۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
مشتریان بانکی فریب سودهای بالا را نخورند| کدام بازارها برای سرمایه گذاری سودآور است؟
«بازار» گزارش می دهد

مشتریان بانکی فریب سودهای بالا را نخورند| کدام بازارها برای سرمایه گذاری سودآور است؟

هرچند سپرده گذاری در بانکها به دلیل نداشتن ریسک، سود کمتری را نصیب سرمایه گذار می کند اما ورود به بازارهای پرریسک اگر چه بازدهی مناسبی دارد ولی چنین سرمایه گذاری مورد اطمینان نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: سپرده گذاری در بانک اگر چه سود خیلی جذابی ندارد و معمولا افراد کم ریسک یا کسانی که علم، تجربه و تخصص لازم را در بکارگیری سرمایه های خود در بازارهای پرریسک و سودآور ندارند، اقدام به سپرده گذاری در بانک ها به عنوان مامنی بی خطر می کنند، ولی برخی ها در همین زمینه نیز بدنبال بازارهایی هستند که بتوانند از سپرده های خود سودی فراتر از نرخ سود بانکی مصوب را کسب نمایند. به طور مثال صندوق‌ های درآمد ثابت هم اکنون برای برخی سرمایه گذاران مکانی مناسب تلقی می شود که با سپرده گذاری در آن، سود مناسبی را کسب کنند، سرمایه‌گذاری که البته خارج از ریسک نیست. این نوع صندوق های سرمایه گذاری به دلیل پرداخت سود بیشتر از بانک، اکنون تا حدی جایگزینی برای سپرده‌های بانکی به شمار می روند.

البته سپرده گذاری در بانک اگر چه هیچ ریسکی ندارد ولی سودی که سپرده گذار از بانک می گیرد به دلیل وجود نرخ بالای تورم منفی است، زیرا هم اکنون بالاترین نرخ سود بانکی در قالب سپرده گذاری بلندمدت با سررسید ۳ سال: ۲۲.۵ درصد است ولی در مقابل نرخ تورم در کشور بیش از ۴۰ درصد می باشد، یعنی سپرده گذار به دلیل وجود نرخ تورم بالا، سود بانکی حدود نصف رقم تورم موجود از محل سپرده گذاری نصیبش می شود.

برخی بانکها با شیوه های مختلف سعی می کنند با جذاب کردن سود برای سپرده گذاران مانع از خروج منابع از بانک شوند چرا که اکنون بالاترین نرخ سود بانکی ۲۲ و نیم درصد است اما برخی بانکها خارج از قاعده و مقررات نرخ سود مصوب تا ۲۵ درصد نیز به مشتریان خود سود می دهند

ترفند برخی بانکها در پرداخت سود بالا به مشتریان برای جلوگیری از خروج منابع

در چنین شرایطی خیلی ها بدنبال سرمایه گذاری های سودآور هستند ولی از آنجایی که ثبات خاصی در سایر بازارهای سرمایه گذاری وجود ندارد، بنابراین اغلب افراد کم ریسک سعی می کنند اندوخته و یا سرمایه های خود را یا به بانکها بسپارند و یا آن را در صندوق های درآمد ثابت سرمایه گذاری کنند. انتخاب روش های مناسب برای سرمایه گذاری معمولا علاوه بر اینکه خطر ضرر را کاهش می‌دهند، همیشه دارای سود است اما این سود به اندازه ای نیست که در شرایط تورم بالای ۴۰ درصد رضایت بخش باشد.

البته برخی بانکها با شیوه ها و ترفندهای مختلف سعی می کنند با جذاب کردن سود برای سپرده گذاران کلان مانع از خروج منابع از بانک شوند چرا که اکنون بالاترین نرخ سود بانکی ۲۲ و نیم درصد است و برخی بانکها خارج از قاعده و مقررات نرخ سود مصوب، تا ۲۵ درصد نیز به مشتریان خود سود می دهند. علاوه بر بانک ها همانطور که گفته شد صندوق‌ های درآمد ثابت که سود یا بازدهی آنها متفاوت از سودبانکی است، بعضا سودی بیش از ۳۰ درصد را به سرمایه گذاران می پردازند. شیوه سرمایه گذاری دارای ریسکی که می تواند برای سرمایه گذاران جذابیت ایجاد کند. توجه به این نکته مهم ضروری به نظر می رسد، سرمایه گذارانی که اقدام به سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری اوراق با درآمد ثابت می کنند، همواره ریسک ناشی از نوسانات بازار اوراق بهادار در صندوق را متحمل خواهند شد.

در شرایطی که نرخ سود بانکی متناسب با وجود نرخ تورم خیلی مناسب نیست، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت پذیرای سپرده گذاران هستند، این صندوق ها چون عملکردی سوای بانکها دارند معمولا در مواقعی سودی فراتر از نرخ سود بانکی را به سپرده گذار می پردازند و چه بسا نرخ سود آنها بعضا به ۳۲ درصد هم می رسد

پرداخت نرخ سود به سپرده گذاران تا ۳۲ درصد!

محسن صادقی، کارشناس بانکی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» اظهارداشت: در شرایطی که نرخ سود بانکی متناسب با وجود نرخ تورم خیلی مناسب نیست، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت پذیرای سپرده گذاران هستند، این صندوق ها چون عملکرد و فعالیت آنها سوای بانکهاست معمولا در مواقعی سودی فراتر از نرخ سود بانکی را به سپرده گذار می پردازند و چه بسا نرخ سود آنها بعضا به ۳۲ درصد هم می رسد اما سپرده گذار بایستی ریسک چنین سرمایه گذاری را بپذیرد.

وی در ادامه افزود: گردانندگان چنین صندوق هایی معمولا ۴۰ تا ۵۰ درصد سپرده مردمی را به خرید اوراق دولتی یا شرکتی اختصاص می دهند که نرخ های مختلفی دارد و بخش دیگر آن را سهام می خرند، این در حالی است که چنین فرایندی بعضا می تواند منجر به ایجاد سود موهوم شود چرا که صندوق در برخی مواقع سودی بالاتر از سرمایه گذاری که کرده است را به سپرده گذار پرداخت می کند و به انتظار می ماند تا درآمد صندوق به سودآوری برسد، زیرا نمی خواهد مشتری خود را ازدست بدهد. مثلا اوراق با نرخ ۲۳ درصد خریداری کرده اما باید سوی فراتر از آن به سپرده گذار بپردازد.

نهادهای ناظر بر فعالیت صندوق های با درآمد ثابت نظارت می کند چرا که این نوع سرمایه گذاری از ریسک بالایی برخوردار است، حال این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که هر بانک یا صندوقی که سودی عجیب و بالایی را به سپرده گذار می دهد، مشتری باید نگران آن باشد که مبادا سرمایه اش دچار مشکل شود

نظارت نهادهای ناظر بر عملکرد بانکها و صندوق ها

صادقی اضافه کرد: البته نهادهای ناظر بر فعالیت چنین صندوق هایی نظارت می کند چرا که این نوع سرمایه گذاری از ریسک بالایی برخوردار است. حال این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که هر بانک یا صندوقی که سودی عجیب و بالایی را به سپرده گذار می دهد، مشتری باید نگران آن باشد که مبادا سرمایه اش دچار مشکل شود. بنابراین مشتریان در قبال دریافت سود نامعقول و غیر منطقی از طرف بانک، موسسه یا صندوق ها نباید به آن دل خوش کنند چرا آن بانک، صندوق یا موسسه بی تردید دارای مشکلاتی است که در چنین شرایطی اقدام به پرداخت سودی فراتر از نرخ مصوب بانکی و ... به مشتری می کند.

این کارشناس بانکی اظهارداشت: صندوق های درآمد ثابت معمولا با بانک های بزرگ همکاری می کنند اما الزاما نمی شود به آنها گفت که عملکردی چون بانک ها دارند. این در حالی است که هم بانک مرکزی و هم سازمان بورس هشدارهای لازم را به مردم و گردانندگان چنین صندوق هایی داده اند. البته برخی بانکها به شیوه های مختلف سود بانکی بیشتری از نرخ مصوب را به مشتریان پرداخت می کنند که خلاف مقررات بانک مرکزی است. طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، به انواع سپرده‌های کوتاه و بلندمدت از پنج درصد تا ۲۲.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد، بانک مرکزی نیز اخیرا با صدور اطلاعیه‌ای به بانک‌های کشور، تأکید کرد که تخلف از نرخ‌های سود موجب رقابت کاذب میان بانک‌ها می‌شود.

بنا به این گزارش، بانک مرکزی دراطلاعیه اخیر بر لزوم پایبندی بانک‌ها به رعایت نرخ سود مصوب سپرده‌های بانکی تاکید و اعلام‌ کرده است تخلف از نرخ‌های سود موجب رقابت کاذب میان بانک‌ها، افزایش هزینه‌ها و گرانی تسهیلات می‌شود. در این میان بانک مرکزی هیات مدیره و هیات عامل بانک‌ها را درباره رعایت نرخ سود مصوب سپرده‌های بانکی پاسخگو می‌داند و در صورت تخلف از قانون، ناچار به برخورد قانونی، تعلیق و سلب صلاحیت از آن‌هاست.

کد خبر: ۲۸۹٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
      2 0
      کم تبلیغات بی پایه و اساس بکنید صندوق یکم یکم
    • حمید IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
      1 0
      در صورت تخلف هم رءیس کل بانک مرکزی ماستم نمیتونه بخوره.نمونش بانک آینده و غیره.انقدر راه دارن برای دور زدن در پرداخت سود بیشتر که خدا میدونه.
    • حسین IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
      5 1
      بنده اگه از. سال ۹۹پولم. توبانک بود. دوبرابر شده بود. اما متاسفانه ۴۰ در صداز. اصل. پولم. تو. زیان م آیا این. درسته. سکه. دقیقا. ۱۰. برابر شده
    • 88 IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
      0 0
      عجیب
    • ناشناس IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
      1 1
      آقای ریسی بورس نابود کرد. خدا رحمتش کنه ولی نابود کرد
    • علی IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
      0 0
      برای حفظ ارزش پول سرمایه گذاری در مسکن طلا ودلار
    • حسن IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
      1 0
      در این وضعیت اقتصادی خراب همراه با بیکاری وتورم بالا می فرمایید مردم بد بخت باید چه بکنن تا حرف هم بزنیم میگین تو تحریمیم کار که نیست کاسبی که نیست ۱۰ در صد مردم دارای کار اداری هستن ودارای مزایای خوب بقیه هم بمیرن چطوره سود بانکی را باید ببرین بالا
    • ح IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
      0 0
      اصلأ کسی نیست فکر معلولان بدون خونه اجاره نشین باشد همیشه شرمنده خانواده هستیم ما معلولان با اندک ماهانه که هر ماه واریز میشود پول گرایه خونه اجاره نشین معلولان پول دکتر دارو و درمان بیماریهای دیگر سهام عدالت جاماندکان تحت پوشش بهزیستی واریز نشد و چندین ساله شصد درصد سهام عدالت فروختیم چیزی ندیدیم همش شده وعده مسئولان انگار معلولیت در ایران وجود ندارد والله سه عنوان معلولیت شدید دارم ندیدم تا بحال حق پرستاری واقعا زندگی با هزاران مشکلات برامون سخته کسی نیست درد معلولان حس کند و دریابد واقعا گناه ما معلولان غیر معلولیت چیست خدا چنین دنیا آورد خودمان نخواستیم معلولیت داشته باشیم تنها یک روز با اندک ماهانه بهزیستی مسعولان یک روز نمیتونند زندگی کنید ماده ۲۷ چندین سال است اجرایی شده ولی اجرایشان نمیکنند چرا خواهشمندم پیگیری کنید خب بنده های خدا مسعولان اگه ما معلولان نبودیم اداره بهزیستی هم نبود بشینند پشت میز همش وعده های الکی خورد ما معلولان بدن
    • حسین CA ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
      0 0
      تا شرایط اقتصادی و ارزش پول ملی به تعادل و ثابت واقعی خود نرسد،مردم دچار ترس و استرس و نابسامانی اقتصادی به سر خواهند برد