۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
نقش صنعت گردشگری بر توسعه استان ایلام| سرمایه گذاری نیاز اصلی است
بازار گزارش می دهد؛

نقش صنعت گردشگری بر توسعه استان ایلام| سرمایه گذاری نیاز اصلی است

ایلام- صنعت گردشگری یکی از مهمترین ظرفیت های اقتصادی برای توسعه استان ایلام به شمار می رود، البته این مهم نیازمند سرمایه گذاری و ورود فعالان بخش خصوصی است.

بازار؛ گروه استان ها: طبیعت زیبا و بکر از یک سو و وجود آثار و بناهای تاریخی از سوی دیگر موجب شده استان ایلام به عنوان هدف گردشگری در کشور معرفی شود و در تمام فصول سال به علت جذابیت‌های بالا یکی از مقاصد مهم گردشگران به شمار رود.

شایان ذکر است صنعت گردشگری در استان ایلام با توجه به دارا بودن ظرفیت‌های بی‌بدیل و حتی منحصر به فرد می‌تواند حرفی برای گفتن نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهانی داشته باشد، با این حال ایلام یکی از استان‌هایی در کشور به شمار می‌رود که علی رغم تاریخچه غنی، جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی متنوع بهره‌ای چندانی از صنعت توریسم نبرده است.

طبق بررسی‌های انجام شده بین توسعه نیافتگی صنعت گردشگری استان ایلام با ضعف امکانات زیربنایی خدمات گردشگری و فقدان فرهنگ پذیرش گردشگر ارتباط مستقیمی وجود دارد؛ به عبارت دیگر استان ایلام به رغم اینکه پیشینه تاریخ و فرهنگی بسیار غنی و آثار و محوطه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری را در خود جای داده، متأسفانه از گذشته تاکنون به علت ضعف زیرساخت‌های گردشگری توسعه چندانی در این حوزه نداشته است.

ضعف های موجود در صنعت گردشگری استان ایلام

حمید عبدالحسینی کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ایلام سرزمینی با قدمت دیرینه و تنوع شگفت‌انگیز، همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است، چرا که این استان با برخورداری از تنوع اقلیمی، فرهنگی و همچنین آثار تاریخی و مذهبی بسیار، جاذبه‌های گردشگری متنوعی برای هر سلیقه‌ای دارد و سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

وی افزود: امروزه در اقصی نقاط دنیا رونق صنعت گردشگری از مولفه‌های توسعه هر منطقه محسوب می‌شود، در استان ایلام نیز به سبب ظرفیت های بالا در صورت سرمایه گذاری، حمایت و از همه مهمتر مشارکت مردم می‌توان قدم چشمگیری در راستای توسعه استان درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای جوانان هم استانی برداشت.

نقش صنعت گردشگری بر توسعه استان ایلام| سرمایه گذاری نیاز اصلی است

این کارشناس تصریح کرد: با وجود این همه مزایای گردشگری در استان اما به دلیل عدم توجه به پتانسیل های گردشگری و ضعف زیر ساخت های موجود، متاسفانه این صنعت علارغم ظرفیت های بالای خود پیشرفت چندانی نداشته است.

عبدالحسینی در ادامه بیان کرد: شناسایی عوامل استراتژیک مدیریتی و زیرساختی موثر در جذب گردشگر و تلاش جهت دستیابی به آن ها به کمک راهبردهای عملی و اصولی میتواند این استان را نه تنها به ایرانیان بلکه به تمام جهانیان به عنوان منطقه ای تاریخی با قابلیت های متفاوت توریستی معرفی کند تا بدین وسیله رونق اقتصادی برای استان محروم ایلام به ارمغان آید.

نقش صنعت گردشگری بر توسعه استان

شریفی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنعت گردشگری یکی از پدیده‌های مهم اقتصادی وعاملی موثر در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع انسانی محسوب می‌شود که علاوه بر اینکه از لحاظ اقتصادی تاثیرات مثبتی را به همراه دارد، نقش بی بدیلی هم بر تولید ناخالص ملی، کارآفرینی، بکارگیری منابع انسانی و بکارگیری بخش‌های مختلف اقتصادی بر عهده دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام: افزون بر اینکه تهیه بسته‌های تشویقی برای توسعه صنعت گردشگری در ایلام ضروری است، باید زمینه حضور سرمایه‌گذاران را در استان فراهم کنیم و حمایت‌های ویژه‌ای در واگذاری زمین بصورت تخفیف یا معافیت‌ها، محدودیت‌ها، مشوق‌ها، رفع موانع و... انجام شود

وی افزود: نقش توسعه صنعت گردشگری در ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی و تاثیر آن در رشد اقتصادی در استان ایلام از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و به همین سبب تاکنون اقدامات بسیاری در راستای توسعه صنعت گردشگری و رفع مشکلات موجود در این حوزه لحاظ گردیده است.

رونق صنعت توریسم در ایلام

این مسئول در ادامه بیان کرد: به منظور رونق صنعت گردشگری در استان ایلام تاکنون اقداماتی از قبیل احداث مجتمع‌های گردشگری و ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی، مرمت و بازسازی مکان‌های تاریخی، معرفی آثار باستانی و مکان‌های گردشگری استان ایلام از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی و توسعه زیرساخت‌ها لحاظ گردیده است.

شریفی با بیان اینکه رونق صنعت گردشگری به رغم تلاش‌های اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیازمند همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی نیز می‌باشد، تصریح کرد: توسعه و رونق صنعت گردشگری فرابخشی و مستلزم همکاری همه دستگاه‌ها است و با هم‌افزایی همه دستگاه‌های مرتبط و خدمات‌رسان این صنعت درآمدزا در استان ایلام رونق بیشتری می گیرد و به دنبال این مهم گردشگران بیشتری هم به این منطقه سفر می کنند.

نقش صنعت گردشگری بر توسعه استان ایلام| سرمایه گذاری نیاز اصلی است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام در پایان بیان کرد: افزون بر اینکه تهیه بسته‌های تشویقی برای توسعه صنعت گردشگری در ایلام ضروری است، باید زمینه حضور سرمایه‌گذاران را در استان فراهم کنیم و حمایت‌های ویژه‌ای در واگذاری زمین بصورت تخفیف یا معافیت‌ها، محدودیت‌ها، مشوق‌ها، رفع موانع و... انجام شود که برای عملی کردن ین اهداف نیازمند همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری هستیم و امید داریم با همکاری مسئولان و مردم بتوانیم موانع موجود در این حوزه را رفع کرده و شاهد توسعه صنعت گردشگری در استان باشیم.

لزوم توسعه گردشگری در استان ایلام

توسعه صنعت گردشگری استان ایلام علاوه بر اینکه می‌تواند به موضوع اشتغال و رونق اقتصادی این استان کمک کند معرف ظرفیت‌های نهفته این استان هم می باشد، به همین سبب توجه به این صنعت باید بیش از پیش در دستور کار مسئولان مربوطه و عموم مردم قرار گیرد.

کد خبر: ۲۸۹٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha