۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
زیان دهی شرکت نوسازی و ساختمان تهران
تحلیل جامع سهام ثنوسا

زیان دهی شرکت نوسازی و ساختمان تهران

شرکت نوسازی و ساختمان تهران از لحاظ نقدینگی، دارایی ها، سودسازی و عملکرد وضعیت بنیادی خوبی ندارد و از طرفی هم قیمت حمایت داینامیک خود را از دست داده است و خرید آن ریسک دارد.

هادی بهرامی؛ بازار: در بازار بورس، صنعت ساختمانی با عنوان انبوه سازی، املاک و مستغلات معرفی میشود که یک فرصت سرمایه گذاری در صنعت ساختمانی و عمرانی برای خیلی از سرمایه گذاران بازار بورس ایران است. صنعت ساختمانی را باید جدی گرفت؛ زیرا تامین کننده یکی از نیاز های اساسی و محرک اقتصادی میباشد که در این مقاله علاوه بر متریک های فاندامنتال به بررسی تکنیکال قیمت سهام ثنوسا خواهیم پرداخت.


معرفی صنعت
در ابتدا سهام این گروه، مورد استقبال قرار گرفت و سرمایه‌ گذاران آن را مشارکت در بازار ملک قلمداد میکردند اما پس از مدتی قیمت سهام گروه صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات روند نزولی گرفت و در حال حاضر نیز به دلایل مختلف اقتصادی دوباره مورد استقبال قرار گرفته است. زمین و ملک از گذشته‌ های بسیار دور، دارایی‌ هایی ارزشمند به حساب می‌ آمدند. ملک، بازاری نیست که بتوان تنها به چشم سرمایه‌ گذاری به آن نگریست، چرا که مسکن جزو نیاز های اولیه هر فرد است و در زمینه های اداری، تجاری و شخصی به کار میرود؛ پس باید تحرکات صنعت انبوه سازی را جدی گرفت.


معرفی شرکت
شرکت نوسازی و ساختمان تهران با هدف مدیریت، تولید و ارتقا سطح کمی و کیفی پروژه های ساختمانی و انبوه سازی تاسیس شد که با حمایت اداره کل راه و شهرسازی و سرمایه اولیه ۱ میلیارد تومان از مهرماه سال ۱۳۷۵ آغاز به کار کرد. در ظاهر، جذب تسهیلات از بانک ها، مشارکت با اشخاص در ساخت پروژه ها و تبدیل دارایی های غیر مولد به دارایی ‌های مولد جز سیاست های مالی و اعتباری شرکت میباشد. مدیریت، طراحی و همکاری در پروژه های عمرانی شامل ساخت و ساز و بازسازی مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری و همچنین انجام کلیه عملیات فنی، مالی، مهندسی، بازرگانی زمینه فعالیت شرکت نوسا میباشد.


ترکیب سهامداران
شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران با مالکیت ۱ میلیارد سهم به میزان ۳۸.۶ درصد در جایگاه اول، شرکت سرمایه گذاری ساختمان نوین با مالکیت ۲۶۶ میلیون سهم به میزان ۱۰.۱ درصد در جایگاه دوم، کارگزاری آتی ساز بازار با مالکیت ۴۹ میلیون سهم به میزان ۱.۹ درصد و در نهایت، یک شخص حقیقی با مالکیت ۴۷ میلیون سهم به میزان ۱.۸ درصد در جایگاه چهارم بزرگ ترین سهامداران ثنوسا از کل ۲.۶ میلیارد سهام قرار دارند.


تحلیل سود و زیان
جمع درآمد حاصل از خدمات و فروش شرکت در یکسال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵۷ میلیارد تومان به ثبت رسیده است که ۹ میلیارد تومان آن، صرف بهای تمام شده تولیدات، ۱۲.۳ میلیارد تومان صرف هزینه های اداری و عمومی، ۱۰۰ میلیون تومان نیز صرف مالیات به دولت شده است که در نهایت، سود خالص شرکت ۴۳ میلیارد تومان میباشد. شرکت نوسا در ۶ ماهه ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۲.۴ میلیارد تومان زیان ساخته است که هزینه های اداری نیز به ۱۳ میلیارد تومان رسیده است.

جمع درآمد های سال ۱۴۰۱ شرکت ۱۳ درصد، بهای تمام شده تولیدات ۹۶ درصد، هزینه های اداری ۳ درصد، مالیات به دولت صفر درصد و سود خالص ۱۴۱ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است که نشان میدهد نرخ بهای تمام شده بسیار جلوتر از درآمد ها رشد کرده است و از طرفی هزینه های اداری نسبت به مبلغ درآمد بیشتر از اندازه قابل قبول است. در نیتجه با توجه به نسبت های ارقام سود و زیان و نرخ های رشد، وضعیت سودسازی شرکت را میتوان ضعیف تلقی کرد؛ زیرا بهای تمام شده افزایش بیشتری داشته است، جمع درآمد ها و فعالیت های شرکت محدود و بدون رشد است که باعث میشود به مرور نتواند هزینه های اداری و همچنین بهای تمام شده را پوشش دهد.

جمع درآمد های سال ۱۴۰۱ شرکت ۱۳ درصد، بهای تمام شده تولیدات ۹۶ درصد، هزینه های اداری ۳ درصد، مالیات به دولت صفر درصد و سود خالص ۱۴۱ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است که نشان میدهد نرخ بهای تمام شده بسیار جلوتر از درآمد ها رشد کرده است و از طرفی هزینه های اداری نسبت به مبلغ درآمد بیشتر از اندازه قابل قبول است.


نسبت های مالی شرکت
سود به ازای هر سهم ثنوسا (EPS ttm) در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۱.۵ تومان زیان، در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۶.۴ تومان سود و در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۵ تومان زیان به ثبت رسیده است. نسبت قیمت به درآمد شرکت (P/E) در حال حاضر ۵۸.۱ است که یک رقم بسیار زیادی محسوب میشود و این اصلا به نفع شرکت نیست؛ زیرا نشان دهنده سودسازی شرکت نسبت به قیمت بازاری هر سهم ثنوسا است. نسبت فروش به قیمت بازاری فعلی سهم (P/S) عدد ۳۵.۴ است که با رقم p/e فاصله زیادی دارد آن هم به دلیل فروش نوسبتا خوب ولی سود خالص کم شرکت است. نسبت نقدینگی جاری شرکت در سال ۱۴۰۲ به میزان ۸۱ درصد میباشد که نشان میدهد توانایی کمی در پرداخت بدهی ها در کوتاه مدت به چشم میخورد و در بلند مدت نیز جمع دارایی های غیرجاری ۱۰۰ میلیارد تومان است و این نشان میدهد شرکت از بنیاد خوبی برخوردار نیست و ارزش بازار اشباع شده ای دارد.


تحلیل تکنیکال ثنوسا
قیمت سهام ثنوسا در آبان ماه ۱۴۰۱ به دنبال رشد بازار توانست با افزایش ۴۷۳ درصدی از عمیق ترین کف خود یعنی محدوده ۲۶۰ به ۱۴۸۰ تومان برسد و پس از ایجاد یک سقف با افت ۴۸ درصدی مواجه شد که در حال حاضر در محدوده ۷۶۷ تومان قرار دارد. حمایت معتبر قیمت ۵۶۰ تومان میباشد که یک محدوده استاتیک ماژور چند ساله است و با حفظ آن میتوان به اهداف بالاتری فکر کرد؛ در غیر اینصورت اگر حمایت ۵۶۰ تومان از دست برود، حمایت معتبر ۳۳۰ تومان در دسترس خواهد بود که ممکن است ریزش را عمیق تر و فرسایشی تر کند. اگر قیمت بتواند حمایت از دست رفته ۹۳۰ تومان را دوباره پس بگیرد، اهداف ۱۴۸۰ و ۱۹۲۰ تومان در دسترس خواهد بود و در صورت شکست سقف تاریخی نیز، هدف ۳۶۰۰ تومان در بازه بلند مدت مد نظر خواهد بود.

زیان دهی شرکت نوسازی و ساختمان تهران


پروژه های شرکت
۱- مجتمع مسکونی پاسارگاد کیش
۲- مجتمع مسکونی اندیشه تبریز
۳- مجتمع مسکونی دستواره شوش
۴- مجتمع اداری و تجاری یوسف آباد
۵- مجتمع مسکونی بم
۶- برج مسکونی ظفر
۷- مجتمع اداری و تجاری آسمان ونک
۸- مجتمع اداری و تجاری ارغوان انزلی
۹- مجتمع فرهنگی و ورزشی کیش

حمایت معتبر قیمت ۵۶۰ تومان میباشد که یک محدوده استاتیک ماژور چند ساله است و با حفظ آن میتوان به اهداف بالاتری فکر کرد؛ در غیر اینصورت اگر حمایت ۵۶۰ تومان از دست برود، حمایت معتبر ۳۳۰ تومان در دسترس خواهد بود که ممکن است ریزش را عمیق تر و فرسایشی تر کند.


حرف آخر
همانطور که گفته شد صنعت انبوه سازی را میتوان از محرکان اقتصاد و نیاز های اساسی دانست. برای تحلیل شرکت های ساختمانی میتوانیم قیمت مصالح، تجهیزات و حمل و نقل، قیمت خودرو، حمل ‌و نقل عمومی، میزان اشتغال و حقوق و دستمزد، تورم و سیاست های دولت برای ساخت مسکن را هم در نظر بگیریم. شرکت نوسازی و ساختمان تهران وضعیت بنیادی خوبی ندارد و علاوه بر سودسازی شعیف طی سه سال اخیر، صورت سود و زیان ۶ ماهه ۱۴۰۲ با زیان به ثبت رسیده است که دارایی های آن نیز رقم چشمگیری نیست و بنظر می آید ارزش بازار سهم اشباع شده است و از طرفی هم قیمت سهم، حمایت خود را ار دست داده و حمایت معتبر ۵۶۰ تومان را متصور هستیم.

کد خبر: ۲۸۹٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha