۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
تصمیمات دولت به نفع بازار سرمایه موتور شاخص
بازار گزارش می دهد؛

تصمیمات دولت به نفع بازار سرمایه موتور شاخص

در حال حاضر علاوه بر تاثیر مثبت مجامع عمومی، تصمیمات دولت به نفع بازار سرمایه می تواند شاخص را به سمت بهبود سوق دهد که شامل کنترل نرخ بهره، نرخ خوراک، معافیت مالیاتی و افزایش سرمایه است.

بازار؛ گروه بورس: بازار رمقی ندارد و اوراق و نرخ سودهای بانکی نقدینگی بازار سهام را جذب کرده است. در روزهای اخیر هفته گذشته بازار مثبت شد ولی پای لرزان این بازار ضعیف شده که با کوچکترین فشار فروشی می‌ریزد و می‌شکند.
به نظر این هفته پس از طوفان سهمگین خبرهای منفی و جو منفی هفته قبل می‌تواند اندکی با آرامش بیشتری پیش برود. هرچند هنوز زود است که از یک روند صعودی صحبت شود. چرا که جریان خبری نرخ بهره و فاصله نرخ ارز رسمی و نیمایی همچنان بر همان مدار قبل برقرار است. البته شنیده‌هایی در مورد نرخ ارز به گوش می‌رسد که می‌تواند امیدواری‌ها بابت تحولات و اتفاقات مثبت را بیشتر کند.

از سویی انتظارات از بازار کم نیست. در این هفته با رونق بازارهای جهانی خبرهای خوب از افزایش حد اعتبار و تضمین مشتریان منتشر شده است. بسیاری معتقدند هر بار به نقاط کف بازار نزدیک شده‌ایم خبر افزایش ضریب اعتبار و پس از آن انتشار اوراق تبعی ریسک بازار در آن مقطع را به حداقل ممکن رسانده و نشانه‌ای برای نزدیک شدن به کف بازار است. بسیاری معتقدند این بار هم این اتفاق در حال تکرار شدن است. البته بسیاری از اعداد و ارقام آماری هم برگشت بازار به نقاط سال پیش را نشان می‌دهد که خود نشان از ارزندگی احتمالی بازار در شرایط فعلی است.
همچنین با برگزاری مجامع عمومی پیش رو شاید کمی وضعیت بهتر شود. اما مطابق رفتار همیشه ابتدا سهامداران دنبال می کنند که در اخبار چه می‌گذرد و این هفته چه اتفاقاتی در انتظار بازار است. به نظر یکی از مهم‌ترین خبرها و رویدادها اخبار از مذاکرات بین ایران و آمریکا و همچنین انتخابات ایران است.

علیرضا سادات معتقد است که بانک مرکزی به دنبال کنترل نرخ بهره بانکی است. به همین دلیل با سرمایه بانک‌ها به راحتی می‌تواند در این بازار مداخله کرده و فضا را آرام‌تر کند. هرچند بورس به شکل غیر رسمی دچار رکود شده اما با سیاست های جدید بانک مرکزی به طور قطع بازار به سمت رونق می رود


خبرهای اقتصادی اعم از اعلام برخی سیاست‌های اقتصادی دولت و راهکارها برای کمک به بازار سرمایه و همچنین زمزمه ورود بانک مرکزی در بازار نرخ بهره و احتمال کاهش نرخ اخزاها یکی از مهمترین رویدادهاست.
علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه فعالان بازار در حال حاضر دماسنج نرخ بهره را نرخ اخزا قرار داده اند، گفت: بانک مرکزی به دنبال کنترل نرخ بهره بانکی است. به همین دلیل با سرمایه بانک‌ها به راحتی می‌تواند در این بازار مداخله کرده و فضا را آرام‌تر کند. هرچند بورس به شکل غیر رسمی دچار رکود شده اما با سیاست های جدید بانک مرکزی به طور قطع بازار به سمت رونق می رود.
او با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین اتفاقات و رویدادهای بازار انتشار گزارش‌های تلفیقی در کدال است، افزود: فاز اول گزارش‌های ۱۲ ماهه و گزارش‌های ماهانه که هر دو مهم هستند بعد از کاهش تنش ها جریان مثبتی در بازار ایجاد کرده است.
سادات با بیان اینکه گزارش‌های ۱۲ ماهه و ماهانه موتور رشد بازار نیستند اما در حال حاضر نقش مهم تثبیت کننده قیمت‌ها و عدم ریزش بیشتر را ایفا کرده اند، تصریح کرد: در هفته‌های پیشرو انتشار این گزارش‌ها ریسک به ریوارد بازار را جذاب کرده و در یک فضای آرام جریان پول را به سمت بازار هدایت می‌کند. البته روزهای قبل هم گفتیم این چاقو دو لبه است همین حالا گزارش زاگرس نشان می‌دهد چه تبعاتی را انتشار گزارش‌ها می‌تواند رقم بزند.
بازار این روزها به عوامل و رویدادهای مختلف و متعددی برای رشد نیاز دارد. تا وقتی دو جریان نرخ بهره و اختلاف دلار نیما درست نشود جریان‌های صعودی قوی در بازار ایجاد نمی‌شود. اما این بدان معنی نیست که بازار نمی‌تواند یک تغییر کوچک را داشته باشد. ممکن است طی هفته‌ها و روزهای آتی نوسانات کوچکی را به واسطه خبرها و رویدادها بدهد ولی دل بستن به یک روند بزرگتر کمی زود است.

سیاست های جدید دولت برای حمایت از بورس

بسیاری از فعالان بازار درگیر افت به دور از انتظار و فراتر از تصور نرخ ارز شده است. به طوری که به سطح ۵۸ هزار تومان رسیده و خیلی کسی منتظر این ریزش نبود. حالا بازار با این واقعیت مواجه شده که دولت توانسته تمام عیار در موضوع نرخ ارز موثر باشد. از طرف دیگر در حال حاضر علاوه بر تاثیر مثبت مجامع عمومی، تصمیمات دولت به نفع بازار سرمایه اتخاذ کرده که می تواند شاخص را به سمت بهبود سوق دهد.

به گفته سینا رهبر شهلان به طور قطع اگر این ۴ تصمیم دولت که شامل کنترل نرخ بهره، نرخ خوراک، معافیت مالیاتی و افزایش سرمایه است عملیاتی شوند نشاط به بازار سرمایه برمی گردد

سینا رهبر شهلان کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ۴ تصمیم جدید دولت برای بازار سرمایه گفت: این تصمیمات شامل نظارت بیشتر برای کنترل‌های قانونی نرخ سود بانکی بود که قرار شد رییس بانک‌ مرکزی در ابلاغیه جدیدی این موضوع را پیگیری کند. ‌همچنین برخی معافیت‌های مالیاتی است که سازمان برنامه موظف شده پذیرش بار مالی مصوبه مجلس را به شورای نگهبان اعلام کند.
او با تاکید بر اینکه ابلاغیه نرخ پالایشگاهی توسط وزارت نفت بررسی و تجدید نظری در این زمینه در دستور کار قرار گفته است، گفت: همچنین با موافقت وزارت صمت مقرر شده در راستای رسیدن وضعیت دو خودروساز بزرگ کشور به ثبات در بازار سرمایه، تجدید ارزیابی آن‌ها در دستور کار قرار گیرد. به طور قطع اگر این ۴ تصمیم دولت عملیاتی شوند نشاط به بازار سرمایه برمی گردد.
هرچند کاهش ریسک و توافق هسته‌ای اگر به وقوع بپیوندد بی شک سایر بازارها در معرض خطر جدی هستند. البته شاید رفتار متفاوتی را از سوی بازار سرمایه شاهد باشیم. چرا که ثبات نرخ ارز را رقم می‌زند و نرخ دلار نیما را به سمت منطقی شدن پیش می‌برد. از سوی دیگر کاهش تورم انتظاری کم کم کاهش نرخ بهره و کاهش تورم را رقم زده و در حال حاضر اتفاق و رویداد مهمی برای بازار است.
با توجه به اینکه مذاکرات می تواند درهای جدیدی را باز کند. بازارهای دیگر باید ترس بیشتر و لرز قوی‌تری نسبت به این اخبار داشته باشد. چرا که بازار سرمایه طی این روزهای اخیر تخت تاثیر همه اتفاقات و رویدادهای ریز و درشت بوده و دیگر ریسکی نبوده که روی آن تاثیر بگذارد. به طور کلی از همین رو بود که بازار به واسطه افت اخیر نرخ دلار خیلی واکنشی نشان نداد و افت سنگین و قابل توجهی را ثبت نکرد.

کد خبر: ۲۸۹٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      4 0
      آیا می دانید چرا روز سه شنبه ۸ خرداد ماه بورس را سبز کردند و احتمالا روزهای آینده نیز سبز خواهد ماند؟!!!!!!!!!!! جواب : چون بوی انتخابات به مشامشان خورده و می خواهند از این طریق آراء جمع کنند. دیگه سهامداران گول نخواهند خورد. تو این ۳ سال گذشته در حق سهامداران بد جوری جفا کردند و سرمایه های آنها را پودر کردند. نه اصلاح طلبان و نه اصولگراها . هر دو فقط به فکر جیب خودشان هستند. فردی باید کاندید ریاست جمهوری شود که مستقل باشه . جوان باشه . نخبه باشه، دلسوز باشه ، پاکدست باشه. فارغ التحصیل معتبرترین دانشگاه های دولتی بخصوص دانشگاه شریف باشه . دکترای اقتصاد داشته باشه . فقط از دانشگاه آزاد و حوزه ی علمیه ی امام صادق نباشه که اقتصاد مملکت و بورس را نابود کردند .
    • بصیرت IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      0 0
      چشم زمانیکه گشنه بود،رقم وارقام سیرش نمیکنه،مردم به هیچیک ازکاندیدها اعتمادندارن
    • بصیرت IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      0 0
      اصلا نیازبه سبزی بورس نیست که بخان مردم بیان رای بدن ۴٪ عضوخانواده اند ۸۰٪منابع دستشون،سالی۲باروقتی ازشون نمگیره،۱۵٪بخورنمیربهشون میرسه،ترس نرسیدن میارشون پای صندوق،خدا خودش ازغیب درست کنه،به پسرت میگی پاشونمازت بخون تفره میره،باساده لوحی فکرمیکننددین ومذهب این بلاهاروسرشون آورده
    • محمد IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      0 0
      تنها چیزی که از بورس فهمیدم این است اول اینکه در آن یک مشت رانتخوار دست به دست همدیگر داده اند و هم چنین صندوقهای بورسی از خدا بی خبر که به سهامدار خرد ظلم میکنند و دولت هم از آنها حمایت میکند و صدای سهامدار خرد به هیچ جا نمی رسد بورس لعنتی همه زندگی مردم را به فنا کشید چه کردید با مردم بدبخت با این بورس کثیف
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
      0 0
      دارند کاری می‌کنند تا بورس سود ده نشود و همان قلک یک سری از عوامل دولتی باشد.و همیشه کاری می‌کنند تا سنگ بزرگی سر راه بورس بگذارند تا رشد نکنه.این یک خیانت بزرگی است که مردم را سه سال گذاشتند تو ضرر تا نتوانند حتی ریالی سود کنند لعنت بر باعث و بانی گرانی‌ها و کسانی که نمی‌گذارند بورس رونقی داشته باشه.چه شخصی قدرت داره و زورش میرسه اینکار را بکند؟