۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
مردم از گرانی گلایه دارند | تکلیف نامعلوم مسئولان با «رکود و تورم»
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

مردم از گرانی گلایه دارند | تکلیف نامعلوم مسئولان با «رکود و تورم»

شاهرود- مردم استان سمنان از گرانی کالاها به خصوص اقلام مصرفی ضروری مانند گوشت و حبوبات و میوه گلایه مند بوده و خواستار رسیدگی مسئولان به این امر هستند. 

بازار، گروه استان ها: بعد از گزارش قیمت‌های عجیب میوه و گوشت در استان سمنان|زرد آلو ۲۵۰ هزار تومان ! که ششم خرداد ماه امسال در خبرگزاری بازار استان سمنان منتشر و بسیار مورد اقبال مردم این استان قرار گرفت، پیام های متعددی به این خبرگزاری رسید که در آن مردم خواستار اقدام عاجل مسئولان شدند.

مردم همچنین عقیده دارند که مسئولان اگر سیاست های بالادستی ابلاغی را به خوبی اجرا کنند نیاز به اجرای این همه طرح نظارتی برای مقابله با گران فروشی نیستند چرا که اساساً مشکل استان سمنان گران فروشی نیست بلکه گرانی است و این دو مقوله با هم متفاوت است.

یک شهروند: دولت اعلام می کند که گوشت ۷۰۰ هزار تومان است ولی در قصابی ها از ۷۸۰ تا ۸۱۰ هزار تومان فروخته می شود

بر آن شدیم که به میان مردم استان سمنان آمده و صحبت هایشان را به مسئولان منتقل کنیم مردمی که از گرانی گلایه مند هستند و آنچه آنها را عصبانی تر می کند اظهار نظرهای مسئولان استان سمنان در خصوص کاهش تورم، مهار نرخ رشد تورم، مقام و جایگاه ممتاز استان سمنان در شاخص تورم و ... است که به عقیده آنان، شعاری بوده و در زندگی مردم کاملاً برعکس آن دیده می شود.

تغییرات قیمتی و مردم کلافه

یک فرهنگی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه دولت اعلام می کند که گوشت ۷۰۰ هزار تومان است ولی در قصابی ها از ۷۸۰ تا ۸۱۰ هزار تومان فروخته می شود و این یعنی دولت حتی بر عرضه گوشتی که خودش توزیع می کند هم نمی تواند نظارت داشته باشد و یک قیمت واحد برای یک کالا در کل استان سمنان ایجاد شود.

طاهره حسنی با بیان اینکه مردم نمی توانند میوه کیلویی ۱۵۰ هزار تومانی بخرند، تاکید کرد: مسئولان گویا کاملاً بازار را رها کرده اند وگرنه چنین وضعیتی را در هیچ زمانی تجربه نکرده بودیم گویا مردم و اقتصاد رها شده و هیچ کس فکری به حال وضعیت مردم نمی کند.

وی با بیان اینکه در همین یک هفته اخیر بسیاری از اقلام مصرفی و مورد نیاز مردم تغییر قیمت داده اند، افزود: وقتی گرانی از یک حدی عبور می کند سبب بروز گرانی های بیشتر می شود و کم کم هیچ کالایی از این گرانی ها در امان نمی ماند و این شرایطی است که در آن گرفتار شده ایم.

مردم استان سمنان از گرانی گلایه دارند | تکلیف نامعلوم مسئولان با «رکود و تورم»

گران می خریم گران نمی فروشیم!

رضایی یک میوه فروش در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه میوه ای که پارسال ۴۵ هزار تومان بود امسال در میدان بار ۹۰ هزار تومان است و من باید آن را ۱۲۰ هزار تومان بفروشم که بتوانم هدر رفت و پرتی، کرایه، هزینه کارگر، اجاره مغازه و ... را در بیاورم. حالا من گران فروشی کرده ام یا دولت؟

وی با بیان اینکه میوه هایی که در شاهرود تولید می شود کیلوگرمی ۲۰۰ هزار تومان فروخته می شود وای به حال میوه هایی که قرار است کرایه هم بخورند و از دیگر شهرها به استان بیایند، افزود: وضعیت نابسامان است هر روز یک قیمت بیان می شود و ما هم مجبور هستیم هر قدری که می خریم سود لحاظ کرده و بفروشیم در واقع گرانی تقصیر ما مغازه داران و باغدار تولید کننده نیست.

محمد یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه کارگر البرز شرقی است، گفت: حقوق من ماهی ۹ میلیون تومان است که تازه در قیاس با دیگر کارگران البرز شرقی یک حقوق سوپر لاکچری هم حساب می شود از یک سو سه فرزند دارنم و ماهی دو میلیون تومان هم قسط می دهم حالا همان آقایی که می گوید استان سمنان یکی از کم تورم ترین استان های کشور است بیاید به من بگوید که من چطور زندگی ام را بچرخانم و فرزندان من ۳۰ روز ماه را گرسنه نمانند هزینه پوشاک هم اصلا نمی دهیم.

طبقه ای که دیگر نیست

چند مورد شهروندان به صحبت های استاندار سمنان اشاره کرده اند ماجرا از این قرار است که سید محمدرضا هاشمی استاندار سمنان در یکی از سخنرانی های خود رشد اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری به زیر شش درصد و ... را در زمره موفقیت های استانداری تحت زعامت خود دانسته است. موضوعی که مردم چندان با آن موافق نیستند.

یک مهندس در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه دور زمانی جامعه ما دارای طبقاتی بود ثلا طبقه متوسط می توانست نیازهای خودش را بر طرف و پس اندازی کرده و خودرویی بخرد و سالی یکبار هم به سفر برود که مثلا کارمندان دولت تا دهه هشتاد چنین وضعیتی داشتند.

فرشید هدایت فرد با بیان اینکه گرانی ها امروز کاری کرده که شاهد یک جامعه بی طبقه هستیم اما به این معنی که همه ندار هستند و کسی نمی تواند دیگر با پس انداز خود خودرو بخرد، مسافرت برود، خانه بسازد و ... بیان کرد: امروز همه جامعه حتی مهندس، وکیل، معلم و استاد دانشگاه و ... نیز در گیر و دار مشکلات زندگی هستند و کسی نمی تواند ادعا کند که از یک رفاه خوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه حبوبات و گوشت و مرغ و ...برای همه یکسان است و کسی نمی پرسد که شما مهندس هستید یا کارگر همه باید از یک قیمت پیروی کنند و این مشخصاً فشار مضاعفی روی قشر متوسط رو به پایین کشورمان آورده است، افزود: به یک عبارت می توان گفت فقرا فقرتر شده اند و قشر متوسط هم رو به فقر گذارده است.

مردم استان سمنان از گرانی گلایه دارند | تکلیف نامعلوم مسئولان با «رکود و تورم»

مسئولان می گویند گرانی را برنمی تابیم!

سید محمد رضا هاشمی استاندار سمنان چندی قبل با بیان اینکه نظارت ها بر بازار به منظور جلوگیری از ایجاد تنش و یا گرانفروشی و افزایش رضایتمندی در بین آحاد اقشار جامعه، بیش از پیش تقویت شود، گفت: گران‌فروشی در استان سمنان به هیچ عنوان پذیرفته نیست و لازم است تا در این راستا به عنوان یک مطالبه مردمی، دقت شود.

او همچنین برپایی نمایشگاه های فصل و تامین اقلام را از جمله دیگر برنامه های دولت برای افزایش عرضه و کاهش قیمت ها در استان سمنان دانست و اما این نمایشگاه ها متاسفانه به بهار امسال و مشخصاً ایام نوروز و ماه رمضان محدود ماند و دیگر در استان سمنان شاهد برپایی آنها نبودیم اما مشکل کجا است؟

کارشناس اقتصادی: مسئول اول و آخر گرانی در هر جامعه ای دولت ها هستند نه مردم

چه کسی باید جلوی گران فروشی را بگیرد؟ پدیده ای که هم مردم می گویند بد است و باید جلوی آن گرفته شود و هم مسئولان! با این تفاوت که مسئولان ما گاهی طوری صحبت می کنند که گویا گرانی را مردم ایجاد کرده اند.

مردم تورم نمی آفرینند

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه هیچ گاه در هیچ کشوری در هیچ نظامی در هیچ مرامی مردم نیستند که تورم ایجاد می کنند بلکه دولت ها هستند که مقصر اصلی تورم هستند، گفت: دولت مردی که می گوید باید با گرانی مبارزه کرد در صورتی که کار خودش این موضوع است، یا مسئولیت نمی پذیرد یا مسئولیت را نمی داند.

احسان خلیلی با بیان اینکه مسئول اول و آخر گرانی در هر جامعه ای دولت ها هستند نه مردم، بیان کرد: سیاست های اقتصادی در تهران تعیین کننده نرخ گوشت در خیابان امام(ره) سمنان و شاهرود است پس نباید به مردم آدرس غلط داد از سوی دیگر گرانی یک شبه هم نیست بلکه یک فرایند است که از تصمیمات غلط، اجراهای غلط تر و فقدان برنامه ریزی برمی آید و مانند گلوله برفی روز به روز با غلتیدن، بزرگتر هم می شود.

وی با بیان اینکه مشکل مسئولان ما این است که راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی را نمی دانند، افزود: تیم اقتصادی دولت های ما از دو دهه قبل تاکنون به صورت مشخص یک ویژگی مشترک داشته و آن هم اینکه هیچ ایده ای برای عملی کردن منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و اهداف عالیه اقتصادی یک کشور در تراز ایران اسلامی نداشته است.

مردم استان سمنان از گرانی گلایه دارند | تکلیف نامعلوم مسئولان با «رکود و تورم»

رکود تورمی حاکم شده است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در وضعیت کنونی ما دچار رکود تورمی هستیم و این وضعیت بارزی است که نمودار شده است، گفت: حقوق مثلاً هشت میلیون تومانی که وزارت کار مصوب می کند که به یک کارگر یک کارگاه تولیدی داده شود به دلیل مشکلات تولید، هزینه بالای آن، فقدان بازار فروش، موانع کسب و کار و ... انقدر زیاد است که مالک کارگاه و یا همان صاحب کار نمی تواند پرداخت کند اما آنقدر کم است که کارگر با آن نمی تواند زندگی کند و این وضعیتی است که دچار آن شده ایم.

خلیلی با بیان اینکه یک لباس فروش حتی چهار میلیون هم نمی تواند به شاگرد مغازه اش حقوق بدهد در صورتی که چهار میلیون تومان حتی کفاف زندگی ده روز یک خانواده چهار نفری را هم نمی دهد، تاکید کرد: به عبارت دیگر حقوق ها انقدر بالا است که کارفرمایان نمی توانند بدهند و انقدر پایین است که کارگران نمی توانند زندگی کنند و شاهکار وضعیت جایی است که این رکورد تورمی گریبان دولتی ها را هم گرفته است.

صاحب نظر مسائل اقتصادی: متاسفانه در سال های اخیر رکورد های بیشترین میزان نقدینگی تاریخ کشورمان را شکستیم و این اصلا خوب نیست

وی با بیان اینکه بسیاری از بانک ها و شرکت های دولتی و حتی خصولتی ما امروز زیان ده هستند یعنی آنقدر درآمد ندارند که حقوق پرسنل خودشان را بدهند، افزود: این مجموعه های اقتصادی که بخش بزرگی از اقتصادی کشورمان را هم بلعیده اند حقوق کارگران آنقدر برایشان زیاد است که نمی توانند پرداخت کنند اما همان حقوق آنقدر اندک است که یک کارگر نمی تواند با آن زندگی اش را بگذراند.

هدایت نقدینگی

اما راهکار چیست؟ یک کارشناس اقتصادی که در حوزه بازار پژوهش هایی نیز کرده است، در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: تغییرات و تلاظم های شدید نرخ ارز و عدم قطعیت در اقتصاد، فقدان امنیت در سرمایه گذاری و مشکلات مرتبط با تحریم ها و ... همگی باعث شده تا تولید داخلی کشورمان با مشکل روبرو شود در حالی که یکی از راه های برون رفت از رکود تورمی به حرکت درآوردن چرخ تولیدات داخلی کشورمان است پس نخستین کاری که دولتمردان ما در آینده نزدیک باید کنند بهبود فضای کسب و کار است.

محمد حسین نوده ای با بیان اینکه دومین راهکار خروج از این وضعیت کاهش نقدینگی است متاسفانه در سال های اخیر رکورد های بیشترین میزان نقدینگی تاریخ کشورمان را شکستیم و این اصلا خوب نیست، بیان کرد: سوق دادن سرمایه ها و نقدینگی به سمت تولید هم به کاهش نقدینگی کمک می کند و هم تولید را به حرکت در می آورد.

وی با بیان اینکه سیاست های پولی و مالی ما باید از اساس دچار تغییرات اساسی شود، تاکید کرد: ساختار مالی کشورمان متاسفانه رکود زا و تورم زا است وقتی شما در بانک بیشتر از صنعت به یک سرمایه سود بدهید مردم در این شرایط ریسکی تولید هرگز سمت صنعت نمی روند در نتیجه ساختارها باید عوض شود و به خصوص اینکه بانک ها از بنگاه داری دست بردارند و بتوانیم بورس را هم تقویت کنیم.

کد خبر: ۲۸۹٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha