۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
بورس شانگهای و یوآن چین هر دو در حال اصلاح!
تحلیل بورس و یوآن چین

بورس شانگهای و یوآن چین هر دو در حال اصلاح!

بنظر می آید با محدودیت های گذاشته شده برای صنعت فناوری توسط دولت، تمرکز بر انباشت طلا و تنش با تایوان، شاخص بورس و یوآن چین در حال نزول بیشتر است و ارزش خود را از دست میدهد.

هادی بهرامی؛ بازار: اقتصاد چین یک اقتصاد بازار سوسیالیستی مختلط میباشد که تا حد زیادی مبتنی بر سازمان ‌های اقتصادی دولتی است اما به کسب‌ و کار های خصوصی بیشمار و سرمایه‌ گذاری خصوصی نامحدود اجازه کار و ترقی میدهد. در ادامه به شرح مختصر وضعیت اقتصادی، شاخص های بورس و تکنیکال یوان چین خواهیم پرداخت.

تا زمانی که یک ارز، یوان را نسبت به سایر ارزها پایین نگه می دارد، مصرف کنندگانی که از ارزهای خارجی استفاده میکنند میتوانند بیشتر از صادرات چین نسبت به زمانی که یوان گرانتر بود، خریداری کنند. به طور خاص، اگر بانک خلق چین یوان را در مقایسه با دلار آمریکا ضعیف نگه دارد، مصرف‌ کنندگانی که از دلار آمریکا استفاده میکنند میتوانند صادرات بیشتری از چین بخرند.

صادرات محرک اصلی هر اقتصادی است زیرا نشان دهنده جریان پول در یک کشور است. برای پایین نگه داشتن مصنوعی یوان و حمایت از فعالیت های صادراتی قوی، بانک خلق چین اقدام به خرید ارز می کند. در ۱۰ سال از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴، ذخایر ارزی (منهای طلا) متعلق به بانک مرکزی چین از حدود ۶۱۵ میلیارد دلار به ۳.۹ تریلیون دلار افزایش یافت. پس از سال ۲۰۱۴، سطوح شروع به کاهش کرد و در سال ۲۰۲۲ به ۳.۱۳ تریلیون دلار کاهش یافت.

بهترین حمایت معتبر و اثبات شده شاخص طی ۷ سال اخیر محدوده ۲۶۶۰ واحد میباشد که بعید است از دست برود. شاخص با عبور از مقاومت داینامیک ۳۲۰۰ واحد میتواند تا اهداف ۳۷۴۰ و ۵۲۲۰ واحد رشد داشته باشد که اگر بخواهیم در حالت کلی یک نظر شفاف و ساده داشته باشیم، میتوانیم بگوییم که شاخص بورس چین بنظر میرسد یک اصلاح حدودا ۱۰ درصدی داشته باشد و سپس با افزایش بیش از ۵۰ درصدی همراه شود.


دستکاری ارز به چین کمک کرده است تا رشد کند زیرا اقتصاد این کشور بارها و بارها نرخ های رشد قوی را تجربه کرده است که در حدود ۱۰ درصد از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ در نوسان بوده است. با این حال، از سال ۲۰۱۰، نرخ رشد چین در حال کاهش بوده است و حدود ۷ درصد در نوسان بوده است و پس از این همه گیری کاهش یافته و به ۳ رسیده است. درصد در سال ۲۰۲۲ (آخرین داده ها). دلایل کاهش رشد بسیار زیاد است، از جمله پیری جمعیت، مسائل ساختاری و ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی دولت.

چین از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ قدرت بیشتری نسبت به سایر کشور ها از لحاظ اقتصادی پیدا کرده بود که نرخ پایین تورم، نیروی کار ارزان، صادرات عظیم و اقدامات صحیح در کشور مسبب پیشرفت اقتصادی شد؛ اما در اوج امیدواری و اعتماد ها با شروع موج کرونا و بهم ریختن اوضاع اقتصادی چین، ورق برگشت و رکود به وجود آمد ولی پس از گذشت یک و نیم سال چین مجددا به قدرت بازگشت و در حال حاضر تنها مشل آن ایجاد محدودیت های فناوری توسط دولت است وگرنه از لحاظ ذخایر دلاری، طلا و صادرات یکی از قدر ترین کشور ها میباشد. بانک مرکزی چین اکنون حدود ۲ هزار و ۲۵۷ تن طلا در خزانه های خود نگهداری میکند که با این حجم از انباشت های پی در پی قصد دارد ارزش پول خود را در مقابل تورم و بخصوص دلار آمریکا حفظ کند.


تکنیکال شاخص بورس چین
شاخص بورس شانگهای چین در سال ۲۰۱۹ قبل از شیوع بیماری کرونا که به اقتصاد کشور ها آسیب رساند با افزایش ۵۲ درصدی از محدوده ۲۴۵۰ واحد به ۳۷۴۰ واحد رسید که پس از ایجاد یک سقف بر روی مقاومت با اصلاح ۱۸ درصدی مواجه شد و در حال حاضر در محدوده ۳۰۷۸ واحد قرار دارد. بهترین حمایت معتبر و اثبات شده شاخص طی ۷ سال اخیر محدوده ۲۶۶۰ واحد میباشد که بعید است از دست برود. شاخص با عبور از مقاومت داینامیک ۳۲۰۰ واحد میتواند تا اهداف ۳۷۴۰ و ۵۲۲۰ واحد رشد داشته باشد که اگر بخواهیم در حالت کلی یک نظر شفاف و ساده داشته باشیم، میتوانیم بگوییم که شاخص بورس چین بنظر میرسد یک اصلاح حدودا ۱۰ درصدی داشته باشد و سپس با افزایش بیش از ۵۰ درصدی همراه شود.

بورس شانگهای و یوآن چین هر دو در حال اصلاح!


تحلیل تکنیکال یوآن چین
شاخص قیمت یوآن به دلار از سال ۲۰۱۳ وارد روند نزولی شده است و این نشان میدهد قدرت پولی کشور چین مسبت به دلار آمریکا در حال ضعیف شدن میباشد که این شاخص تا به امروز ۱۷ درصد افت کرده است. در حال حاضر هر ۷.۲ یوآن یک دلار آمریکا است که پیش بینی میشود شاخص افت بیشتری داشته باشد و به محدوده قوی ۰.۱۳۳ برسد. با حفظ حمایت گفته شده میتوان انتظار صعود شاخص را داشت که منجر به افزایش ارزش پولی چین نسبت به دلار آمریکا و سایر ارز های فیات خواهد شد.

بورس شانگهای و یوآن چین هر دو در حال اصلاح!

کد خبر: ۲۸۹٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha