به‌روز نبودن سامانه ثبت سفارش، مانع تخصیص کارآمد ارز به تولید است
رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران:

به‌روز نبودن سامانه ثبت سفارش، مانع تخصیص کارآمد ارز به تولید است

رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران، می گوید: مشروط شدن ثبت سفارش مواد اولیه به دریافت تأییدیه برنامه تولید، مفید است؛ اما وقتی سامانه ثبت سفارش به‌روز و دقیق نیست، امکان تخصیص کارآمد ارز وجود ندارد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، احمدرضا فرشچیان رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران با انتقاد از عملکرد سامانه ثبت سفارش، گفت: تا زمانی که این سامانه دقیق و به‌روز نباشد، اجرای هر طرح و برنامه‌ای با هدف ساماندهی واردات و بهبود وضعیت تخصیص ارز، کارآیی ندارد.

فرشچیان، افزود: ارائه و تأیید برنامه تولید کارخانه‌ها توسط ادارات صنعت، معدن و تجارت، طرح نامطلوبی نیست؛ اما مشروط بر اینکه سامانه ثبت سفارش به‌روز و دقیق فعالیت کند که متأسفانه چنین شرایطی بر روند واردات حاکم نیست.

او تصریح کرد: ارائه برنامه تولید کارخانه‌ها و ایجاد هماهنگی بیشتر در روند واردات مواد اولیه و ملزومات تولید موجب می‌شود ارز محدودی که در دسترس است به موقع در اختیار متقاضی اصلی قرار بگیرد. در واقع زمینه‌ای فراهم می‌شود که ارز موجود در روند تولید به صورت کارآمدتر مورد استفاده قرار گیرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران درباره چگونگی دریافت سهمیه ثبت سفارش از سوی تولیدکنندگان، گفت: تولیدکنندگان باید به صورت ماهانه برنامه تولید خود را در سامانه مربوطه بارگذاری کنند تا بر اساس مقدار کالایی که تولید می‌شود، سهمیه ثبت سفارش مواد اولیه دریافت می‌کنند. تمام این موارد در دستورالعمل نحوه انجام و تأیید سفارشات، تخصیص و تأمین ارز واحدهای تولیدی و سهمیه ارز سال ۱۴۰۳ آمده است که البته در انتهای سال گذشته چندین مرتبه مورد ویرایش قرار گرفت.

بر اساس اظهارات او، در سال ۱۴۰۲ هم این مدل را مدنظر قرار می‌دادند هرچند سازمان‌یافته و دقیق نبود. قرار است در سال جاری، هماهنگ‌تر و نظم‌یافته‌تر اجرا شود.

فرشچیان تصریح کرد: منطق این تفکیک در این است که به واحدهایی که فعالیت نمی‌کنند، سهمیه تعلق نگیرد. از سویی به هر بنگاه تولیدی متناسب با میزان تولیدی که انجام می‌دهد، سهمیه ثبت سفارش داده می‌شود.

به باور این فعال اقتصادی در حال حاضر سامانه ثبت سفارش حدود دو ماه عقب است و همین معضل موجب می‌شود تا طرح اختصاص سهمیه برای ثبت سفارش بیش از آنچه به روند تولید و تخصیص ارز کمک کند، مشکل‌سازی می‌شود. بنابراین اجرای این بند از دستورالعمل مذکور زمانی مفید است که سامانه ثبت سفارش دقیق و به‌روز باشد.

کد خبر: ۲۸۹٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha