۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
شناسایی ۱۰۰ همت فاکتور صوری| تامین ۵۲ درصد درآمد دولت از مالیات
رییس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد

شناسایی ۱۰۰ همت فاکتور صوری| تامین ۵۲ درصد درآمد دولت از مالیات

سبحانیان، رییس کل سازمان امور مالیاتی گفت: سال قبل ۵۲ درصد از درآمد دولت از مالیات و کمتر از ۵۰ درصد از نفت و اوراق و فروش اموال تامین شد.

به گزارش بازار، سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی در برنامه تلویزیونی گفت: کاهش اتکا به درآمد نفتی قول اتفاقی و اجماعی است، هزینه جاری دولت نباید از نفت باشد، بلکه باید از مالیات تأمین شود. نفت یک ثروت بین نسلی است و نباید صرف هزینه جاری دولت شود. یکی از دلایل تورم درآمد نفتی است، چون قیمت و درآمد نفت درست ما نیست و مرتب بالا و پایین می‌شود، در حالی که هزینه جاری کم نمی‌شود. بعداً دولت‌ها مجبور می‌شوند که برای جبران هزینه از چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی استفاده کنند که این امر منجر به تورم می‌شود و تورم یک نوع مالیات ناعادلانه است که از مردم گرفته می‌شود.

وی افزود: تلاش ما در شناسایی دانه درشتها است، اصلاحات فرآیندی ما کمک می‌کند که حق عمومی است، ما بیش از ۳۵ درصد مالیاتی که وصول می‌کنیم، فقط از ۷۰۰ شرکت بزرگ است، مالیات اصناف و مشاغل ۶ درصد کل مالیات است، سال گذشته مالیات اصناف ۸۰۶ همت مالیات گرفتیم، در حالی که از اصناف ۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات گرفتیم یعنی ۵ تا ۶ درصد کل مالیات از اصناف و مشاغل است که تعداد آنها ۸ میلیون نفر هستند.

رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: ۵۰ درصد مالیات اصناف مربوط به یک درصد آنها است و ۲۵ همت بقیه مربوط به ۹۹ درصد اصناف و مشاغل است، پس اینجا هم تمرکز بر دانه درشتها است. ۵۰ درصد اصناف مالیات صفر اظهار کرده‌اند. ۹۰ درصد اصناف زیر ۲۰ میلیون تومان مالیات در سال داده‌اند، در حالی که کارمندی که ماهانه ۲۰ میلیون حقوق می‌گیرد، سالانه ۳۰ میلیون تومان مالیات می‌پردازد.

شناسایی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فاکتور صوری
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه سال قبل ۲.۷ میلیون مودی و پرونده جدید مالیاتی در کشور شناسایی شد، گفت: مالیات ستانی هوشمند می‌تواند نقطه زنی کند و از افراد دارای درآمد بیشتر، مالیات بیشتر هم بگیرد. معتقدیم به جهت ایراد نظام قبل مالیاتی بود که مداخلات انسانی در آن زیاد بود.

وی بیان کرد: به چه طریق موفق شدیم، بحث ما تمرکز بر دانه درشتها، جلوگیری از فرار مالیات و مودیان جدید است. سال قبل ۲.۷ میلیون مودی جدید شناسایی کردیم. تکلیف کردیم هر دو هفته یک بار مبارزه با فرار مالیات داشته باشیم. شناسایی ۳۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی ساخت و ساز در استان خوزستان داشتیم. شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی داشتیم. ۱۴۰ مودی که فروش با شرکت‌های صوری داشتند که بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فاکتور صوری صادر کرده بودند که با داده کاوی و هوش مصنوعی شناسایی شدند.

سبحانیان ادامه داد: در حوزه طلا یک مودی در کردستان با فرار مالیاتی ۶۰۰ میلیارد تومان شناسایی شد. یک شرکت با فرار ۱۵۰ میلیارد تومانی شناسایی کردیم، یک شرکت با فرار مالیاتی ۱۵۰ میلیارد تومان، در آذربایجان غربی از ۶ شرکت فعال در آهن قراضه ۷۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد. یک فرد فعال در رمز ارزها با فرار مالیاتی ۴۰۰ میلیارد تومان شناسایی شد، یک شرکت فولادی در آذربایجان شرقی و زنجان با ۷۵۰ میلیارد تومان شناسایی و برگ تشخیص مالیات ارسال شد. در قزوین یک شرکت در خودرو ۶۸۰ میلیارد تومان، در فارس تحت عنوان صندوق قرض‌الحسنه فرار مالیاتی ۲۴۰ میلیارد تومان شناسایی شد، در البرز و استان مرکزی ۲۶۰ میلیارد تومان فرار مالیات، در همدان دو پروژه فاکتور فروشی صوری به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان و یک شرکت صوری در یزد به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان با همکاری دستگاه‌های امنیتی و پلیس امنیت اقتصادی شناسایی و برایشان برگ تشخیص مالیات ارسال شد.

وی گفت: اگر چه ما مأمور وصول مالیات هستیم ولی خدمات سلامت، آموزش و زیر ساخت از محل مالیات افراد ثروتمند است. از ۹ درصد مالیات ارزش افزوده ۴ درصد عوارض شهرداری‌ها است. سال قبل ۱۳۵ هزار میلیارد تومان عوارض به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت کردیم. مالیات برای اداره جامعه است و ما هم باید پاسخگو باشیم، در کجا مالیات آنها خرج می‌شود.

سبحانیان افزود: ما هم باید اعلام کنیم که این بیمارستان یا مدرسه از محل مالیات احداث شده است، حتی این امکان را فراهم کنیم که مردم تصمیم بگیرند که مالیات آنها در چه رشته‌ای مایلند خدمات آموزش یا محیط زیست خرج شود.

وی گفت: مالیات برای کنترل تورم و کاهش بودجه است، بخشی از تورم‌ها مربوط به دست اندازی دولت‌ها به منابع بانک‌ها بوده است.

بیش از ۵۲ درصد درآمد دولت از مالیات تأمین شد
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: سامانه مودیان مالیاتی مورد تاکید رئیس جمهور بود، راهبرد ما هوشمندسازی نظام مالیاتی است. مالیات افراد را شناسایی و تعیین کنیم. گلایه مردم این است که چرا بی عدالتی مالیاتی هست، چرا برای تمکن مالی مختلف یک گونه مالیات گرفته می‌شود. سوال می‌شود چرا تکالیف مودیان مالیاتی را زیاد می‌کنید، این را قانون تعیین کرده است و اتفاقاً سامانه مودیان آن را آسان می‌کند، اگر فعال اقتصادی صورتحساب مالیاتی بزند، سازمان مالیاتی ۹۶ درصد اظهارنامه آنها را می‌پذیرد و فقط ۳.۵ درصد اظهارنامه آنها را بررسی می‌کند.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در دهه گذشته ۳۶ درصد منابع عمومی بودجه از مالیات و ۶۴ درصد از نفت تأمین می‌شد، گفت: تحول نظام مالیاتی در نظر دولت است، که مالیات به سمت حمایت از تولید برود، ما در کنار مودیان هستیم. بیش از ۸۸ درصد آنچه مودیان ابراز کردند را پذیرفتیم و بیش از ۵۲ درصد درآمد دولت از مالیات تأمین شد و کمتر از ۵۰ درصد درآمد از نفت و اوراق و فروش اموال تأمین شد، تمرکز ما بر مالیات دانه درشت‌ها است.

به گفته وی، باید قانون سامانه مودیان در دولت قبل اجرا می‌شد، اما الان اجرا کردیم. از اول دی ماه سال قبل برای شرکت‌ها الزامی شد و برای اشخاص حقیقی که فروش بالای ۱۸ میلیارد تومان است باید صورتحساب داشته باشند.

سبحانیان گفت: در اول سال ۱۴۰۱ فقط ۲۰۰ مودی حقوقی صورتحساب الکترونیک داشتند، امروز ۱۶۲ هزار مودی حقوقی با ۸۰ برابر افزایش صورتحساب الکترونیکی دادند. قبلاً روزی ۴۵۰ هزار صورتحساب صادر می‌شد، الان روزی ۲۲ میلیون صورتحساب نوع ۱ و۲ الکترونیکی صادر می‌شود و تا امروز ۲ میلیارد صورتحساب الکترونیکی به صورت تجمعی دریافت کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: وقتی صورتحساب الکترونیکی صادر می‌شود، دیگر مودی نباید اظهارنامه بدهد، سازمان امور مالیاتی اظهارنامه پیشنهاد می‌کند، اگر مودی پذیرفت، مالیات را می‌پردازد، اگر نه رسیدگی می‌شود. کسانی که در سامانه مودیان کتمان درآمد و فروش نداشته باشد، ما اظهارنامه را می‌پذیریم. تا انتهای ۱۴۰۳ فرصت است، فروش خارج از صورتحساب غیرالکترونیکی هم صادر کند، اما رسیدگی می‌شود. نگاه ما به قانون سامانه مودیان همدلانه است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: خرداد ماه موعد بارگذاری فرمهای تبصره ۱۰۰ است، اما با توجه به شرایط روز، موعد ارسال فرم و مالیات ستانی اصناف را تمدید می‌کنیم.

به گفته سبحانیان، طبق تبصره ماده ۱۰۰ باید مودیان اسناد و مدارک فروش داشته باشند، یا اظهارنامه بدهند، برای اصنافی که میزان فروش آنها زیر ۱۸ میلیارد تومان باشد، سال گذشته این رقم ۶.۷ میلیارد تومان بود، نیازی به اظهارنامه یا اسناد و مدارک ندارند.

وی گفت: سازمان امور مالیاتی مبتنی بر اطلاعات مالیات افراد که زیر این رقم ۱۸ میلیارد تومان باشد، نیازی به صورتحساب ندارند و مالیات متعلقه را که قبلاً حداکثر ۵ قسط بود را تا ۱۰ قسط و برای کسانی که چک الکترونیک دارند، تا ۱۵ قسط بپردازند.

رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: برای افراد بالای ۱۸ میلیارد تومان هم اظهارنامه تعاملی و پیش فرض را قبول کنند، جز مودیان کم ریسک تلقی می‌کنیم. برای همراهی بیشتر، هزینه اجاره و موجر را معرفی کند، هزینه اجاره از میزان مالیات در قسط آخر او کسر خواهد شد.

کد خبر: ۲۸۹٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha