حفظ شود؛ در حالی که گزینه های دیگری هم وجود دارد که پیدا کردن، تحلیل کردن و خرید آن ها به خلاقیت و علم نیاز دارد تا بتوان سود خوبی را از بین گزینه های مختلف کسب کرد. تحلیلگر و نویسنده این مقاله به بررسی و مطالعه در رابطه با فراکتال های قیمت، بازدهی و میزان نوسان هر کدام از ارز ها پرداخته است که در ادامه، ۶ ارز فیات پربازده معرفی خواهد شد؛ در نظر داشته باشید که صرفا بازدهی و داده های اقتصادی گذشته بررسی شده است نه تکنیکال نمودارها.


۱- دلار آمریکا
قدرت دلار آمریکا از قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی این کشور نشات میگیرد و بخصوص در کشور های جهان سوم یا تورمی بازدهی و افزایش قیمت چند برابر خواهد بود؛ زیرا واحد پول کشور روز به روز ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست میدهد و این باعث میشود قدرت خرید کاهش و معیشت مردم دچار لغزش شود. قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد طی یکسال اخیر ۵۰ درصد، سه سال اخیر ۲۳۸ درصد و پنج سال اخیر ۵۴۷ درصد افزایش یافته است که بیشترین بازدهی را نسبت به سایر ارز های دولتی و فیات نشان میدهد.


۲- فرانک سوئیس
سوئیس از جمله کشور هایی است که هیچوقت درگیر جنگ و نظاع با سایر کشور ها نمیشود و بر رشد اقتصاد و سطح رفاه تمرکز کرده است که همین مورد باعث افزایش ارزش واحد پول کشورش شده است. اقتصاد کشور سوئیس از آمریکا و انگلیس هم ساختارمند تر و علمی تر است و تمام اموراتشان بر اساس حساب و کتاب میباشد؛ به همین خاطر به افزایش ارزش فرانک آن نسبت به سایر گزینه ها اعتماد بیشتری وجود دارد. قیمت فرانک سوئیس در بازار آزاد طی یکسال اخیر ۴۱ درصد، سه سال اخیر ۲۲۰ درصد و پنج سال اخیر ۵۴۰ درصد افزایش یافته است که پس از دلار بیشترین بازدهی را نسبت به سایر ارز های دولتی و فیات نشان میدهد.


۳- یوآن چین
با وجود آنکه به دلیل تحریم ها، میزان صادرات کشور ایران بسیار کمتر شده ولی هنوز هم با کشور های همسایه و بخصوص چین تجارت خوبی داریم که این تجارت به ۳۰ میلیارد دلار رسیده است و امکان ارتقا تا ۵۰ میلیارد دلار هم وجود دارد. انباشت طلا، افزایش ذخایر ارزی، صادرات عظیم به کل جهان و داد و ستد ها با ایران باعث شده که ارزش پول یوآن نسبت به ریال افزایش خیلی خوبی داشته باشد. قیمت یوآن چین در بازار آزاد طی یکسال اخیر ۴۱ درصد، سه سال اخیر ۱۸۸ درصد و پنج سال اخیر ۵۰۰ درصد افزایش یافته است که پس از دلار بیشترین بازدهی را نسبت به سایر ارز های دولتی و فیات نشان میدهد.


سایر ارز ها
ارز های دیگری هم وجود دارند که بازدهی خوبی در این یکسال، سه سال و پنج سال داشته اند؛ اما سه ارز قوی و با پشتوانه رو به رشد بیشتر را معرفی کردیم تا سرمایه گذاران در صورت امکان بتوانند بر روی آن ها نیز سرمایه گذاری کنند و یا حداقل با تحرکات آشنا شوند. عربستان بدلیل رشد اقتصادی و افزایش قدرت خود در منطقه و حتی جهان با وجود شرکت های غول جهان (آرامکو، سابیک، سامبا و الرجهی) توانسته در سال های اخیر ارزش واحد پول کشور خود را افزایش داده و قوی تر از قبل کند؛ از طرفی دینار کویت و عراق بدلیل تحریم نبودن و داد و ستد با ایران و ارتباط با سایر کشور های جهان ارزش پولی خوبی دارند و نسبت به ریال ایران بازدهی خوبی را به ثبت میرسانند.

کد خبر: ۲۸۹٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha