۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
طبل های مخالف ریزش دلار به تدریج درحال نواخته شدن است!

طبل های مخالف ریزش دلار به تدریج درحال نواخته شدن است!

این روزها با سیاست های بانک مرکزی دلار وارد سراشیبی معناداری شده است اما به نظر می رسد برخی جریان ها که ظاهرا سودهای سرشاری از قیمت بالای دلار می برند شروع به ارسال پالس های منفی کرده اند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: درحالی که با داغ شدن تنور جنگ در خاورمیانه قیمت دلار روز به روز درحال افزایش بود و به کانال 70 هزار تومانی نیز سلام کرد حمله موشکی ایران به اسراییل برخلاف آنچه تصور می شد چون آب سردی بر تنوره جنگ پاشیده شد و گزینه جنگ با ایران را از میزهای بسیاری خارج کرد. درواقع ترس از جنگ کارکرد بیشتری در ملتهب کردن فضای اقتصادی در ایران داشت و می توانست اهرم فشار موثرتری بر اقتصاد ایران باشد تا آنچه در فضای جنگ واقعی و چشم انداز آن رخ داد. پس از این وضعیت بود که بانک مرکزی ایران تلاش کرد از اهرم های خود برای پایین کشیدن نرخ دلار که بیش از همه متاثر از فضای جنگ و تورم انتظاری بالا رفته بود استفاده کند. به نظر می رسد بانک مرکزی طی یک ماه گذشته طی دو مرحله مداخله جدی در بازار صورت داده و در هر مرحله موفق شده است نرخ دلار را تا سطح قابل قبولی پایین بکشد. اولین مداخله بانک مرکزی در بازار دوبی و با عرضه درهم صورت گرفت. بدین ترتیب فشار از روی بازار ارزی تهران کاسته و نرخ دلار تا کانال 60 هزار تومان پایین آمد. پس از این اتفاق به دلیل اعتراضاتی که در بازار و صنف طلافروشان شکل گرفت دلار دوباره کمی بالا رفت و تا کانال 63 هزار تومانی افزایش پیدا کرد. بانک مرکزی در دومین گام خود اقدام به مداخله همزمان در بازار دوبی، سلیمانیه و تهران کرده و تا کنون موفق شده است دلار را در کانال 56 هزار تومانی قرار دهد. هرچند پالس های کاهشی متعددی نیز در این روزها به کمک بانک مرکزی آمد اما به نظر می رسد در هردو مرحله ریزش قیمت دلار در یک ماه گذشته ابتکار عمل دست بانک مرکزی بوده است.

تا اینجا ظاهرا بانک مرکزی توانسته است قدرت خود را بر بازار تحمیل کند اما به نظر می رسد با نزدیک شدن دلار به کانال های پایین تر جریان هایی که سودهای سرشاری از بالا رفتن قیمت دلار می برند شروع به ارسال پالس های منفی به بازار کنند. باید توجه داشت در طی سال های گذشته جریان های اقتصادی دلال پیشه ای شکل گرفته که طمعکارانه به دنبال بهره برداری از فاصله ای هستند که میان ارز مبادله ای و ارز بازار آزاد وجود دارد و در شرایط ملتهب شدن بازار زیاد می شود. این جریان ها از پشتوانه های رسانه ای خوبی نیز برخوردار هستند و در مواقع لازم از طریق رسانه های خود فضاهای مثبتی که به نفع اقتصاد عامه مردم شکل گرفته را به سمت و سویی که منافعشان کمتر در خطر بیفتند هدایت می کنند. بدین ترتیب به نظر می رسد بانک مرکزی در روزهای آینده باید با این جریان ها نیز دست و پنجه نرم کند و اجازه ندهد پالس های منفی این جریان ها سیاست های تثبیتی بانک مرکزی را تحت تاثیر قرار دهد.

کد خبر: ۲۸۷٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha