۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
فرمان تلافی‌جویانه پوتین برای مصادره اموال آمریکا در روسیه

فرمان تلافی‌جویانه پوتین برای مصادره اموال آمریکا در روسیه

پوتین در واکنش به اقدام غرب برای مصادره اموال روسیه، امروز – پنجشنبه – فرمانی را امضا کرد که به موجب آن قرار است اموال آمریکا در روسیه برای جبران خسارت ناشی از اقدام مربوطه استفاده شود.

به گزارش بازار، طبق فرمانی که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امضا کرده، قرار است خسارت اقدام غیردوستانه آمریکا به روسیه و بانک مرکزی فدراسیون روسیه از طریق مصادره اموال ایالات متحده در روسیه جبران شود.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد که کشورهای اتحادیه اروپا رسما برنامه‌ای را تنظیم کرده‌اند که اجازه استفاده از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه به منظور انتقال وجوه به اوکراین را داده است.

پیشتر مسکو اعلام کرده بود که اگر تصمیمی برای سرقت وجوه روسیه گرفته شود، دقیقا به همان میزان از حساب کشورهای غربی به بودجه روسیه واریز خواهد شد.

در همین راستا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز صراحتا گفت: «اگر اتحادیه اروپا از دارایی‌های روسیه برای کمک به اوکراین استفاده کند، اقدام تلافی‌جویانه را قطعا حس خواهد کرد.»

او ضمن آنکه این اقدام را «غیرقانونی» خواند، گفت که این حرکت غرب «اساس و بنیاد سیستم مالی جهانی را تضعیف می‌کند.»

اتحادیه اروپا و گروه هفت (آمریکا، کانادا، ایتالیا، ژاپن، فرانسه، بریتانیا، آلمان) حدود ۳۰۰ میلیارد یورو از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را در پی عملیات نظامی این کشور در اوکراین مسدود کرده‌اند. مسئله استفاده از این بودجه به نفع اوکراین و چگونگی آن یک سال است که میان این کشورها مورد بحث قرار گرفته است.

پیش از این، کرملین درباره بحث‌ها پیرامون مصادره اموال بلوکه‌شده روسیه،‌ آن را «دست‌درازی به دارایی‌های یک کشور، اموال دولتی و اموال شخصی» خواند و بیان کرد: «این اقدام را نباید اقدامی قانونی در نظر گرفت، غیرقانونی است و در هر حال، اقدامات تلافی‌جویانه را به همراه خواهد داشت و مشمول روندهای حقوقی خواهد شد. این اقدام هم‌چنین آسیب بزرگی به منافع اقتصادی آمریکا وارد خواهد کرد.»

کد خبر: ۲۸۸٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha